FEDORA
Divadlo: | Národní divadlo moravskoslezské |
---|---|
Soubor: | Opera |
Scéna: | Jeviště DAD |
Premiéra: | 14.4.2011 |
Popis: | Klenot italského operního verismu |
Autor/ři: | Umberto Giordano |
Inscenační tým
Inscenační tým
Libreto | |
---|---|
Hudební nastudování | |
Dirigent | |
Režie | |
Scéna | |
Kostýmy | |
Pohybová spolupráce | |
Dramaturgie | |
Asistent režie | |
Sbormistr | |
Korepetice | |
Asistent dirigenta | |
Inspicient | |
České titulky | |
Text sleduje |
Obsazení
Obsazení
2010/2011
Dirigent | ||
---|---|---|
Kněžna Fedora Romazoff | ||
Komtesa Olga Sukarev | ||
Kníže Loris Ipanoff | ||
De Siriex, diplomat | ||
Dimitri, chlapec | ||
Desiré, komorník | ||
Baron Rouvel | ||
Cirillo, kočí / Boroff, lékař | ||
Gretch, policejní inspektor | ||
Loreck, chirurg | ||
Nicola, podkoní | ||
Sergio, podkoní | ||
Michele, dveřník | ||
Boleslao Lazinski, klavírista | ||
Malý Savojan |
2011/2012
Dirigent | ||
---|---|---|
Kněžna Fedora Romazoff | ||
Komtesa Olga Sukarev | ||
Kníže Loris Ipanoff | ||
De Siriex, diplomat | ||
Dimitri, chlapec | ||
Desiré, komorník | ||
Baron Rouvel | ||
Cirillo, kočí / Boroff, lékař | ||
Gretch, policejní inspektor | ||
Loreck, chirurg | ||
Nicola, podkoní | ||
Sergio, podkoní | ||
Michele, dveřník | ||
Boleslao Lazinski, klavírista | ||
Malý Savojan |
2012/2013
Dirigent | ||
---|---|---|
Kněžna Fedora Romazoff | ||
Komtesa Olga Sukarev | ||
Kníže Loris Ipanoff | ||
De Siriex, diplomat | ||
Dimitri, chlapec | ||
Desiré, komorník | ||
Baron Rouvel | ||
Cirillo, kočí / Boroff, lékař | ||
Gretch, policejní inspektor | ||
Loreck, chirurg | ||
Nicola, podkoní | ||
Sergio, podkoní | ||
Michele, dveřník | ||
Boleslao Lazinski, klavírista | ||
Malý Savojan |
Představení
Seznam představení
Datum | Začátek | Místo | Typ | Detail |
---|---|---|---|---|
10.2.2013 | 15:00 | Jeviště DAD | Repríza | Detail |
17.1.2013 | 18:30 | Jeviště DAD | Repríza | Detail |
3.2.2012 | 18:30 | Jeviště DAD | Repríza | Detail |
22.1.2012 | 16:00 | Jeviště DAD | Repríza | Detail |
14.6.2011 | 18:30 | Jeviště DAD | Repríza | Detail |
9.6.2011 | 18:30 | Jeviště DAD | Repríza | zrušeno |
2.6.2011 | 18:30 | Jeviště DAD | Repríza | Detail |
31.5.2011 | 18:30 | Jeviště DAD | Repríza | Detail |
24.5.2011 | 18:30 | Jeviště DAD | Repríza | Detail |
14.5.2011 | 18:30 | Jeviště DAD | Repríza | Detail |
6.5.2011 | 18:30 | Jeviště DAD | Repríza | Detail |
27.4.2011 | 18:30 | Jeviště DAD | Repríza | Detail |
20.4.2011 | 18:30 | Jeviště DAD | Repríza | Detail |
16.4.2011 | 18:30 | Jeviště DAD | 2. premiéra | Detail |
14.4.2011 | 18:30 | Jeviště DAD | Premiéra | Detail |
Fotogalerie
Fotogalerie
Fotografie z představení
Fotografie ze zkoušek
Popis
Popis
Skvost italského operního verismu.
Umberto Giordano zhlédl v roce 1889 v neapolském Teatro Bellini představení hry Fédora od francouzského dramatika Victoriena Sardoua (1831-1908). V titulní roli vystoupila slavná francouzská herečka Sarah Bernhardtová (1844-1923). Giordano byl natolik fascinován jejím sugestivním herectvím, že okamžitě požádal Sardoua o svolení k přepracování hry v operní libreto. V té době byl ale Giordano poměrně neznámým autorem a Sardou jeho žádost okamžitě zamítl. Dramatikovu neoblomnost se podařilo zlomit až o sedm let později, kdy v milánské La Scale poprvé – a nutno říci, že s obrovským úspěchem – zaznělo Giordanovo dodnes nejslavnější dílo, čtyřaktová opera na námět z doby Velké francouzské revoluce Andrea Chénier.
Operní Fedora měla světovou premiéru 17. listopadu 1898 v milánském Teatro Lirico Internationale. V titulní roli vystoupila Gemma Bellincioni, roli Lorise Ipanova vytvořil legendární tenorista Enrico Caruso, který ale v té době teprve stál na prahu vpravdě světové kariéry. Opera zaznamenala velký úspěch a rozletěla se do světa – záhy byla uvedena pod taktovkou Gustava Mahlera ve Vídni a zazářila také v Paříži, kde mezi její obdivovatele patřili například Jules Massenet (1842-1912) nebo Camille Saint-Saëns (1835-1921). Na konci roku 1906 Fedora poprvé zazněla také v Metropolitní opeře v New Yorku s Linou Cavalieri v titulní roli a opět s Enricem Carusem v roli Lorise. V první polovině dvacátého století bylo dílo pravidelně uváděno v řadě operních domech, později se ale prosazovalo čím dál tím složitěji a dá se říci, že se nakonec v kontextu světové operní produkce objevovalo spíše sporadicky. Změna nastala počátkem devadesátých let, kdy Fedora zažila opravdové „znovuzrození“ po celém světě díky skvělým interpretům – v roli Fedory zářily například Mirella Freni, Katia Ricciarelli, Renata Scotto, Agnes Baltsa a Maria Guleghina; v roli Lorise okouzlovali publikum například Plácido Domingo, José Carreras nebo José Cura.
Inscenačně je opera pojata jako retrospekce. Dostáváme se na konec 19. století do Ruska, mezi aristokratickou společnost s elegantní, vtipnou a bohatou vdovou Fedorou, do doby plné rozporů. Která se vyznačuje přepychem a povrchní citovostí, ale také vrcholícím carským absolutismem, plným policejních zásahů, uvězňování a poprav.
Nastudováno v italském originálu.
Články | Video | Audio | ||
Recenze Petra Vebera v Hospodářských novinách Recenze Jiřího Urbana na OperaDream |
Oficiální videospot |
Oficiální audiospot |