Apolena Veldová
Od sedmi let navštěvovala Dismanův rozhlasový dětský soubor, každoročně se účastnila recitačních soutěží a díky DRDS měla možnost již jako dítě spolupracovat s Českým rozhlasem.
Hlavním hybatelem její kariéry byla ale maminka, která fungovala jako jakýsi „rodinný“ dramaturg. Tatínek jí totiž divadlo nejprve rozmlouval, ale nakonec ji k přijímacímu řízení na Pražskou konzervatoř sám připravil. Studium zahájila v roce 1979 a v šestém ročníku byla angažována do tehdejšího Státního divadla v Ostravě. První rolí zde, která se tak zároveň stala i rolí absolventskou, byla Desdemona v Kačerově inscenaci Othella z roku 1985.
V Ostravě zamýšlela pobýt nanejvýš pět let, nakonec to bylo let osmnáct, resp. dvacet, během nichž potkala mnoho zajímavých režisérů, učila se na velkých i malých rolích a prožívala dny i noci s úžasnými kolegy.
V Ostravě ji také potkaly tři významné životní události: seznámila se zde se svým manželem, tehdy ještě studentem konzervatoře, aktivně se účastnila Sametové revoluce a narodil se jí syn, který v roce 2016 absolvoval divadelní režii na DAMU.
V Ostravě rovněž sbírala své první pedagogické zkušenosti. Nejprve v LŠU v Hlučíně, pak na Janáčkově konzervatoři a na přelomu tisíciletí vzniklo při NDM Soukromé herecké studio Mileny Asmanové, jehož tehdejší studenti jsou dnes významnými hereckými osobnostmi.
Dalším podstatným životním i uměleckým bodem ostravské etapy bylo pravidelné hostování v Divadle hudby, posléze Komorní scéně Aréna. I zde nazkoušela řadu významných rolí, například Kateřinu ve Zkrocení zlé ženy, kterou pak ztvárnila i v NDM a obě inscenace se dokonce chvíli hrály současně.
Osudnou se jí ale stala role Mašle v inscenaci hry Portugálie, která změnila další tok jejího života. Při zkoušení se totiž potkala s režisérem Michalem Langem, který jí nabídl angažmá ve Švandově divadle v Praze. Nabídku přijala a v roce 2002 se stala členkou smíchovského souboru. Během tamějších deseti sezón si zahrála např. Kostelničku v Její pastorkyni, Baronesu Štralovou v Maškarádě nebo dohazovačku Teklu v Ženitbě. V té době se vrátila k pedagogické práci, nejprve na Pražské konzervatoři a poté na DAMU.
V roce 2013 přešla z pražského angažmá zpět na oblast, do plzeňského Divadla J. K. Tyla. Důvodem bylo jednak směřování Švandova divadla, se kterým úplně nesouzněla, a také to, že do DJKT nastupovala coby šéfka činohry režisérka Natália Deáková, jejíž způsob práce a vidění divadla jí konvenovalo. V Plzni ztvárnila například Mášu ze Tří sester v režii Michala Vajdičky (stejnou roli hrála i v Ostravě v režii Juraje Deáka), Dorinu z Tartuffa v režii Martina Čičváka, ale hlavně Margaret Thatcherovou v dramatizaci románu Linie krásy.
V roce 2019 přišla další životní výzva, když po odchodu Natálie Deákové z postu šéfky činohry byla touto funkcí pověřena. Pod jejím vedením se při DJKT podařilo založit Divadelní dramatickou dílnu pro žáky a studenty od 7 do 20 let, takže se vedle vedení činohry opět věnuje i pedagogické činnosti.
