Miloš Nový
(16. 2. 1879, Praha – 3. 9. 1932, Praha)
Miloš Nový převzal ředitelské místo NDM v roce 1926 po řediteli Františku Uhlířovi a hned začal ostravské publikum seznamovat s progresivními trendy. Za jeho působení se v Ostravě rozvíjel expresionistický režisér Karel Prox i Oldřich Stibor se svým avantgardním Studiem. Miloš Nový přišel do Ostravy už jako zkušený herec z Národního divadla, kde působil pod vedením vynikajícího režiséra Karla Hugo Hilara. Miláčkem pražského publika se stal už roku 1913, když exceloval v Národním divadle jako úplně první český profesor Higgins v Shawově hře Pygmalion. S velkým zaujetím obdivoval počátky kinematografie, sám byl jedním z prvních herců spolupracujících s němým filmem – zahrál si v Čaroději (1918), Yorickově lebce (1919) či Papá (1919), které také režíroval! Je velká škoda, že se ani jeden film do dnešních dní nedochoval. Byl by svědectvím nejen jeho noblesního herectví, ale také živou vzpomínkou na něj coby oblíbeného strýce Oldřicha Nového, kterého přivedl k herectví!
I v Ostravě ale Miloš Nový ztvárnil celou řadu hlavních rolí, a to v inscenacích, které si také sám režíroval. Ať už to bylo v Othellovi (1926), v Králi Václavu IV. (1926), v Noci na Karlštejně (1927), Cyranovi z Bergeracu (1929) či Hamletovi (1930), vždy zaujal svou hereckou jistotou a precizním slovním projevem. Cítil se být více hercem než ředitelem. Mezi kolegy byl oblíbený, vystupoval ve společnosti vždy s elegancí sobě vlastní, zakládal si na svém uhlazeném zevnějšku a vybraném smyslu pro jemný humor. Během svého ředitelského období získal pro divadlo později významného režiséra Oldřicha Stibora. Nejdříve ho zaměstnal jako úředníka pro „intelektuální spolupráci v divadle“, ale dal mu zároveň první příležitosti režírovat. Když přišel Stibor s návrhem na vytvoření divadelního Studia, v němž by získal prostor divadelní experiment, který jinak neměl na oficiální scéně místo, byl Nový této myšlenky příznivcem a podporovatelem. Jako rodilý Pražák se však stále vracel do Prahy a Prahou chtěl Ostravu inspirovat jak v dramaturgii, tak i v režii. Často zval k pohostinským hrám pražské divadelní hvězdy, které, jak se ukázalo, zaručovaly vždy vyprodané hlediště. Nevěnoval se ale pouze činohře. S úspěchem režíroval v Ostravě rovněž dvě opery: Dalibora (1927) Bedřicha Smetany a Dědův odkaz (1927) Vítězslava Nováka. Mimoto spolu s Jaroslavem Skálou a Břetislavem Hrstkou napsal pro ostravský operetní soubor libreto k revue Od večera do rána (1927).
Na ředitelské místo Miloše Nového si ale dělal nároky již nějakou dobu tajemník Spolku Národního divadla moravskoslezského Ladislav Knotek, který často upozorňoval na nedostačující finanční situaci divadla a naléhal na Nového rezignaci.
Pod palbou neustálé kritiky se Miloš Nový po čtyřletém působení v čele ostravského divadla skutečně rozhodl rezignovat. K rozloučení s ostravským divadlem si Nový zvolil svou životní roli – profesora Higginse v Shawově Pygmalionovi, v níž se před čtyřmi lety s Ostravou seznamoval.
