František Kordula
2. 4. 1930 – 29. 5. 1991
herec, činoherní režisér, umělecký ředitel Těšínského divadla v Českém Těšíně (1960–1972), režisér operety SDO (1981–1991)
František Kordula byl rodákem ze Slovácka, narodil se 2. dubna 1930 v Ratíškovicích kousek od Hodonína. Vyučil se na průmyslové škole strojní ve Zlíně, ale snad okouzlen lidovou písní a lidovým divadlem svého rodiště, se v roce 1948 přihlásil na JAMU obor herectví. Vše se zdařilo a za čtyři roky studium úspěšně zakončil závěrečnou zkouškou v roli Beněvonského v komedii A. N. Ostrovského Chudá nevěsta. Prvním jeho divadelním angažmá se stalo v roce 1952 tehdejší oblastní zájezdové divadlo v Českém Těšíně. V Těšínském divadle získal své první a zásadní zkušenosti v oboru jeho oblíbené režie. Pravděpodobně si zdejší krajinu, kulturu a zvyky zamiloval, jelikož v tomto divadle působil dlouhých 29 let jako herec, činoherní režisér a v letech 1960–1972 se stal jeho uměleckým ředitelem.
V roce 1980 dostal nabídku režírovat v tehdejším Státním divadle Ostrava (ještě jako host) Fidlovačku Josefa Kajetána Tyla, ve které doplnil děj o samotnou postavu J. K. Tyla. Po první zdařilé premiéře nedalo na sebe dlouho čekat jeho stálé angažmá v SDO jako režisér operety.
Za deset let působení v ostravském divadle vytvořil přes 20 operetních inscenací. Připomeňme si například inscenaci Hrabě Monte Christo (1982), ve které František Kordula využil doslova metodu filmového střihu a děj měl díky mnoha situačním proměnám rychlý spád. V Lehárově Zemi úsměvů (1987), ale i dalších operetách jako byly Kálmánovy Podzimní manévry (1983), Offenbachova Madame Favart (1985) nebo Kubínovi Pasekáři (1987), se mu podařilo vyhnout tzv. operetním manýrám a klást důraz na civilní herecký projev. V roce 1990 zrežíroval úspěšně muzikál My fair lady. Výběr muzikálu nebyl náhodný, jelikož perspektivu hudebně zábavného divadla viděl především v muzikálech, které by byly vytvářeny na základě hodnotných literárních předloh nebo by vycházely ze současné původní tvorby, jejíž hudba vyjadřuje pocity současného člověka.
Základním rysem jeho práce byla maximální důslednost. Každou inscenaci si perfektně připravoval předem a právě přípravu považoval za jednu z nejkrásnějších etap své režijní práce. Jeho režisérským krédem bylo neoddělovat divadelní hru od optimismu – ani tragédii, a tím méně komedii, souhlasil totiž s myšlenkou Romaina Rolanda, že divalo by mělo být lidovou slavností.
Inscenační tým
Inscenační tým
1979/1980
Název inscenace | Funkce | Divadlo |
---|---|---|
FIDLOVAČKA |
Režie Úprava textu
|
Státní divadlo v Ostravě |
1980/1981
Název inscenace | Funkce | Divadlo |
---|---|---|
DÁMY A HUSAŘI |
Režie Úprava textu
|
Státní divadlo v Ostravě |
MUŠKETÝŘI PO TŘICETI LETECH ANEB ČESTNÉ MUŠKETÝRSKÉ |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
1981/1982
Název inscenace | Funkce | Divadlo |
---|---|---|
DÁMY A HUSAŘI |
Režie Úprava textu
|
Státní divadlo v Ostravě |
DŮM U TŘÍ DĚVČÁTEK |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
HRABĚ MONTE CRISTO |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
1982/1983
Název inscenace | Funkce | Divadlo |
---|---|---|
STO DUKÁTŮ ZA JUANA |
Režie Úprava textu
|
Státní divadlo v Ostravě |
VINOBRANÍ |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
KAŽDÝ NĚCO PRO VLAST |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
VESELOHRA NA MOSTĚ |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
1983/1984
Název inscenace | Funkce | Divadlo |
---|---|---|
KAŽDÝ NĚCO PRO VLAST |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
PODZIMNÍ MANÉVRY |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
DÁMA S JABLKY |
Režie Úprava textu
|
Státní divadlo v Ostravě |
PTÁČNÍK |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
1984/1985
Název inscenace | Funkce | Divadlo |
---|---|---|
SVATBA SŇATKOVÉHO PODVODNÍKA |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
MADAME FAVART |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
1985/1986
Název inscenace | Funkce | Divadlo |
---|---|---|
MADAME FAVART |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
BOCCACCIO |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
SLIBY-CHYBY |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
1986/1987
Název inscenace | Funkce | Divadlo |
---|---|---|
MADAME FAVART |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
PASEKÁŘI |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
ZEMĚ ÚSMĚVŮ |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
1987/1988
Název inscenace | Funkce | Divadlo |
---|---|---|
ÚNOS SABINEK |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
POLSKÁ KREV |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
1988/1989
Název inscenace | Funkce | Divadlo |
---|---|---|
ROSE MARIE |
Režie Úprava textu
|
Státní divadlo v Ostravě |
ŽEBRAVÝ STUDENT |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
1989/1990
Název inscenace | Funkce | Divadlo |
---|---|---|
MY FAIR LADY |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
PANÍ MARJÁNKA, MATKA PLUKU |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
1990/1991
Název inscenace | Funkce | Divadlo |
---|---|---|
PAGANINI |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
ZEMĚ ÚSMĚVŮ |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
1991/1992
Název inscenace | Funkce | Divadlo |
---|---|---|
PAGANINI |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
Fotogalerie
Fotogalerie
PASEKÁŘI (Premiéra: 17.1.1987)
Fotografie z představení
Články
Články
ZPRAVODAJ (04/1990)
(1. 4. 1990)