Jiří Kylián
Narodil se v Praze, kde také vystudoval konzervatoř. Po absolvování Královské baletní školy v Londýně začal v roce 1968 působit v Německu v Stuttgartském baletu pod vedením Johna Cranka. V roce 1973 přijal angažmá v Nizozemském tanečním divadle (Nederlands Dans Theater, NDT) v Haagu jako hostující choreograf. V tomto divadle úspěšně debutoval s Viewers, první z více než šedesáti choreografií, které pro NDT vytvořil. Po Viewers následovaly Stoolgame (1974), Potopená katedrála (1975) a Návrat do neznámé země (1975). V roce 1975 odešel ze Stuttgartského baletu a začal pracovat výlučně pro NDT. V roce 1975 byl Jiří Kylián jmenován uměleckým ředitelem NDT. Mezinárodní uznání získal v roce 1978 s choreografiíSinfonietta vytvořenou na hudbu Leoše Janáčka. Věhlas ve světě nadále rostl díky takovým dílům jako Žalmová symfonie(1978), Zapomenutá země (1981), Svadebka (1982), Stamping Ground (1983) a Dítě a kouzla (1984). V druhé polovině devadesátých let 20. století se Kyliánovo umělecké zaměření odklonilo od lyrické tvorby k abstraktnímu a často surrealistickému baletu. Příkladem této tendence, která se udržela během minulého desetiletí, jsou choreografie Konec hry (1988), Padající andělé (1989), Sladké sny (1990), Sarabande (1990) a Petite Mort (1991). K nejlepším dílům z tohoto období patří: As If Never Been (NDT I, 1992), No Sleep till Dawn of Day (NDT III, 1992), Whereabouts Unknown (1993), Tiger Lily (NDT I),Double You (NDT III in 1994), Arcimboldo (NDT I, II a III, 1995), Bella Figura (NDT I, 1995), Tears of Laughter (NDT III in 1996),Wings of Wax (NDT I, 1997), A Way A Lone (NDT III, 1998), One of a Kind (NDT I, 1998), Indigo Rose (NDT II, 1998), Half Past(NDT I, 1999), Doux Mensonges (Paris Opera, 1999), Arcimboldo 2000 (NDT I, II, III), Click-Pause-Silence (NDT I, 2000), Birth-day (NDT III, 2001), 27’52” (NDT II), Claude Pascal (NDT I) a When Time Takes Time pro NDT III (všechny v roce 2002). V roce 2003 následovaly Far Too Close (NDT III) a Last Touch (NDT I). V sezóně 2004/2005 vytvořil choreografie Toss of a Dice (NDT I) a Sleepless (NDT II).
|
||
Při příležitosti 25. výročí nástupu Královny Beatrix na nizozemský trůn na objednávku města Haag vytvořil choreografii, kterou nazval Chapeau. V roce 2009 pak vytvořil svou v pořadí stou choreografii, se kterou se rovněž rozloučil s NDT. Nadále je však činný jako choreograf a angažuje se i v dalších projektech.V roce 2013 například spolupracoval jako Mentor na projektu Dance in the Rolex Mentor and Protégé Arts Initiative. V srpnu 1999 Jiří Kylián odstoupil z funkce uměleckého ředitele Nizozemského tanečního divadla. S ohledem na další rozvoj společnosti však zůstal v NDT působit jako umělecký poradce. V poslední dekádě Kyliána stále více zajímá film, nová média a fotografie. Filmová groteska Car-Men (2006), inspirovaná Bizetovou operou, se natáčela v hnědouhelných lomech v severních Čechách. Kylián se podílel i na jediném filmu Václava Havla – pro jeho Odcházení vytvořil noční taneční scénu. V roce 2013 dokončil film Between Entrance and Exit. Taneční film Schwarzfahrer,natočený v pražské tramvaji z roku 1930, vznikl roku 2014 a první podnět k natočení filmu z pražského prostředí dal choreografovi kameraman Jan Malíř v roce 2011. Jiří Kylián se s ním pak potkal i při natáčení filmu Václava Havla Odcházení.
Taneční film Jiřího Kyliána Scalamare, natočený na schodech Monumento ai caduti na břehu moře vznikl v září a v říjnu roku 2016 a světovou premiéru měl 28. 3. 2017 v haagském Korzo Theatre v rámci festivalu Celebrating Kylián.
Kyliánova nová role ale zdaleka neznamená, že by se v jeho životě přestali objevovat lidé, kteří mění jeho přístup k choreografické práci. Zdrojem inspirace jsou mu jeho spolupracovníci a přátelé, výtvarníci, hudebníci, světelní designéři, filmoví režiséři. Proto je zřejmě jeho práce stále nesmírně rozmanitá a kreativní – a co je opravdu neuvěřitelné, ani poté, co v minulém roce oslavil 70. narozeniny, nikterak neubírá na intenzitě.
Životopisná data: Významná turné s Nederlands Dans Theater: Choreografie Jiřího Kyliána do října 2005: Taneční filmy: Inscenace: uvedeny více než čtyřiceti společnostmi, např.: Ceny: |
ČLÁNKY:
Inscenační tým
Inscenační tým
2011/2012
Název inscenace | Funkce | Divadlo |
---|---|---|
14´20´´ - duet z 27´52´´ |
Scéna Choreografie
|
Národní divadlo moravskoslezské |
GALAVEČER SOUČASNÉHO TANCE |
Scéna Choreografie
|
Národní divadlo moravskoslezské |
2013/2014
Název inscenace | Funkce | Divadlo |
---|---|---|
NÁVRATY DOMŮ |
Choreografie
|
Národní divadlo moravskoslezské |
2014/2015
Název inscenace | Funkce | Divadlo |
---|---|---|
NÁVRATY DOMŮ |
Choreografie
|
Národní divadlo moravskoslezské |
2016/2017
Název inscenace | Funkce | Divadlo |
---|---|---|
DVA SVĚTY / JEDEN SVĚT |
Choreografie
|
Národní divadlo moravskoslezské |
2017/2018
Název inscenace | Funkce | Divadlo |
---|---|---|
DVA SVĚTY / JEDEN SVĚT |
Choreografie
|
Národní divadlo moravskoslezské |
2018/2019
Název inscenace | Funkce | Divadlo |
---|---|---|
DVA SVĚTY / JEDEN SVĚT |
Choreografie
|
Národní divadlo moravskoslezské |
VZLETY A PÁDY |
Choreografie
|
Národní divadlo moravskoslezské |
BALET GALA |
Choreografie
|
Národní divadlo moravskoslezské |
2019/2020
Název inscenace | Funkce | Divadlo |
---|---|---|
VZLETY A PÁDY |
Choreografie
|
Národní divadlo moravskoslezské |