Věra Herajtová
Výrazná osobnost současné české divadelní režie se narodila v Karlových Varech. Začínala jako tanečnice, vystudovala operní zpěv na brněnské konzervatoři a věnovala se studiu choreografie u Pavla Šmoka na pražské HAMU. Přestože se od devadesátých let 20. století pracovně orientuje převážně na činohru, můžeme v jejích režiích hudební i tanečně-choreografickou zkušenost vystopovat. Důraz na herce, velká péče věnovaná stylizaci pohybu na jevišti a důležitost hudební stránky inscenace dokonce její činoherní režie charakterizují. V centru nestojí jen text, ale celý jevištní obraz - v tom možná můžeme spatřovat vliv nonverbálního tance. „Práce s herci je asi to nejpodstatnější, co mě při inscenování textu zajímá. Sázím na příběh, dobrého autora a kvalitní herce," řekla Věra Herajtová v rozhovoru pro Lidové noviny.
Jméno Věry Herajtové ještě jako choreografky je spjaté s jednou z prvních porevolučních velkých muzikálových produkcí Les Misérables (Divadlo na Vinohradech, 1992). Pak už spíše jako činoherní režisérka, respektive umělecká šéfka měla možnost dlouhodobě ovlivnit tvář Městského divadla Zlín (1992–1999) a Západočeského divadla v Chebu (2000–2005). Ve Zlíně se věnovala také pedagogické práci na Vyšší odborné umělecké škole. Jako hostující režisérka zanechala svoji stopu v českých i moravských divadlech, rozruch vzbudila inscenace Williamsovy hry Tramvaj do stanice Touha v Národním divadle moravskoslezském v Ostravě (premiéra 27. října 2001), kde do hlavní ženské role Blanche Dubois obsadila muže. Duši ženy v mužském těle nezapomenutelně ztvárnil Milan Kačmarčík. Nebyla to režijní exhibice, ale originální, účinná a kritikou i diváky oceňovaná interpretace slavného textu.
Inscenační tým
Inscenační tým
1992/1993
Název inscenace | Funkce | Divadlo |
---|---|---|
POPRASK NA LAGUNĚ |
Pohybová spolupráce
|
Státní divadlo v Ostravě |
1993/1994
Název inscenace | Funkce | Divadlo |
---|---|---|
POPRASK NA LAGUNĚ |
Pohybová spolupráce
|
Státní divadlo v Ostravě |
1994/1995
Název inscenace | Funkce | Divadlo |
---|---|---|
POPRASK NA LAGUNĚ |
Pohybová spolupráce
|
Státní divadlo v Ostravě |
PIKNIK |
Pohybová spolupráce
|
Státní divadlo v Ostravě |
ŠUMAŘ NA STŘEŠE |
Choreografie
|
Národní divadlo moravskoslezské |
1995/1996
Název inscenace | Funkce | Divadlo |
---|---|---|
PIKNIK |
Pohybová spolupráce
|
Národní divadlo moravskoslezské |
ŠUMAŘ NA STŘEŠE |
Choreografie
|
Národní divadlo moravskoslezské |
1996/1997
Název inscenace | Funkce | Divadlo |
---|---|---|
ŠUMAŘ NA STŘEŠE |
Choreografie
|
Národní divadlo moravskoslezské |
1997/1998
Název inscenace | Funkce | Divadlo |
---|---|---|
ŠUMAŘ NA STŘEŠE |
Choreografie
|
Národní divadlo moravskoslezské |
TANCE RUDOLFA II. |
Režie
|
Národní divadlo moravskoslezské |
1998/1999
Název inscenace | Funkce | Divadlo |
---|---|---|
LÁSKA A MAGIE V MAMINČINĚ KUCHYNI |
Pohybová spolupráce
|
Národní divadlo moravskoslezské |
1999/2000
Název inscenace | Funkce | Divadlo |
---|---|---|
LÁSKA A MAGIE V MAMINČINĚ KUCHYNI |
Pohybová spolupráce
|
Národní divadlo moravskoslezské |
2001/2002
Název inscenace | Funkce | Divadlo |
---|---|---|
TRAMVAJ DO STANICE TOUHA |
Režie Překlad písňových textů
|
Národní divadlo moravskoslezské |
2002/2003
Název inscenace | Funkce | Divadlo |
---|---|---|
TRAMVAJ DO STANICE TOUHA |
Režie Překlad písňových textů
|
Národní divadlo moravskoslezské |
DON JUAN A FAUST |
Režie Překlad písňových textů
|
Národní divadlo moravskoslezské |
2003/2004
Název inscenace | Funkce | Divadlo |
---|---|---|
DON JUAN A FAUST |
Režie Překlad písňových textů
|
Národní divadlo moravskoslezské |
2005/2006
Název inscenace | Funkce | Divadlo |
---|---|---|
ZLOČIN A TREST |
Režie Úprava textu
|
Národní divadlo moravskoslezské |
2012/2013
Název inscenace | Funkce | Divadlo |
---|---|---|
SAJNS FIKŠN |
Režie a úprava
|
Národní divadlo moravskoslezské |
2013/2014
Název inscenace | Funkce | Divadlo |
---|---|---|
SAJNS FIKŠN |
Režie a úprava
|
Národní divadlo moravskoslezské |
Fotogalerie
Fotogalerie
Články
Články
ZPRAVODAJ (03/2006)
(1. 3. 2006)
ZPRAVODAJ (10/2001)
(1. 10. 2001)