Detail inscenace

DVA SVĚTY / JEDEN SVĚT

Divadlo: Národní divadlo moravskoslezské
Soubor: Balet
Scéna: Jeviště DJM
Premiéra: 17.11.2016
Popis:

Autor/ři: Maurice Ravel, Steve Reich, Michael Gordon
DVA SVĚTY / JEDEN SVĚT

Představení

Seznam představení

Datum Začátek Místo Typ
Detail
12.10.201819:30Theater der Bundesstadt BonnDerniéraDetail
26.9.201818:30Jeviště DJMReprízaDetail
30.1.201819:00Nová scéna ND PrahaReprízaDetail
27.1.201818:30Jeviště DJMReprízaDetail
25.1.201818:30Jeviště DJMReprízaDetail
24.1.201818:30Jeviště DJMReprízaDetail
23.1.201818:30Jeviště DJMReprízaDetail
28.4.201718:30Jeviště DJMReprízaDetail
21.4.201718:30Jeviště DJMReprízaDetail
22.2.201719:00Národní divadlo Brno – Janáčkovo divadloReprízaDetail
17.2.201718:30Jeviště DJMReprízaDetail
17.1.201718:30Jeviště DJMReprízaDetail
15.1.201715:00Jeviště DJMReprízaDetail
9.12.201618:30Jeviště DJMReprízaDetail
24.11.201618:30Jeviště DJMReprízaDetail
19.11.201618:30Jeviště DJM2. premiéraDetail
17.11.201618:30Jeviště DJMPremiéraDetail

Fotogalerie

Fotogalerie

Články, video, audio

Články, video, audio

Popis

Popis

Výjimečnost inscenace spočívá ve spojení světově uznávaných tvůrců Jiřího Kyliána, Ohada Naharina a Itzika Galiliho, kteří ve složeném večeru každý svým vlastním a neopakovatelným způsobem naznačují rozmanité směry vývoje současného baletu. V podtitulu inscenace využíváme všeobecně známý genderový piktogram, který snad s trochou humorného odstupu odkazuje k biologickému prazákladu onoho věčně inspirativního vztahu lidského spojení–nespojení mezi mužem a ženou. 

Mimořádný bonus představení – POUZE 26. 9. 2018 – host NDM – Balet ND Brno s choreografií Gnawa od světově proslulého choreografa Nacha Duata!

Gnawa představuje tvůrce z nizozemské líhně Nacha Duata, pod jehož vedením se vyprofiloval soubor Compañia Nacional de Danza, kde tento charismatický tvůrce působil do roku 2010. Ve své tvorbě nezapře španělské kořeny a smysl pro uchopení temperamentního gesta. Plynulý tok pohybu, nezaměnitelný výraz, tanec protéká jako voda dravě i poklidně prostorem a časem, jehož neopakovatelnost zachycuje Duato v expanzivním prouděním fyzické síly. Tempo variací se zrychluje i utichá ve víru pohybu. Už první Duatova choreografie Jardí Tancat na písně Marie del Mar Bonet slavila úspěchy (premiéra 1983, NDT 2) a ukázala autorovu muzikantu.
Duato pracoval s řadou souborů, v letech 2011 – 2014 vedl baletní soubor Mikhailovsky Theatre v Rusku a v současné době stojí v čele Staatsballet v Berlíně. Do jeho taneční textury pronikl samozřejmě Kyliánův vliv, zřetelný v práci s prostorem a v použitých prvcích a vazbách.

Itzik Galili: SUB je choreografií pro 7 mužů, jejíž působivost dokonale ladí s rostoucí silou vůle a rytmickou komplexností skladby Weather One od Michaela Gordona. Tématem je vše nepopsatelné, co „máme na jazyku“, a přesto to nelze vyjádřit slovy. Pocit na vlastní kůži, ve svalech a šlachách, v míze: co vlastně cítíme?  Nenalézáme slova; ten pocit je téměř neuchopitelný, a přesto existuje, nelze jej popřít.
Jste v realitě beze slov a snažíte se získat odstup, abyste lépe viděli. Jakoby v mlze se objevují stále nové obrazy, zdá se, že je možné je popsat, ale pouze novým, dosud neexistujícím slovem. A pak vše mizí.
 
B/olero v choreografii Ohada Naharina je ukázkou hravého ženského duetu. Tak jako Kylián ve Falling Angels cítí potřebu dát přednost tanci, Ohad Naharin využívá ve své choreografii nekonečné zvukové možnosti syntetizátoru v interpretaci Isaa Tomity v transpozici Ravelovy skladby.
„Viděl jsem syntetizátor na přebalu desky, která ležela hned za deskou Bacha. Poprvé jsem si uvědomil, že syntetizátor není jen nástroj využívající existujících zvuků, ale nový nástroj či prostředek s nekonečnou možností tvoření zvuků nových.“
Isao Tomita, 1977
 
Falling Angels v choreografii českého choreografa Jiřího Kyliána je ženským protipólem choreografie SUB a vůdčí emocí je zde vzrušující a přímý let osmi tanečnic. Kyliánova choreografie je fascinována Reichovým minimalismem, který dovedl metodu fázování až na samou hranici lidských technických možností. Hudba Steva Reicha vytváří půdu, ze které může choreografie růst zcela nezávisle a zdůraznit tanec jako takový.
„Falling Angels je choreografií pro osm žen, která byla koncipována jako poněkud odlehčená pocta tanečnicím. Osm žen od začátku do konce skladby neopustí jeviště. Jejich vzájemná závislost a zároveň přání, aby se z ní vymanily, jsou patrné v celé kompozici.
Falling Angels vypráví o tanečnicích a umění interpretace, o eleganci, úzkosti, zranitelnosti, komplexech méněcennosti a humoru. Je symbolem sporu mezi sounáležitostí a nezávislostí, dilematem, které doprovází každého z nás od kolébky do hrobu.“
Jiří Kylián, 2008

Třicet minut před začátkem představení Vás zveme na dramaturgický úvod k inscenaci. Dramaturgické úvody Vám přinesou spoustu zajímavých informací, ať už ze zákulisí inscenace, nebo z historie baletu. 

  

Hlavní partner:

  

Za finanční podpory a pod osobní záštitou velvyslance Státu Izrael v České republice J.E. Garyho Korena.



Tato akce se koná pod záštitou velvyslance Nizozemského království J.E. Eduarda W.V.M. Hoekse za finanční podpory Velvyslanectví Nizozemského království.


 
 Mediální partner:

      

 

 

Sponzoři a partneři:
Sponsors and partners
Sponsors and partners
Sponsors and partners
Sponsors and partners
Sponsors and partners
Sponsors and partners
Sponsors and partners