VĚC MAKROPULOS
Divadlo: | Národní divadlo moravskoslezské | ||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Soubor: | Opera | ||||||||||||||
Scéna: | Jeviště DAD | ||||||||||||||
Premiéra: | 13.1.2012 | ||||||||||||||
Popis: |
|
||||||||||||||
Autor/ři: | Leoš Janáček |
Inscenační tým
Inscenační tým
Libreto | |
---|---|
Hudební nastudování | |
Dirigent | |
Sbormistr | |
Vizuální koncepce | |
Režijní spolupráce |
Obsazení
Obsazení
2011/2012
Emilia Marty | ||
---|---|---|
Albert Gregor | ||
Advokát dr. Kolenatý | ||
Vítek | ||
Kristina | ||
Baron Jaroslav Prus | ||
Janek | ||
Hauk-Šendorf | ||
Strojník | ||
Poklízečka | ||
Komorná | ||
Dirigent |
2012/2013
Dirigent | ||
---|---|---|
Emilia Marty | ||
Albert Gregor | ||
Advokát dr. Kolenatý | ||
Vítek | ||
Kristina | ||
Baron Jaroslav Prus | ||
Janek | ||
Hauk-Šendorf | ||
Strojník | ||
Poklízečka | ||
Komorná |
Představení
Seznam představení
Fotogalerie
Fotogalerie
Fotografie z představení
Popis
Popis
Jednu z nejhranějších Janáčkových oper v zahraničí jsme uvedli 13., 21. a 26. ledna 2012 - v koncertním provedení a v exluzivním obsazení. V roli Emilie Marty vystoupila ve světové premiéře sopranistka Eva Urbanová! V hlavní tenorové roli Alberta Gregora vystoupil Aleš Briscein, stálý host Národního divadla v Praze a řady evropských operních scén (Salcburk, Paříž). Advokáta dr. Kolenatého ztvárnil slovenský basista Peter Mikuláš, sólista Slovenského národního divadla, jenž se v této roli před několika lety představil v Metropolitní opeře v New Yorku. Roli Barona Jaroslava Pruse nastudoval, opět přímo pro Národní divadlo moravskoslezské, sólista pražského Národního divadla a trojnásobný držitel Ceny Thálie Ivan Kusnjer, který účinkoval na řadě operních scén a koncertních pódiích v Evropě, Americe i na Středním a Dálném východě.
Program:
Z historie:
Leoš Janáček vytvořil Věc Makropulos podle stejnojmenné komedie o touze po nesmrtelnosti i strachu z ní od Karla Čapka z roku 1922. Skladatel převzal od spisovatele základní dějová fakta, postavy a situace a snažil se vcítit do ústřední role ženy, slavné zpěvačky Emilie Marty. Ta i přes svůj cynismus, který získala ze zkušeností vlastního dlouhého života – žije již 337 let – touží po lásce, smyslu a životním naplnění. Opera vznikala v letech 1923 až 1925, tedy na sklonku Janáčkova života. Karel Čapek byl o šestatřicet let mladší než skladatel a vzhlížel k němu s úctou. Dal mu právo upravit svou divadelní hru bez nároků na jakékoliv schvalování výsledného textu libreta. To ovšem neznamenalo, že by o opeře neměl pochybnosti. Očekával, že Janáček změní vyznění jeho díla, což se také stalo. Zatímco Čapkovo drama je koncipováno jako komedie, Janáčkova opera vyznívá jako existenciální tragédie. Když nakonec Čapek jedno z představení opery navštívil, byl okouzlen a Janáčkovi řekl: „Jak skvěle a ušlechtile dopadla ve vaší úpravě ta věc, ke které jsem měl tu čest dát tak trochu podnět. Je to plný, velký úspěch.“
Projekt se koná za podpory Nadace Leoše Janáčka.
Partneři inscenace: | |
Články | Video | Audio | ||
Eva Urbanová zkouší velkou roli Makropulos Janáčkova Věc Makropulos s Evou Urbanovou |
Oficiální videospot |
Oficiální audiospot |