Soňa Godarská
Slovenská sopranistka Soňa Godarská pochází z Popradu. Již od dětství inklinovala k hudbě a její hudební začátky byly spojeny především s hrou na klavír. Absolvovala 11 let hry na klavír a 12 let byla také členkou Popradského dětského sboru. Stala se několikanásobnou vítězkou Mezinárodní pěvecké soutěže Mikuláše Schneidera-Trnavského a soutěže Milana Nováka ve čtyřruční hře na klavír. Až do věku 26 let však její myšlenky nikdy nesměřovaly ke studiu zpěvu. Po absolvování všeobecného gymnázia v Popradě a Vysoké školy chemicko-technologické v Praze žila dva roky v Norsku a tento pobyt ji inspiroval k návratu k hudbě.
Od roku 2008 je její hlasovou mentorkou Jaroslava Maxová-Horská a v roce 2015 absolvovala Soňa Godarská studium klasického zpěvu na Pražské konzervatoři. Zúčastnila se mistrovských pěveckých kurzů pod vedením Gabriely Beňačkové a Katii Ricciarelli ve Vídni. S úspěchem se zúčastnila Mezinárodní pěvecké soutěže Antonína Dvořáka v Karlových Varech, v letech 2010 a 2011 se umístila na 2. a 3. místě v rámci Mezinárodní pěvecké soutěže Pražský pěvec a stala se také finalistkou mezinárodních pěveckých soutěží Imricha Godina na Slovensku a Vissi D’Arte v Praze.
V roce 2019 debutovala v roli Paminy (Mozart: Kouzelná flétna) v mezinárodní produkci v Německu, Belgii a Holandsku. Absolvovala též četná zahraniční turné v dalších zemích Evropské unie v inscenacích oper Kouzelná flétna, Rusalka, Aida či Thaïs a v roce 2020 také s velkým úspěchem debutovala rolí Noriny (Donizetti: Don Pasquale) na Festivalu MallorcÒpera pořádaném mezinárodní agenturou Euroclàssics.
Koncertně vystoupila v rámci 48. ročníku Hudebního festivalu Antonína Dvořáka v Příbrami či v rámci abonentní řady Severočeské filharmonie v Teplicích.
Pravidelně také hostuje v Národním divadle moravskoslezském, Divadle F. X. Šaldy Liberec, Divadle J. K. Tyla v Plzni či Severočeském divadle opery a baletu v Ústí nad Labem.
Ztvárňuje role Manon ve stejnojmenné Massenetově opeře, Dvořákovy Rusalky i První žínky (Rusalka), Mozartovy Zuzanky (Figarova svatba), Paminy i Papageny (Kouzelná flétna), Smetanovy Karoliny i Lidunky (Dvě vdovy) či Prvního žnece (Libuše). Mezi její další role patří Elinor (Křička: Bílý pán aneb Těžko se dnes duchům straší), Alice (Meyerbeer: Robert ďábel), Corbyle (Massenet: Thaïs), Barena (Janáček: Její pastorkyňa), Kněžka (Verdi: Aida), Anna (Nicolai: Veselé paničky windorské) či Ciboletta (Strauss: Noc v Benátkách).
Její debut v českobudějovickém Jihočeském divadle v roli Markéty (Boito: Mefistofeles) jí na jaře roku 2022 vynesl ocenění Jihočeskou Thálií.
Soňa Godarská je také vášnivou sportovkyní; miluje zimní sporty a věnuje se dálkovým běhům na lyžích. Ráda také cestuje.
Za pravdivost a věcnou správnost informací uvedených v životopise zodpovídá umělec.
