Lea Bessoudo Greck
Choreografka, tanečnice a audiovizuální umělkyně francouzsko-izraelského původu se narodila ve Francii v roce 1994. Své taneční vzdělání získala v Taneční akademii kněžny Grace baletního souboru Les Ballets de Monte-Carlo v Monaku, již absolvovala v roce 2013. Studovala také dějiny umění v rámci studijního programu Muzea moderního umění v New Yorku.
Poté, co se v roce 2013 přestěhovala do Izraele, spolupracovala s Tanečním divadlem Animato Nadine Bommer a účastnila se též projektu Tanečního souboru Batsheva Excellent Dancers Project. V roce 2015 se připojila k Taneční dílně Ga’aton v kibucu Ga’aton. Vystupovala s druhým ansámblem souboru současného tance Kibbutz Contemporary Dance Company (KCDC 2) a v srpnu 2016 se jako studentka připojila k hlavnímu ansámblu KCDC, v němž následně od září 2017 působila jako tanečnice. Účinkovala zde v inscenacích: If At All, Horses In The Sky, Mother’s Milk, Asylum, A Good Citizen, TA_ATUA nebo Director’s Cut. Mnohé z nich ji zavedly jak do různých oblastí Izraele, tak do zahraničí. Nyní v KCDC zastává pozici ředitelky zkoušek hlavního souboru, vyučuje balet v hlavním i druhém souboru a stojí za vizuálním obsahem a marketingovými aktivitami souboru.
V roce 2021 pro KCDC vytvořila projekt Insiders Creating Lab. O 2 roky později v něm převzala vedení a stala se jeho ředitelkou a producentkou.
Lea je autorkou několika originálních choreografií pro International Dance Journey Program (KCDC), mezi něž patří Arch of Moods (2019), What Is The Colour Of The Wind (2020) či Maktub (2022). V roce 2022 vytvořila pro KDCD choreografii Who Am I, která je od té doby na turné. O rok později byla pozvána na festival Smilansky, kde představila své dílo Salamandra. V roce 2024 pak uvedla svou novinku Good man Bad man na Mezinárodním festivalu sólového tance v Jeruzalémě (JISDF). V roce 2024 rovněž spolupracovala s Národním divadlem moravskoslezským, kde vytvořila choreografii pro inscenaci Smetanovy opery Braniboři v Čechách v režii Jiřího Nekvasila.
Věnuje se také audiovizuálnímu umění, přičemž právě ve výtvarné činnosti a
v tvorbě tanečních filmů a instalací se projevuje její inovativní přístup. V letech 2021 a 2022 spolupracovala s vizuálním umělcem Roeem Derstinem a vytvořila uměleckou instalaci OXYGEN, která byla k vidění jednak v galerii Chanita Gvul Gallery, jednak v telavivském uměleckém a kulturním institutu Alfred.
V roce 2021 vytvořila ve spolupráci s režisérem Omerem Ben-Davidem choreografii k tanečnímu filmu If You Meet the Buddha, Kill the Buddha, který byl součástí projektu Insiders Lab a byl promítán v kině Jaffa. Byla také koproducentkou a režisérkou pohybových sekvencí v projektu ANCIENT FUTURE IN MOVEMENT, hodinovém videoklipu, který vznikl ve spolupráci s hudebníkem DEKELEM a režisérem Benem Kirschenbaumem. V roce 2023 Lea režírovala taneční film pro dvaadvacet tanečníků ve spolupráci s renomovaným videoartistou Françoisem Voglem a s podporou KCDC vytvořila dílo The Arrival.
Její pohybový jazyk je charakteristický svou animalitou a sílou, jež kontrastují s vysokou citlivostí.
Inscenační tým
Inscenační tým
2023/2024
Název inscenace | Funkce | Divadlo |
---|---|---|
BRANIBOŘI V ČECHÁCH |
Choreografie
|
Národní divadlo moravskoslezské |
2024/2025
Název inscenace | Funkce | Divadlo |
---|---|---|
Šárka |
Autor Scéna Choreografie
|
Národní divadlo moravskoslezské |
Články
Články
Nechť hovoří hudba. Smetanovi Braniboři zpátky v Ostravě
(24. 2. 2024)