Obsazení
Obsazení
1984/1985
| Název inscenace | Role | Divadlo |
|---|---|---|
| OTHELLO |
Desdemona, Othellova choť
|
Státní divadlo v Ostravě |
| ZLATÝ KOČÁR |
Marka, její dcera
|
Státní divadlo v Ostravě |
| PEKAŘ JAN MARHOUL |
Slečna Veldová
|
Státní divadlo v Ostravě |
1985/1986
| Název inscenace | Role | Divadlo |
|---|---|---|
| NOC PASTÝŘŮ |
Pavla, jejich dcera
|
Státní divadlo v Ostravě |
| OTHELLO |
Desdemona, Othellova choť
|
Státní divadlo v Ostravě |
| PEKAŘ JAN MARHOUL |
Slečna Veldová
|
Státní divadlo v Ostravě |
| ČOKOLÁDOVÝ HRDINA |
Rajna
|
Státní divadlo v Ostravě |
| POVÍDKY Z VÍDEŇSKÉHO LESA |
Děvče
|
Státní divadlo v Ostravě |
| PADALO LISTÍ, PADALA JABLÍČKA |
Anna
|
Státní divadlo v Ostravě |
1986/1987
| Název inscenace | Role | Divadlo |
|---|---|---|
| OTHELLO |
Desdemona, Othellova choť
|
Státní divadlo v Ostravě |
| POVÍDKY Z VÍDEŇSKÉHO LESA |
Marianna Děvče
|
Státní divadlo v Ostravě |
| PRINCEZNA T. |
Adelma
|
Státní divadlo v Ostravě |
| JAKO HADR NA HOLI |
Sybila
|
Státní divadlo v Ostravě |
| STARÝ DŮM |
Saša Glebovová
|
Státní divadlo v Ostravě |
| KREJCAROVÁ OPERA |
Lucy, jeho dcera
|
Státní divadlo v Ostravě |
1987/1988
| Název inscenace | Role | Divadlo |
|---|---|---|
| NOC PASTÝŘŮ |
Hamplová
|
Státní divadlo v Ostravě |
| LUCERNA |
Komorná
|
Státní divadlo v Ostravě |
| VOJNA A MÍR |
Líza, Andrejevova žena
|
Státní divadlo v Ostravě |
| TRAMVAJ DO STANICE TOUHA |
Mexikánka
|
Státní divadlo v Ostravě |
| ANTIGONA |
Isména
|
Státní divadlo v Ostravě |
| HAMLET |
Ofelie, dcera Polonia
|
Státní divadlo v Ostravě |
1988/1989
| Název inscenace | Role | Divadlo |
|---|---|---|
| COMMEDIA FINITA |
Komorná
|
Státní divadlo v Ostravě |
| LUCERNA |
Komorná
|
Státní divadlo v Ostravě |
| HAMLET |
Ofelie, dcera Polonia
|
Státní divadlo v Ostravě |
| PŘÍBĚH JANA JAKUBCE |
Káťa, její dcera
|
Státní divadlo v Ostravě |
| DR. JOHANN FAUST ... |
Lotte
|
Státní divadlo v Ostravě |
| RACEK |
Máša, jejich dcera
|
Státní divadlo v Ostravě |
| CHUŤ MEDU |
Pepi, její dcera
|
Státní divadlo v Ostravě |
| FRANK PÁTÝ |
Franziska, jeho dcera
|
Státní divadlo v Ostravě |
1989/1990
| Název inscenace | Role | Divadlo |
|---|---|---|
| HAMLET |
Ofelie, dcera Polonia
|
Státní divadlo v Ostravě |
| RACEK |
Máša, jejich dcera
|
Státní divadlo v Ostravě |
| HELENKA JE RÁDA ANEB SLAMĚNÝ KLOBOUK |
Helenka, nevěsta
|
Státní divadlo v Ostravě |
| CHUŤ MEDU |
Pepi, její dcera
|
Státní divadlo v Ostravě |
| VÝHYBKA |
Služka Marta
|
Státní divadlo v Ostravě |
| FILOZOFSKÁ HISTORIE |
Lenka
|
Státní divadlo v Ostravě |
| ČLOVĚK PRO KAŽDÉ POČASÍ |
Margareta Morová
|
Státní divadlo v Ostravě |
1990/1991
| Název inscenace | Role | Divadlo |
|---|---|---|
| HELENKA JE RÁDA ANEB SLAMĚNÝ KLOBOUK |
Helenka, nevěsta
|
Státní divadlo v Ostravě |
| FILOZOFSKÁ HISTORIE |
Lenka
|
Státní divadlo v Ostravě |