Inscenační tým
Inscenační tým
1925/1926
Název inscenace | Funkce | Divadlo |
---|---|---|
PAPÁ |
Režie Scéna
|
Národní divadlo moravskoslezské |
1926/1927
Název inscenace | Funkce | Divadlo |
---|---|---|
PAPÁ |
Režie Scéna
|
Národní divadlo moravskoslezské |
KRÁL VÁCLAV IV. |
Režie Scéna
|
Národní divadlo moravskoslezské |
IDEÁLNÍ MANŽEL |
Režie
|
Národní divadlo moravskoslezské |
ZLÁMANÝ ŽEBŘÍK |
Režie Scéna
|
Národní divadlo moravskoslezské |
NEZRALÉ OVOCE |
Režie Scéna
|
Národní divadlo moravskoslezské |
OTHELLO |
Režie Scéna
|
Národní divadlo moravskoslezské |
PLUKOVNÍK FELT |
Režie Scéna
|
Národní divadlo moravskoslezské |
CYPRIENNA |
Režie Scéna
|
Národní divadlo moravskoslezské |
BLAŽENA A BENEŠ (MNOHO POVYKU PRO NIC) |
Režie Scéna
|
Národní divadlo moravskoslezské |
OD VEČERA DO RÁNA |
Libreto
|
Národní divadlo moravskoslezské |
1927/1928
Název inscenace | Funkce | Divadlo |
---|---|---|
NEZRALÉ OVOCE |
Režie Scéna
|
Národní divadlo moravskoslezské |
BLAŽENA A BENEŠ (MNOHO POVYKU PRO NIC) |
Režie Scéna
|
Národní divadlo moravskoslezské |
ANDROKLES A LEV |
Režie Scéna
|
Národní divadlo moravskoslezské |
DALIBOR |
Režie
|
Národní divadlo moravskoslezské |
BACCARAT |
Režie Scéna
|
Národní divadlo moravskoslezské |
POSLEDNÍ LORD |
Režie Scéna
|
Národní divadlo moravskoslezské |
DĚDŮV ODKAZ |
Režie Scéna
|
Národní divadlo moravskoslezské |
NAVŽDY |
Režie Scéna
|
Národní divadlo moravskoslezské |
FLORENTSKÁ TRAGÉDIE |
Režie Scéna
|
Národní divadlo moravskoslezské |
DOVER - CALAIS |
Režie Scéna
|
Národní divadlo moravskoslezské |
ZAMILOVANÁ |
Režie Scéna
|
Národní divadlo moravskoslezské |
OPORY SPOLEČNOSTI |
Režie Scéna
|
Národní divadlo moravskoslezské |
ŽIVNOST PANÍ WARRENOVÉ |
Režie Scéna
|
Národní divadlo moravskoslezské |
MESSINSKÝ ŠVEC |
Režie Scéna
|
Národní divadlo moravskoslezské |
1928/1929
Název inscenace | Funkce | Divadlo |
---|---|---|
DALIBOR |
Režie
|
Národní divadlo moravskoslezské |
SEN NOCI SVATOJANSKÉ |
Režie Scéna
|
Národní divadlo moravskoslezské |
OSMÁ ŽENA MODROVOUSOVA |
Režie Scéna
|
Národní divadlo moravskoslezské |
ŘÍJNOVÝ DEN |
Režie Scéna
|
Národní divadlo moravskoslezské |
BEZVÝZNAMNÁ ŽENA |
Režie Scéna
|
Národní divadlo moravskoslezské |
CYRANO Z BERGERACU |
Režie Scéna
|
Národní divadlo moravskoslezské |
1929/1930
Název inscenace | Funkce | Divadlo |
---|---|---|
DALIBOR |
Režie
|
Národní divadlo moravskoslezské |
SVATÝ VÁCLAV |
Režie
|
Národní divadlo moravskoslezské |
SKLENICE VODY |
Režie Scéna
|
Národní divadlo moravskoslezské |
HAMLET |
Režie Scéna
|
Národní divadlo moravskoslezské |
1930/1931
Název inscenace | Funkce | Divadlo |
---|---|---|
DALIBOR |
Režie
|
Národní divadlo moravskoslezské |
1931/1932
Název inscenace | Funkce | Divadlo |
---|---|---|
DALIBOR |
Režie
|
Národní divadlo moravskoslezské |
1932/1933
Název inscenace | Funkce | Divadlo |
---|---|---|
DALIBOR |
Režie
|
Národní divadlo moravskoslezské |
Obsazení
Obsazení
1925/1926
