Drahoš Želenský
(23. 12. 1896 Praha – 15. 2. 1959 Praha)
herec a režisér činohry 1925–1927
ředitel 1952/1953
Budovatele a komunistu Antonína Kurše vystřídal na ředitelském postu Drahoš Želenský, vlastním jménem Karel Drápal, ale používal ještě další pseudonym Karel Šohard. Jeho jméno nebylo v Ostravě zcela neznámé, neboť zde působil už od začátku sezóny 1925/1926 do konce roku 1927 jako herec a režisér činohry.
Želenský pocházel z divadelní rodiny, jeho otcem byl Karel Želenský. (A divadelní geny této rodiny můžeme stále vídat, mezi potomky Drahoše Želenského patří třeba herci Olga Želenská nebo David Prachař a jeho syn Jakub.)
Ačkoliv se vyučil automechanikem, už od sedmnácti let vystupoval v ochotnickém divadelním spolku Dobrovský. Profesionální hereckou kariéru začal v roce 1913 u společnosti Josefa Burdy, následovalo několik dalších angažmá v pražských divadlech. V roce 1920 přesídlil na dvě sezóny do tehdy nově založeného Moravského divadla v Olomouci, kde se stal šéfem činohry. Po kratším intermezzu v Praze působil tři roky (od 1925/1926 do 1927) v Ostravě v Národním divadle moravskoslezském. Režíroval tu v této době 15 inscenací (mimo jiné třeba Lásky hru osudnou bratří Čapků nebo Dostojevského Bratry Karamazovy) a ztvárnil přes 50 rolí různých charakterů (Petruchia ve Zkrocení zlé ženy, Dimitrije Karamazova v Bratrech Karamazových, Luku v Gorkého Na dně, Harryho Domina v Čapkově R. U. R. a mnoho dalších). Jak to bylo v té době obvyklé, tak k několika inscenacím, které režíroval, také sám vytvořil scénu.
V té době začal s pedagogickou činností, vyučoval v ostravské nedělní Dělnické škole. Kromě toho hrál a režíroval také v kočovné herecké společnosti svého otce, která v roce 1929 přesídlila do Košic, a na Slovensku zůstal Drahoš Želenský přes 20 let. Zprvu byl hercem a režisérem České činohry ve Slovenském národním divadle v Bratislavě, a když byla v roce 1938 zrušena, pracoval do roku 1945 jako režisér opery a operety. Po roce 1945 vedl v rámci nově založené Nové scény SND činoherní soubor a po jeho zrušení při reorganizaci přišel do Ostravy. I na Slovensku působil jako pedagog: učil na bratislavské konzervatoři a krátce také na Vysoké škole múzických umění.
V divadelním bulletinu Státního divadla v Ostravě o příchodu Drahoše Želenského tehdy Bronislav Křanovský napsal: „Soudruh Želenský neměl v úmyslu ze Slovenska odejít, neboť tam byl velmi oblíben pro své krásné lidské vztahy ke všem spolupracovníkům. Vždyť tam vychoval mnoho významných herců, takřka celou jednu generaci umělců, kteří na něho rádi vzpomínají. Když však byl soudruh Želenský postaven před úkol ujmout se uměleckého vedení Státního divadla v Ostravě, přijal tento úkol, dobře si vědom veliké odpovědnosti. Sotva se v divadle trochu porozhlédl a seznámil s členstvem, ihned se pustil do práce. Připravuje reorganizaci podle sovětského příkladu, aby tak umožnil neustálé zvyšování uměleckého mistrovství a ideové vyspělosti členstva divadla.“
Ředitelem Státního divadla v Ostravě byl pouze jednu sezónu 1952/1953 a své vize o sovětském modelu fungování divadla tedy neměl možnost zcela realizovat. V roce 1953 získal Řád práce a byl jmenován uměleckým ředitelem pražského Národního divadla, kterým byl až do roku 1958, kdy ze zdravotních důvodů odešel do penze. V témže roce byl oceněn titulem zasloužilý umělec. Zemřel o rok později 15. února 1959.