| ČLOVĚK PRO KAŽDÉ POČASÍ |
Margareta Morová
|
Státní divadlo v Ostravě |
| FIDELIO |
Marcelina
|
Státní divadlo v Ostravě |
| BETLÉMSKÁ HVĚZDA |
Maria
|
Státní divadlo v Ostravě |
| MANON LESCAUT |
Modesta
|
Státní divadlo v Ostravě |
| PROCES |
Hrají
|
Divadlo hudby |
| DON JUAN |
Elvíra
|
Státní divadlo v Ostravě |
| LÁSKY? |
Flaminie
|
Státní divadlo v Ostravě |
1991/1992
| Název inscenace | Role | Divadlo |
|---|---|---|
| FIDELIO |
Marcelina
|
Státní divadlo v Ostravě |
| MANON LESCAUT |
Modesta
|
Státní divadlo v Ostravě |
| LÁSKY? |
Flaminie
|
Státní divadlo v Ostravě |
| DÁMSKÝ ORCHESTR |
Léona
|
Státní divadlo v Ostravě |
| OBSLUHOVAL JSEM ANGLICKÉHO KRÁLE |
Hudebnice, ficka, slečna od Rajských, přítelkyně generálů a básníků, slečna z interního salónku hotelu Paříž, Němka, cikánka
|
Státní divadlo v Ostravě |
1992/1993
| Název inscenace | Role | Divadlo |
|---|---|---|
| BETLÉMSKÁ HVĚZDA |
Maria
|
Státní divadlo v Ostravě |
| OBSLUHOVAL JSEM ANGLICKÉHO KRÁLE |
Hudebnice, ficka, slečna od Rajských, přítelkyně generálů a básníků, slečna z interního salónku hotelu Paříž, Němka, cikánka
|
Státní divadlo v Ostravě |
| FIESCO A JEHO JANOVSKÉ SPIKNUTÍ |
Julia, hraběnka Imperiali, Gianettinova sestra
|
Státní divadlo v Ostravě |
| VZBOUŘENÍ V BLÁZINCI |
Erífila
|
Státní divadlo v Ostravě |
| VŠECHNO JE MOŽNÉ, VŠECHNO SE MŮŽE STÁT (Zelenavý ptáček) |
Hrají
|
Divadlo hudby |
| RADÚZ A MAHULENA |
Pria
|
Státní divadlo v Ostravě |
| POPRASK NA LAGUNĚ |
Paní Pasqua, žena Toniho
|
Státní divadlo v Ostravě |
1993/1994
| Název inscenace | Role | Divadlo |
|---|---|---|
| PROCES |
Hrají
|
Divadlo hudby |
| VŠECHNO JE MOŽNÉ, VŠECHNO SE MŮŽE STÁT (Zelenavý ptáček) |
Hrají
|
Divadlo hudby |
| POPRASK NA LAGUNĚ |
Paní Pasqua, žena Toniho
|
Státní divadlo v Ostravě |
| JAK SE VÁM LÍBÍ |
Rosalinda
|
Státní divadlo v Ostravě |
| KROCENÍ ŽENY |
Kateřina
|
Divadlo hudby |
| ELEKTRA / ORESTÉS |
Elektra
|
Státní divadlo v Ostravě |
| BARON VE VĚTVÍCH |
Viola
|
Státní divadlo v Ostravě |
| CASANOVA VE SPA ANEB SESTRY |
Flaminie
|
Státní divadlo v Ostravě |
1994/1995
| Název inscenace | Role | Divadlo |
|---|---|---|
| VŠECHNO JE MOŽNÉ, VŠECHNO SE MŮŽE STÁT (Zelenavý ptáček) |
Hrají
|
|
| POPRASK NA LAGUNĚ |
Paní Pasqua, žena Toniho
|
Státní divadlo v Ostravě |
| JAK SE VÁM LÍBÍ |
Rosalinda
|
Státní divadlo v Ostravě |
| ELEKTRA / ORESTÉS |
Elektra
|
Státní divadlo v Ostravě |
| SEN NOCI SVATOJÁNSKÉ |
Puk
|
Státní divadlo v Ostravě |
| HAMLET |
Hrají
|
Komorní scéna Aréna |
| LAKOMEC |
Frosina, dohazovačka
|
Státní divadlo v Ostravě |
| JULIE UMÍRÁ KAŽDOU NOC |
Alba
|
Státní divadlo v Ostravě |
| ŠUMAŘ NA STŘEŠE |
Hodl
|
Národní divadlo moravskoslezské |
1995/1996
| Název inscenace | Role | Divadlo |
|---|---|---|
| JAK SE VÁM LÍBÍ |
Rosalinda
|
Národní divadlo moravskoslezské |
| KROCENÍ ŽENY |