Název inscenace | Role | Divadlo |
---|---|---|
PYGMALION |
Profesor Henry Higgins, její syn
|
Národní divadlo moravskoslezské |
GARDOVÝ PORUČÍK |
Herec
|
Národní divadlo moravskoslezské |
PAPÁ |
Hrabě de Larzac
|
Národní divadlo moravskoslezské |
1926/1927
Název inscenace | Role | Divadlo |
---|---|---|
PYGMALION |
Profesor Henry Higgins, její syn
|
Národní divadlo moravskoslezské |
PAPÁ |
Hrabě de Larzac
|
Národní divadlo moravskoslezské |
KRÁL VÁCLAV IV. |
Václav IV., král český a německý
|
Národní divadlo moravskoslezské |
IDEÁLNÍ MANŽEL |
Lord Goring, jeho syn
|
Národní divadlo moravskoslezské |
ZLÁMANÝ ŽEBŘÍK |
Vévoda Filip de Coulaine
|
Národní divadlo moravskoslezské |
OTHELLO |
Othello, vznešený Maur ve službách
|
Národní divadlo moravskoslezské |
LA PASSERELLE |
Bienaimé, notář
|
Národní divadlo moravskoslezské |
U ČAJE |
Abel
|
Národní divadlo moravskoslezské |
NOC NA KARLŠTEJNĚ |
Karel IV., císař římský a král český
|
Národní divadlo moravskoslezské |
PLUKOVNÍK FELT |
Plukovník Felt
|
Národní divadlo moravskoslezské |
CYPRIENNA |
Pan des Prunelles, bohatý soukromník
|
Národní divadlo moravskoslezské |
1927/1928
Název inscenace | Role | Divadlo |
---|---|---|
NOC NA KARLŠTEJNĚ |
Karel IV., císař římský a král český
|
Národní divadlo moravskoslezské |
BACCARAT |
Robert de Chacéroy
|
Národní divadlo moravskoslezské |
POSLEDNÍ LORD |
Vévoda z Kilmarnocku
|
Národní divadlo moravskoslezské |
NAVŽDY |
Cizinec
|
Národní divadlo moravskoslezské |
FLORENTSKÁ TRAGÉDIE |
Kupec Simone
|
Národní divadlo moravskoslezské |
DOVER - CALAIS |
Sandercroft
|
Národní divadlo moravskoslezské |
ZAMILOVANÁ |
Štěpán Fériaud
|
Národní divadlo moravskoslezské |
OPORY SPOLEČNOSTI |
Konzul Bernick
|
Národní divadlo moravskoslezské |
ŽIVNOST PANÍ WARRENOVÉ |
Sir George Crofts
|
Národní divadlo moravskoslezské |
MESSINSKÝ ŠVEC |
Mastro Andrea Muzzi, švec
|
Národní divadlo moravskoslezské |
1928/1929
Název inscenace | Role | Divadlo |
---|---|---|
SEN NOCI SVATOJANSKÉ |
Theseus, vévoda aténský
|
Národní divadlo moravskoslezské |
OSMÁ ŽENA MODROVOUSOVA |
Brown
|
Národní divadlo moravskoslezské |
Z PEKLA ŠTĚSTÍ |
Baron Wurtz
|
Národní divadlo moravskoslezské |
ŘÍJNOVÝ DEN |
Coste
|
Národní divadlo moravskoslezské |
BEZVÝZNAMNÁ ŽENA |
Lord Illingworth
|
Národní divadlo moravskoslezské |
PLUKOVNÍK ŠVEC |
Generál, velitel I. čs. divize
|
Národní divadlo moravskoslezské |
CYRANO Z BERGERACU |
Cyrano de Bergerac
|
Národní divadlo moravskoslezské |
1929/1930
Název inscenace | Role | Divadlo |
---|---|---|
PYGMALION |
Profesor Henry Higgins, její syn
|
Národní divadlo moravskoslezské |
NOC NA KARLŠTEJNĚ |
Karel IV., císař římský a král český
|
Národní divadlo moravskoslezské |
SKLENICE VODY |
Jindřich ze Saint-Jean, vikomt Bolingbroke
|
Národní divadlo moravskoslezské |
HAMLET |
Hamlet, syn předešlého a synovec panujícího krále
|
Národní divadlo moravskoslezské |
LUCERNA |
Mlynář
|
Národní divadlo moravskoslezské |