FEDORA
Klenot italského operního verismu
| Autor/ři: | Umberto Giordano |
|---|---|
| Divadlo: | Národní divadlo moravskoslezské |
| Soubor: | Opera |
| Scéna: | Jeviště DAD |
| Premiéra: | 14.4.2011 |
Inscenační tým
Inscenační tým
| Libreto | |
|---|---|
| Hudební nastudování | |
| Dirigent | |
| Režie | |
| Scéna | |
| Kostýmy | |
| Pohybová spolupráce | |
| Dramaturgie | |
| Asistent režie | |
| Sbormistr | |
| Korepetice | |
| Asistent dirigenta | |
| Inspicient | |
| České titulky | |
| Text sleduje |
Obsazení
Obsazení
2010/2011
| Dirigent | ||
|---|---|---|
| Kněžna Fedora Romazoff | ||
| Komtesa Olga Sukarev | ||
| Kníže Loris Ipanoff | ||
| De Siriex, diplomat | ||
| Dimitri, chlapec | ||
| Desiré, komorník | ||
| Baron Rouvel | ||
| Cirillo, kočí / Boroff, lékař | ||
| Gretch, policejní inspektor | ||
| Loreck, chirurg | ||
| Nicola, podkoní | ||
| Sergio, podkoní | ||
| Michele, dveřník | ||
| Boleslao Lazinski, klavírista | ||
| Malý Savojan |
2011/2012
| Dirigent | ||
|---|---|---|
| Kněžna Fedora Romazoff | ||
| Komtesa Olga Sukarev | ||
| Kníže Loris Ipanoff | ||
| De Siriex, diplomat | ||
| Dimitri, chlapec | ||
| Desiré, komorník | ||
| Baron Rouvel | ||
| Cirillo, kočí / Boroff, lékař | ||
| Gretch, policejní inspektor | ||
| Loreck, chirurg | ||
| Nicola, podkoní | ||
| Sergio, podkoní | ||
| Michele, dveřník | ||
| Boleslao Lazinski, klavírista | ||
| Malý Savojan |
2012/2013
| Dirigent | ||
|---|---|---|
| Kněžna Fedora Romazoff | ||
| Komtesa Olga Sukarev | ||
| Kníže Loris Ipanoff | ||
| De Siriex, diplomat | ||
| Dimitri, chlapec | ||
| Desiré, komorník | ||
| Baron Rouvel | ||
| Cirillo, kočí / Boroff, lékař | ||
| Gretch, policejní inspektor | ||
| Loreck, chirurg | ||
| Nicola, podkoní | ||
| Sergio, podkoní | ||
| Michele, dveřník | ||
| Boleslao Lazinski, klavírista | ||
| Malý Savojan |
Představení
Seznam představení
| Datum | Začátek | Místo | Typ | Detail |
|---|---|---|---|---|
| 10.2.2013 | 15:00 | Jeviště DAD | Repríza | Detail |
| 17.1.2013 | 18:30 | Jeviště DAD | Repríza | Detail |
| 3.2.2012 | 18:30 | Jeviště DAD | Repríza | Detail |
| 22.1.2012 | 16:00 | Jeviště DAD | Repríza | Detail |
| 14.6.2011 | 18:30 | Jeviště DAD | Repríza | Detail |
| 9.6.2011 | 18:30 | Jeviště DAD | Repríza | zrušeno |
| 2.6.2011 | 18:30 | Jeviště DAD | Repríza | Detail |
| 31.5.2011 | 18:30 | Jeviště DAD | Repríza | Detail |
| 24.5.2011 | 18:30 | Jeviště DAD | Repríza | Detail |
| 14.5.2011 | 18:30 | Jeviště DAD | Repríza | Detail |
| 6.5.2011 | 18:30 | Jeviště DAD | Repríza | Detail |
| 27.4.2011 | 18:30 | Jeviště DAD | Repríza | Detail |
| 20.4.2011 | 18:30 | Jeviště DAD | Repríza | Detail |
| 16.4.2011 | 18:30 | Jeviště DAD | 2. premiéra | Detail |
| 14.4.2011 | 18:30 | Jeviště DAD | Premiéra | Detail |
Fotogalerie
Fotogalerie
Fotografie z představení
Fotografie ze zkoušek
Popis
Popis
Skvost italského operního verismu.
Umberto Giordano zhlédl v roce 1889 v neapolském Teatro Bellini představení hry Fédora od francouzského dramatika Victoriena Sardoua (1831-1908). V titulní roli vystoupila slavná francouzská herečka Sarah Bernhardtová (1844-1923). Giordano byl natolik fascinován jejím sugestivním herectvím, že okamžitě požádal Sardoua o svolení k přepracování hry v operní libreto. V té době byl ale Giordano poměrně neznámým autorem a Sardou jeho žádost okamžitě zamítl. Dramatikovu neoblomnost se podařilo zlomit až o sedm let později, kdy v milánské La Scale poprvé – a nutno říci, že s obrovským úspěchem – zaznělo Giordanovo dodnes nejslavnější dílo, čtyřaktová opera na námět z doby Velké francouzské revoluce Andrea Chénier.
Operní Fedora měla světovou premiéru 17. listopadu 1898 v milánském Teatro Lirico Internationale. V titulní roli vystoupila Gemma Bellincioni, roli Lorise Ipanova vytvořil legendární tenorista Enrico Caruso, který ale v té době teprve stál na prahu vpravdě světové kariéry. Opera zaznamenala velký úspěch a rozletěla se do světa – záhy byla uvedena pod taktovkou Gustava Mahlera ve Vídni a zazářila také v Paříži, kde mezi její obdivovatele patřili například Jules Massenet (1842-1912) nebo Camille Saint-Saëns (1835-1921). Na konci roku 1906 Fedora poprvé zazněla také v Metropolitní opeře v New Yorku s Linou Cavalieri v titulní roli a opět s Enricem Carusem v roli Lorise. V první polovině dvacátého století bylo dílo pravidelně uváděno v řadě operních domech, později se ale prosazovalo čím dál tím složitěji a dá se říci, že se nakonec v kontextu světové operní produkce objevovalo spíše sporadicky. Změna nastala počátkem devadesátých let, kdy Fedora zažila opravdové „znovuzrození“ po celém světě díky skvělým interpretům – v roli Fedory zářily například Mirella Freni, Katia Ricciarelli, Renata Scotto, Agnes Baltsa a Maria Guleghina; v roli Lorise okouzlovali publikum například Plácido Domingo, José Carreras nebo José Cura.
Inscenačně je opera pojata jako retrospekce. Dostáváme se na konec 19. století do Ruska, mezi aristokratickou společnost s elegantní, vtipnou a bohatou vdovou Fedorou, do doby plné rozporů. Která se vyznačuje přepychem a povrchní citovostí, ale také vrcholícím carským absolutismem, plným policejních zásahů, uvězňování a poprav.
Nastudováno v italském originálu.
Články |
Video |
Audio |
||
|
Recenze Petra Vebera v Hospodářských novinách Recenze Jiřího Urbana na OperaDream |
Oficiální videospot |
Oficiální audiospot |