Obsazení
Obsazení
2018/2019
Název inscenace | Role | Divadlo |
---|---|---|
LADY MACBETH MCENSKÉHO ÚJEZDU |
Axiňja, příručí u Izmajlova Trestankyně
|
Národní divadlo moravskoslezské |
ROBERT ĎÁBEL |
Alice, normandská venkovanka
|
Národní divadlo moravskoslezské |
2019/2020
Název inscenace | Role | Divadlo |
---|---|---|
ROBERT ĎÁBEL |
Alice, normandská venkovanka
|
Národní divadlo moravskoslezské |
2020/2021
Název inscenace | Role | Divadlo |
---|---|---|
LADY MACBETH MCENSKÉHO ÚJEZDU |
Axiňja, příručí u Izmajlova Trestankyně
|
Národní divadlo moravskoslezské |
ROBERT ĎÁBEL |
Alice, normandská venkovanka
|
Národní divadlo moravskoslezské |
BÍLÝ PÁN aneb TĚŽKO SE DNES DUCHŮM STRAŠÍ |
Elinor, jejich dcera
|
Národní divadlo moravskoslezské |
2021/2022
Název inscenace | Role | Divadlo |
---|---|---|
BÍLÝ PÁN aneb TĚŽKO SE DNES DUCHŮM STRAŠÍ |
Elinor, jejich dcera
|
Národní divadlo moravskoslezské |
MANON |
Manon Lescaut
|
Národní divadlo moravskoslezské |
DVĚ VDOVY |
Karolina, vdova
|
Národní divadlo moravskoslezské |
2022/2023
Název inscenace | Role | Divadlo |
---|---|---|
BÍLÝ PÁN aneb TĚŽKO SE DNES DUCHŮM STRAŠÍ |
Elinor, jejich dcera
|
Národní divadlo moravskoslezské |
MANON |
Manon Lescaut
|
Národní divadlo moravskoslezské |
DVĚ VDOVY |
Karolina, vdova
|
Národní divadlo moravskoslezské |
PRODANÁ NEVĚSTA |
Mařenka, jejich dcera
|
Národní divadlo moravskoslezské |
2023/2024
Název inscenace | Role | Divadlo |
---|---|---|
TAJEMSTVÍ |
Blaženka, dcera Malinova
|
Národní divadlo moravskoslezské |
DVĚ VDOVY |
Karolina, vdova
|
Národní divadlo moravskoslezské |
PRODANÁ NEVĚSTA |
Mařenka, jejich dcera
|
Národní divadlo moravskoslezské |
Fotogalerie
Fotogalerie
MANON (Premiéra: 28.4.2022)
Fotografie ze zkoušek
DVĚ VDOVY (Premiéra: 9.6.2022)
Fotografie ze zkoušek
PRODANÁ NEVĚSTA (Premiéra: 15.12.2022)
Fotografie ze zkoušek
Sborová scéna.
Členové baletu NDM.
Závěrečná scéna.
Články
Články
Druhá premiéra Prodané nevěsty: Proč bychom se netěšili, když se hraje, zpívá a tančí s takovým gustem
(18. 12. 2022)
Je lépe mít lidi rád, zpívá se v Bílém pánovi. Druhá premiéra potvrdila, že jde o nový hit operní sezony
(31. 10. 2021)
Manon ukázala svou sílu. Nová operní inscenace je znamenitá i díky uchvatnému výkonu Soni Godarské
(1. 5. 2022)
Ostravský Šarlatán podruhé: Vzkříšení díla, které málem upadlo v zapomnění, je úctyhodným a zdařilým počinem
(13. 10. 2024)
Smetanovy Dvě vdovy v ostravském NDM: Po všech stránkách vydařená operní inscenace
(12. 6. 2022)
Ceny Thálie pro Šormovou, Godarskou a Bergera
(7. 10. 2024)
Operní panorama Heleny Havlíkové
(22. 10. 2023)
Smetanovský operní komplet v Ostravě - večer druhý s Prodanou nevěstou
(8. 5. 2024)
Ostravské Tejemství prosté, sdělné, přesvědčivé
(15. 10. 2023)
Ostravské Tajemství bylo pastvou nejen pro oči a uši, ale také pro duši
(13. 10. 2023)
Ostravský šarlatán jako dluh brněnské operní scény
(9. 11. 2024)
Soňa Godarská. Thálie mi dala pocit umělecké hodnoty
(18. 10. 2024)