Benny Andersson
Patří mezi nejvýznamnější hudebníky a skladatele moderní popové historie. Narodil se ve Stockholmu a už od dětství byl obklopen hudbou – jeho otec i dědeček hráli na harmoniku, což v něm probudilo lásku k melodiím. V šesti letech dostal první akordeon a o několik let později začal hrát na klavír. Hudba se brzy stala jeho hlavní vášní. V roce 1964 se stal členem švédské popové skupiny Hep Stars a jeho talent a schopnost komponovat se rychle staly nepostradatelnou součástí jejího úspěchu.
V této době se seznámil s Björnem Ulvaeusem, se kterým vytvořil autorskou dvojici, jež později definovala zvuk skupiny ABBA. Ta vznikla v roce 1972 a o dva roky později dobyla svět vítězstvím na soutěži Eurovision Song Contest s písní Waterloo. Následovala éra celosvětových hitů jako Dancing Queen, Mamma Mia či The Winner Takes It All, v nichž Anderssonův cit pro melodii a aranže sehrál klíčovou roli. Skupina se díky svému nezaměnitelnému zvuku a hitům stala celosvětovým fenoménem a Andersson s Ulvaeusem vytvořili jednu z nejúspěšnějších autorských dvojic v hudební historii.
Po rozpadu ABBY v roce 1982 neztratil Andersson zájem o hudbu a s Ulvaeusem se vrhl na muzikálovou tvorbu. Společně s Timem Ricem (Jesus Christ Superstar, Josef a jeho úžasný pestrobarevný plášť, Evita, Lví král) napsali muzikál Chess, který v roce 1984 vydali v podobě koncepčního alba. Celosvětově se prodalo přes dva miliony kopií. Jevištní podoby se muzikál dočkal o dva roky později na londýnském West Endu (1986), kde se hrál tři roky, a následně také na Broadwayi (1988). Zde po nevalné kritice setrval pouhé dva měsíce. I přes nevelký komerční úspěch se muzikál stal významným kulturním dílem a své příznivce si získal zejména v Evropě. Následoval muzikál napsaný (společně s Ulvaeusem) ve švédštině – Kristina från Duvemåla, který vychází z novel švédského spisovatele Vilhelma Moberga. Jednoznačně největšího komerčního úspěchu dosáhl jukebox muzikál Mamma Mia!, který měl premiéru v roce 1999. Tento muzikál, postavený na hitech ABBY, se rychle stal celosvětovým hitem, což vedlo k jeho filmové adaptaci v roce 2008 a následnému pokračování v roce 2018.
Andersson se také věnuje vlastní hudební tvorbě. Se svou kapelou Benny Anderssons Orkester již nahrál několik alb inspirovaných švédskou lidovou hudbou. Vydal sólové album Piano (2017), kde představil klavírní úpravy svých nejslavnějších skladeb z období ABBY. V roce 2021 se spolu s ABBOU překvapivě vrátil s albem Voyage, prvním po čtyřiceti letech, a zároveň pomohl realizovat revoluční digitální koncertní show ABBA Voyage. V něm se divák ocitá na koncertě ABBY, ovšem na jevišti nestojí živí členové skupiny, nýbrž jejich digitálně vytvořená alter ega. Tato nová etapa byla obrovským překvapením pro fanoušky i hudební průmysl. Benny Andersson zůstává ikonou švédské hudby, která svou tvorbou ovlivnila několik generací. Jeho schopnost vytvářet nadčasové melodie, hudební aranže a melodické prvky i jeho podíl na formování popové kultury 20. století je i nadále nezpochybnitelný.