Detail inscenace
PROCES
Soubor: | Opera |
---|---|
Scéna: | Jeviště DAD |
Popis: | Komorní opera o dvou dějstvích z roku 2014 |
Autor/ři: | Philip Glass |
Inscenační tým
Inscenační tým
Hudební nastudování | |
---|---|
Dirigent | |
Režie | |
Scéna | |
Kostýmy | |
Dramaturgie | |
Český překlad |
Obsazení
Obsazení
2019/2020
Dirigent | ||
---|---|---|
Josef K. | ||
Slečna Büstnerová / Hlas za scénou | ||
Paní Grubachová / Pradlena (žena Dvorního uvaděče) / Hlas za scénou / Žena | ||
Titorelli / Bičovatel / Student (Berthold) | ||
Stráž 1 (Franz) / Block / Hlas za scénou | ||
Soudce / Asistent / Právník Huld / Hlas za scénou | ||
Stráž 2 (Willem) / Dvorní uvaděč / Soudní koncipient / Kněz | ||
Inspektor / Strýc Albert |
Představení
Seznam představení
Datum | Začátek | Místo | Typ | Detail |
---|---|---|---|---|
10.2.2021 | 18:30 | Jeviště DAD | Repríza | zrušeno |
14.1.2021 | 18:30 | Jeviště DAD | Repríza | zrušeno |
24.11.2020 | 18:30 | Jeviště DAD | Repríza | zrušeno |
10.11.2020 | 18:30 | Jeviště DAD | Repríza | zrušeno |
25.10.2020 | 15:00 | Jeviště DAD | Repríza | zrušeno |
23.10.2020 | 18:30 | Jeviště DAD | Repríza | zrušeno |
22.6.2020 | 18:30 | Jeviště DAD | Repríza | zrušeno |
20.6.2020 | 18:30 | Jeviště DAD | 1. repríza | zrušeno |
18.6.2020 | 18:30 | Jeviště DAD | Premiéra | zrušeno |
Popis
Popis
INSCENACE NEBYLA VZHLEDEM K PŘERUŠENÍ PROVOZU DIVADEL NASTUDOVÁNA.
Libreto Christopher Hampton (1946) podle stejnojmenného románu Franze Kafky (Der Prozess) z roku 1914
Hudební nastudování Marko Ivanović
Režie Jiří Nekvasil
„My nehledáme vinu. Nás vina sama přivede. To je zákon. – Aha, chápu. Je to celé vtip. Velmi směšné.“
Philip Glass patří již přes čtyři desetiletí k celosvětově nejhranějším skladatelům současnosti, kteří vrátili artificiální současné hudbě opět po dlouhých desetiletích ve 20. století širokou posluchačskou základnu. Vedle instrumentálních skladeb a oper nelze opomenout i jeho výraznou filmovou hudbu. Je jedním z klíčových tvůrců nového hudebního stylu, vznikajícího jako velký experiment na konci 60. let minulého století – repetitivního minimalismu. V opeře Proces svými tradičními vrstvenými sekvencemi s nejmenšími nuancemi nekonečně opakovaných hudebních bloků zrcadlí složitost Kafkovy slavné prózy.
„Někdo musel Josefa K. pomluvit, neboť byl, ač neprovedl nic zlého, jednou ráno zatčen.“ Tak začíná román Franze Kafky. Dílo, které inspirovalo řadu divadelníků i filmařů dostalo v operním zpracování Philipa Glasse další rozměr. Monotónní hudební sevřeností vykresluje temně klaustrofobickou nevyhnutelnost osudu Josefa K. Odhaluje také emočně rafinované plochy prudké paranoidní intenzity či absurditu černého humoru této „nelogické a stísněné pošetilosti snů“, jak nazval Proces Thomas Mann. Místy pochodové i taneční rytmy upomínají ale i na dílo Kurta Weilla, to vše v interpretaci 8 sólistů a 12 orchestrálních hráčů.
„Někdo musel Josefa K. pomluvit, neboť byl, ač neprovedl nic zlého, jednou ráno zatčen.“ Tak začíná román Franze Kafky. Dílo, které inspirovalo řadu divadelníků i filmařů dostalo v operním zpracování Philipa Glasse další rozměr. Monotónní hudební sevřeností vykresluje temně klaustrofobickou nevyhnutelnost osudu Josefa K. Odhaluje také emočně rafinované plochy prudké paranoidní intenzity či absurditu černého humoru této „nelogické a stísněné pošetilosti snů“, jak nazval Proces Thomas Mann. Místy pochodové i taneční rytmy upomínají ale i na dílo Kurta Weilla, to vše v interpretaci 8 sólistů a 12 orchestrálních hráčů.
Uvádíme v anglickém originále s českými a anglickými titulky.
Česká premiéra 18. června a druhá premiéra 20. června 2020 v Divadle Antonína Dvořáka