SHAKESPEARE GALA
Divadlo: | Národní divadlo moravskoslezské | |||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Soubor: | Opera | |||||||||||||||||||
Scéna: | Jeviště DAD | |||||||||||||||||||
Premiéra: | 21.10.2016 | |||||||||||||||||||
Popis: |
|
Inscenační tým
Inscenační tým
Obsazení
Obsazení
2016/2017
Dirigent | ||
---|---|---|
Sólisté |
Představení
Seznam představení
Fotogalerie
Fotogalerie
Fotografie z představení
Články, video, audio
Články, video, audio
Články
Panu Williamovi by se v Ostravě líbilo. Divadlo tleskalo Evě Urbanové a dalším pěvcům vestoje
(ostravan.cz, Milan Bátor, 23. 10 .2016)
Popis
Popis
Na podzimním slavnostním koncertě zazní ukázky z hudebních děl, jejichž námětem se stala tvorba Williama Shakespeara. Můžete se těšit na Verdiho Otella (1887) v podání mexického tenoristy Luise Chapy (MET New York), po jehož boku zazáří jako Desdemona a Lady Macbeth Eva Urbanová. Vystoupí také domácí sólisté, v jejichž podání zazní ukázky nejen z Verdiho oper, ale i z Gounodova Roméo et Juliette (1867).
Exkluzivní hosté Eva Urbanová a Luis Chapa.
|
||
|
Sopranistka Eva Urbanová patří již více než dvacet let k největším českým operním hvězdám. K jejím nejvýznamnějším vyznamenáním patří dvě Ceny Thálie za Kostelničku v Janáčkově Její pastorkyni, kanadská cena Dora Mavor Moore za ztvárnění téže role v inscenaci Kanadské operní společnosti v Torontu či americká cena Grammy za nahrávku Celeste Aida: Famous Opera Arias. Na tutéž cenu byla nominována i její nahrávka Fibichovy Šárky (dirigent sir Charles Mackerras). V roce 2003 byla Eva Urbanová jmenována Rytířem řádu umění a literatury Francouzské republiky.
|
Eva Urbanová studovala zpěv soukromě u Ludmily Kotnauerové a zároveň pracovala s proslulou sopranistkou Renatou Scotto. Od roku 1990 je v trvalém angažmá v pražském Národním divadle, kde nastudovala řadu velkých rolí, jako jsou např.: Smetanova Libuše a Milada (Dalibor), Janáčkova Kostelnička (Její pastorkyňa), Marfa Ignatěvna Kabanová (Káťa Kabanová) a Matka Míly (Osud), Verdiho Alžběta (Don Carlo), Leonora (Síla osudu), Amélie (Maškarní ples) a Amneris (Aida), Straussova Salome, Pucciniho Tosca, Turandot a Minnie (Děvče ze Západu), Santuzza (Mascagni: Sedlák kavalír), Cileova Adriana Lecouvreur, Cizí kněžna (Dvořák: Rusalka) a mnoho dalších. Od roku 2010 je stálým hostem Národního divadla moravskoslezského v Ostravě, kde zpívala Janáčkovu Kostelničku a Emilii Marty (Věc Makropulos), Wally (Catalani: La Wally), Ortrud (Wagner: Lohengrin) a dosud i Maddalenu (Giordano: Andrea Chénier). V roce 1998 debutovala v newyorské Metropolitní opeře jako Ortrud a dále zde vystoupila jako Santuzza, Cizí kněžna, Tosca a Turandot. Hostovala na dalších světových scénách, jakými jsou mj. milánská La Scala, Hamburská státní opera, Covent Garden v Londýně, Opéra National de Paris, Teatro Real v Madridu, Volksoper ve Vídni, Los Angeles Opera ad. Intenzívní je rovněž její koncertní činnost, jmenujme například VerdihoRequiem (turné po Švýcarsku), Mozartovo Requiem (Mnichov), Brittenovo Válečné requiem (Royal Albert Hall v Londýně), Martinů Epos o Gilgamešovi (Londýn), Janáčkovu Glagolskou mši (Londýn, Toronto, Vídeň, Athény), Dvořákovo oratoriumSvatá Ludmila (Edinburgh). Je stálým hostem mezinárodních hudebních festivalů Pražské jaro a Smetanova Litomyšl a spolupracovala s významnými dirigenty (Christoph von Dohnányi, Jiří Bělohlávek, sir Charles Mackerras, Kent Nagano, Ondrej Lenárd, sir Andrew Davis, James Conlon, James Levine, Nello Santi, Leonard Slatkin, Roberto Abbado a Riccardo Chailly). Její četná diskografie zahrnuje mj. nahrávky Smetanových oper Libuše a Dalibor, Dvořákovy kantátySvatební košile a oratoria Stabat Mater, Janáčkovy Glagolské mše, Mahlerovy kantáty Das klagende Lied pod taktovkou Kenta Nagana a několik portrétních nahrávek árií a duetů. |
|
Tenorista specializující se na italský repertoár. Narodil se v Mexiku, studoval v Anglii na Royal Northern College of Music in Manchester.
V sezóně 2013/2014 ztvárnil roli Pinkertona (Puccini: Madama Butterfly) v Terstu, Kalafa (Puccini: Turandot) v Šanghaji, Turiddu (Mascagni: Sedlák kavalír) v Záhřebu, Verdiho Otella v Oldenburgu. V Metropolitní opeře New York zaskakoval roli Pollioneho v Belliniho Normě. Provedl se Stuttgartskými filharmoniky Verdiho Requiem a na jaře roku 2014 hostoval na koncertech Puccini gala ve Ferraře a Verdi gala v Bussetu. V sezóně 2014/2015 nastudoval role Dona Josého (Bizet: Carmen) v MET New York, Manrica (Verdi: Trubadúr) v Teatro Sociale di Rovigo, Otella v Basileji, Samsona (Saint-Saëns: Samson a Dalila) v Darmstadtu a debutoval jako Riccardo (Verdi: Maškarní ples) na anglickém Dorset Opera Festival. V současné době ztvárňuje roli Andrey Chéniera v chorvatské opeře v Rijece, studuje roli Manrica pro Hong Kong Concert Hall a Teatro Bellini di Catania, roli Gabriela Adorna (Verdi: Simone Boccanegra) a Pinkertona v hudebním nastudování Jamese Levinea pro MET New York.
|
Prozatím největších úspěchů dosáhl v USA jako Don José a Kalaf v opeře v Seattlu. Debutoval jako Pollione v anglickém Leedsu, ztvárnil Pinkertona v Essenu, na záskok Manrica v MET New York a Kalafa ve Varšavě. Ztvárnil Verdiho Otella ve Freiburgu, kde také poprvé zpíval roli Hermanna (Čajkovskij:Piková dáma). Na Tiroler Festspiele Erl ztvárnil wagnerovské role Tannhäusera a Erika (Bludný Holanďan). V minulosti ztvárnil role Cavaradossiho (Puccini: Tosca), Luigiho (Puccini:Plášť), Alvara (Verdi: Síla osudu), Maurizia (Cilea: Adriana Lecouvreur), Radama (Verdi: Aida), Laci (Janáček: Její pastorkyňa), Cania (Leoncavallo: Komedianti) aj. |
Foto z archívu Luise Chapy a inscenace Otello |