(les, časopis NDM, září/říjen 2020)
Inscenační tým
Inscenační tým
1925/1926
Název inscenace | Funkce | Divadlo |
---|---|---|
MLUVÍCÍ OPICE |
Režie Scéna
|
Národní divadlo moravskoslezské |
JINÝ VZDUCH |
Režie Scéna
|
Národní divadlo moravskoslezské |
LÁSKY HRA OSUDNÁ |
Režie Scéna
|
Národní divadlo moravskoslezské |
SESTŘENKA Z VARŠAVY |
Režie Scéna
|
Národní divadlo moravskoslezské |
GARDOVÝ PORUČÍK |
Režie Scéna
|
Národní divadlo moravskoslezské |
BAR NA MONTMARTRU |
Režie Scéna
|
Národní divadlo moravskoslezské |
1926/1927
Název inscenace | Funkce | Divadlo |
---|---|---|
GARDOVÝ PORUČÍK |
Režie Scéna
|
Národní divadlo moravskoslezské |
BAR NA MONTMARTRU |
Režie Scéna
|
Národní divadlo moravskoslezské |
BRATŘI KARAMAZOVI |
Režie
|
Národní divadlo moravskoslezské |
NÁŠ PAN FARÁŘ |
Režie Scéna
|
Národní divadlo moravskoslezské |
JEJICH ŠTĚSTÍ |
Režie Scéna
|
Národní divadlo moravskoslezské |
TAŽNÍ PTÁCI |
Režie Scéna
|
Národní divadlo moravskoslezské |
ČEKANKY |
Režie Scéna
|
Národní divadlo moravskoslezské |
KLARINA |
Režie Scéna
|
Národní divadlo moravskoslezské |
VINICE PÁNĚ |
Režie Scéna
|
Národní divadlo moravskoslezské |
1927/1928
Název inscenace | Funkce | Divadlo |
---|---|---|
NÁŠ PAN FARÁŘ |
Režie Scéna
|
Národní divadlo moravskoslezské |
KLARINA |
Režie Scéna
|
Národní divadlo moravskoslezské |
VINICE PÁNĚ |
Režie Scéna
|
Národní divadlo moravskoslezské |
ROZKOŠ POČESTNOSTI |
Režie
|
Národní divadlo moravskoslezské |
ADAM A EVA |
Režie Scéna
|
Národní divadlo moravskoslezské |
1934/1935
Název inscenace | Funkce | Divadlo |
---|---|---|
ULICE ZPÍVÁ |
Překlad
|
Národní divadlo moravskoslezské |
1938/1939
Název inscenace | Funkce | Divadlo |
---|---|---|
AMERICKÉ TEMPO |
Libreto
|
Národní divadlo moravskoslezské |
Obsazení
Obsazení
1925/1926
Název inscenace | Role | Divadlo |
---|---|---|
PASEKÁŘI |
Ščepán, jejich syn
|
Národní divadlo moravskoslezské |
JAN HUS |
Václav IV., král český, jeho bratr
|
Národní divadlo moravskoslezské |
VELBLOUD UCHEM JEHLY |
Alan Vilím (Alík)
|
Národní divadlo moravskoslezské |
LUNÉVILLSKÁ ŠVADLENA |
Baron de Lussac
|
Národní divadlo moravskoslezské |
DOLFA |
Číšník
|
Národní divadlo moravskoslezské |
PERIFERIE |
Soudce
|
Národní divadlo moravskoslezské |
MADAME SANS-GENE |
Lefébvre
|
Národní divadlo moravskoslezské |
PRINCEZNA PAMPELIŠKA |
Honza
|
Národní divadlo moravskoslezské |
MLUVÍCÍ OPICE |
Vikomt
|
Národní divadlo moravskoslezské |
ZELENÁ BOHYNĚ |
Doktor Basil Traherne
|
Národní divadlo moravskoslezské |
DRUHÝ BŘEH |
Jan, jeho syn, student
|
Národní divadlo moravskoslezské |
ČESKÁ KOMEDIE |
Vonka
|
Národní divadlo moravskoslezské |
JINÝ VZDUCH |
Emil Viták
|
Národní divadlo moravskoslezské |
NA DNĚ |
Luka, poutník
|
Národní divadlo moravskoslezské |
BEJVÁVALO |
František Ninger, malíř pokojů
|
Národní divadlo moravskoslezské |
BITVA |
Sir Herbert Fergan
|
Národní divadlo moravskoslezské |
POSLEDNÍ VALČÍK |
Velkokníže Pavel
|
Národní divadlo moravskoslezské |
RUR |
Harry Domin, centrální ředitel Rossumových Univerzálních Robotů
|
Národní divadlo moravskoslezské |
ŠPANĚLSKÁ MUŠKA |
Jindřich, jejich syn
|
Národní divadlo moravskoslezské |
FARMA POD JILMY |
Simeon, jeho druhý syn
|
Národní divadlo moravskoslezské |
