Detail inscenace
Der Re:igen / Rej
Divadlo: | Národní divadlo moravskoslezské |
---|---|
Soubor: | Extra akce - opera |
Scéna: | Jeviště DJM |
Premiéra: | 25.6.2014 |
Popis: | Představení je součástí festivalu NODO 2014. |
Autor/ři: | Bernhard Lang |
Inscenační tým
Inscenační tým
Dirigent | |
---|---|
Režie | |
Scéna | |
Kostýmy | |
Světelný design |
Obsazení
Obsazení
2013/2014
Prostitutka | ||
---|---|---|
Policista | ||
Služebná / Školačka | ||
Mladý muž / Herečka | ||
Mladá paní | ||
Manžel / Soukromník | ||
Spisovatel |
Představení
Seznam představení
Datum | Začátek | Místo | Typ | Detail |
---|---|---|---|---|
25.6.2014 | 19:00 | Jeviště DJM | Premiéra | Detail |
Fotogalerie
Fotogalerie
Fotografie z představení
Kai-Uwe Fahnert (Manžel / Soukromník), Lydia Brotherton (Služebná / Školačka)
Lasse Penttinen (Spisovatel), Lydia Brotherton (Služebná / Školačka)
Kai-Uwe Fahnert (Manžel / Soukromník), Alin Deleanu (Mladý muž / Herečka)
Kai-Uwe Fahnert (Manžel / Soukromník), Amélie Saadia (Mladá paní)
Amélie Saadia (Mladá paní), Alin Deleanu (Mladý muž / Herečka)
Kai-Uwe Fahnert (Manžel / Soukromník), Amélie Saadia (Mladá paní), Lasse Penttinen (Spisovatel), Almerija Delic (Prostitutka), Lydia Brotherton (Služebná / Školačka)
Kai-Uwe Fahnert (Manžel / Soukromník), Lydia Brotherton (Služebná / Školačka), Amélie Saadia (Mladá paní)
Amélie Saadia (Mladá paní), Lasse Penttinen (Spisovatel), Almerija Delic (Prostitutka), Kai-Uwe Fahnert (Manžel / Soukromník), Lydia Brotherton (Služebná / Školačka)
Popis
Popis
|
|
Není to lehká komedie o svádění, spíše intimní portrét cirkulace kapitalistické zbožní produkce v soukromé oblasti měšťanské společnosti, v sexuální sféře. „Je to Vaše nejlepší práce,“ chválil Hugo von Hofmannsthal odvážný sled scén svého přítele. Básník a lékař Arthur Schnitzler, kterého Sigmund Freud kdysi označil za zvláštní druh dvojníka, diagnostikoval obscénně patriarchální zákon existence oné společnosti právě tam, kde - doslova řečeno - dospěla k vyjádření „nejztělesněněji“. Deset dialogů obsahovalo – a opět to lze chápat doslova – deset aktů, naznačených pouze pomlčkami. Hra vyvolala jeden z nejopravdovějších divadelních skandálů 20. století a vedla roku 1921 k neslavně proslulému procesu. Znechucen pseudomoralistickými a bigotními útoky na svou osobu Schnitzler nařídil, že se hra smí na jevišti znovu objevit teprve padesát let po jeho smrti. Vídeňský dramatik tušil, že až „ten kus někdo po stu letech vyhrabe, objasní to charakteristickým způsobem část naší kultury“. | |
Tak dlouho nehodlali rakouský skladatel Bernhard Lang a jeho libretista Michael Sturminger, ani režisér a intendant festivalu ve Schwetzingenu Georges Delnon čekat. V Langových kompozicích, které se dají stěží žánrově zařadit, hraje velkou roli formotvorný princip opakování v neustálých transformacích. Jeho divadlo opakování přitom naznačuje jakousi formu kritiky. V Reigen člení Bernhard Lang repetitivní a neustále váznoucí monotonii Schnitzlerových erotických aktů kongeniálně sobě vlastními hudebními prostředky. Pro režiséra Georgese Delnona spočívá základní potenciál v nepoddajné struktuře deseti rovnocenných scén, v nejmenších odchylkách se projevuje centrum společného zájmu, neustále pudově hnaný člověk. |
Ve spolupráci se Schwetzinger SWR Festspiele vystoupí Ostravská banda.