SMÍR TANTALŮV |
Pelops, jeho syn
|
Národní divadlo moravskoslezské |
MANŽELSTVÍ PANÍ HELENY |
Hanuš Franklin, poslanec
|
Národní divadlo moravskoslezské |
SESTŘENKA Z VARŠAVY |
Archibald Burel
|
Národní divadlo moravskoslezské |
KLOUČEK NETYKAVKA |
Emil, gigolo v příkaznosti
|
Národní divadlo moravskoslezské |
VELKOKNĚŽNA A ČÍŠNÍK |
Albert (Julius), pokojový číšník
|
Národní divadlo moravskoslezské |
ZKROCENÍ ZLÉ ŽENY |
Petruchio, šlechtic veronský, Kateřinin ženich
|
Národní divadlo moravskoslezské |
NAŠE MIMINKO |
Jimmy Jinks, jeho přítel
|
Národní divadlo moravskoslezské |
LESNÍ PANNA |
Isidor Slovíčko, učitelský pomocník
|
Národní divadlo moravskoslezské |
PAPÁ |
Jan Bernard
|
Národní divadlo moravskoslezské |
BAR NA MONTMARTRU |
Savinien la Chambolle
|
Národní divadlo moravskoslezské |
1926/1927
Název inscenace | Role | Divadlo |
---|---|---|
PASEKÁŘI |
Ščepán, jejich syn
|
Národní divadlo moravskoslezské |
ZDRAVÁ NEMOCNÁ (MĚKKÝŠ) |
Tom Kemp, Dulciin bratr
|
Národní divadlo moravskoslezské |
PAPÁ |
Jan Bernard
|
Národní divadlo moravskoslezské |
BAR NA MONTMARTRU |
Savinien la Chambolle
|
Národní divadlo moravskoslezské |
KRÁL VÁCLAV IV. |
Petr ze Svojšína
|
Národní divadlo moravskoslezské |
BRATŘI KARAMAZOVI |
Dimitrij Fjodorovič Karamazov (Míťa)
|
Národní divadlo moravskoslezské |
PRŮLOM |
Meyer, prokurista starého Levina
|
Národní divadlo moravskoslezské |
KŘÍDOVÝ KRUH |
Ma, mandarin
|
Národní divadlo moravskoslezské |
NÁŠ PAN FARÁŘ |
Pan Cousinet
|
Národní divadlo moravskoslezské |
JEJICH ŠTĚSTÍ |
Dr. Karel Lanský, univerzitní profesor
|
Národní divadlo moravskoslezské |
TAŽNÍ PTÁCI |
Pojezdný tamtéž
|
Národní divadlo moravskoslezské |
LUCERNA |
Pan Franc
|
Národní divadlo moravskoslezské |
KOMEDIE V KOSTCE |
Pan C.
|
Národní divadlo moravskoslezské |
ČEKANKY |
Praktikant Plichta
|
Národní divadlo moravskoslezské |
PLUKOVNÍK FELT |
Hrabě Bertrand de Mauret
|
Národní divadlo moravskoslezské |
CYPRIENNA |
Adhémar de Gratiquan, lesní adjunkt
|
Národní divadlo moravskoslezské |
ŠOFÉR |
Jareš, inženýr továrny na auta
|
Národní divadlo moravskoslezské |
GRANDHOTEL NEVADA |
Petr
|
Národní divadlo moravskoslezské |
ADAM STVOŘITEL |
Alter Ego
|
Národní divadlo moravskoslezské |
REVOLUCE |
František Peřina, kdysi zajatec, bytem u Nikitina, dnes poručík čs. vojska v Rusku
|
Národní divadlo moravskoslezské |
KLARINA |
Kníže Segej Saratov
|
Národní divadlo moravskoslezské |
VINICE PÁNĚ |
Jindřich Lévrier
|
Národní divadlo moravskoslezské |
1927/1928
Název inscenace | Role | Divadlo |
---|---|---|
NÁŠ PAN FARÁŘ |
Pan Cousinet
|
Národní divadlo moravskoslezské |
LUCERNA |
Pan Franc
|
Národní divadlo moravskoslezské |
GRANDHOTEL NEVADA |
Petr
|
Národní divadlo moravskoslezské |
KLARINA |
Kníže Segej Saratov
|
Národní divadlo moravskoslezské |
VINICE PÁNĚ |
Jindřich Lévrier
|
Národní divadlo moravskoslezské |
ANDROKLES A LEV |
Kapitán
|
Národní divadlo moravskoslezské |
JE VELKÁ LÁSKA NA SVĚTĚ |
Inženýr Jaroslav Tichý
|
Národní divadlo moravskoslezské |
OSTROV OPIC |
Alikáno
|
Národní divadlo moravskoslezské |
ADAM A EVA |
Adam Smith, jeho obchodvedoucí
|
Národní divadlo moravskoslezské |
ÚTĚK |
Farář
|
Národní divadlo moravskoslezské |