Kateřina
|
|
| HAMLET |
Hrají
|
Komorní scéna Aréna |
| LAKOMEC |
Frosina, dohazovačka
|
Národní divadlo moravskoslezské |
| ŠUMAŘ NA STŘEŠE |
Hodl
|
Národní divadlo moravskoslezské |
| VĚC MAKROPULOS |
Emilia Marty
|
Národní divadlo moravskoslezské |
| HRDINA ZÁPADU |
Sára Tanseyová
|
Národní divadlo moravskoslezské |
| HAROLD A MAUDE |
Sylvie Gazollová Nancy Merschová Viola Doré
|
Národní divadlo moravskoslezské |
| S LÁSKOU NEJSOU ŽÁDNÉ ŽERTY |
Ona
|
Národní divadlo moravskoslezské |
1996/1997
| Název inscenace | Role | Divadlo |
|---|---|---|
| HAMLET |
Hrají
|
Komorní scéna Aréna |
| LAKOMEC |
Frosina, dohazovačka
|
Národní divadlo moravskoslezské |
| ŠUMAŘ NA STŘEŠE |
Hodl
|
Národní divadlo moravskoslezské |
| VĚC MAKROPULOS |
Emilia Marty
|
Národní divadlo moravskoslezské |
| S LÁSKOU NEJSOU ŽÁDNÉ ŽERTY |
Ona
|
Národní divadlo moravskoslezské |
| BALADA PRO BANDITU |
Mara, Morana
|
Národní divadlo moravskoslezské |
| NAŠI FURIANTI |
Markýtka, obchodnice s nádobím
|
Národní divadlo moravskoslezské |
| KOMIK |
Girls
|
Národní divadlo moravskoslezské |
| REVIZOR |
Marja Antonovna, jeho dcera
|
Národní divadlo moravskoslezské |
| RYCHLÉ FRÉZY |
Alžběta Pospěchová, jeho žena
|
Národní divadlo moravskoslezské |
1997/1998
| Název inscenace | Role | Divadlo |
|---|---|---|
| ŠUMAŘ NA STŘEŠE |
Hodl
|
Národní divadlo moravskoslezské |
| BALADA PRO BANDITU |
Mara, Morana
|
Národní divadlo moravskoslezské |
| NAŠI FURIANTI |
Markýtka, obchodnice s nádobím
|
Národní divadlo moravskoslezské |
| REVIZOR |
Marja Antonovna, jeho dcera
|
Národní divadlo moravskoslezské |
| RYCHLÉ FRÉZY |
Alžběta Pospěchová, jeho žena
|
Národní divadlo moravskoslezské |
| HRBÁČ |
Blanche
|
Národní divadlo moravskoslezské |
| ZKROCENÍ ZLÉ ŽENY |
Kateřina, Baptistova starší dcera
|
Národní divadlo moravskoslezské |
| SEX NOCI SVATOJÁNSKÉ |
Ariel
|
Národní divadlo moravskoslezské |
1998/1999
| Název inscenace | Role | Divadlo |
|---|---|---|
| KROCENÍ ŽENY |
Kateřina
|
|
| BALADA PRO BANDITU |
Mara, Morana
|
Národní divadlo moravskoslezské |
| REVIZOR |
Marja Antonovna, jeho dcera
|
Národní divadlo moravskoslezské |
| RYCHLÉ FRÉZY |
Alžběta Pospěchová, jeho žena
|
Národní divadlo moravskoslezské |
| HRBÁČ |
Blanche
|
Národní divadlo moravskoslezské |
| ZKROCENÍ ZLÉ ŽENY |
Kateřina, Baptistova starší dcera
|
Národní divadlo moravskoslezské |
| SEX NOCI SVATOJÁNSKÉ |
Ariel
|
Národní divadlo moravskoslezské |
| MUŽ Z LA MANCHY |
Aldonza - Dulcinea
|
Národní divadlo moravskoslezské |
| ROMEO A JULIE |
Capuletová, jeho žena
|
Národní divadlo moravskoslezské |
| OBERON |
Puk, Oberonův služebník
|
Národní divadlo moravskoslezské |
| KRONIKA MĚSTA KOCOURKOVA |
Závistnice
|
Národní divadlo moravskoslezské |
1999/2000
| Název inscenace | Role | Divadlo |
|---|---|---|
| BALADA PRO BANDITU |
Mara, Morana
|
Národní divadlo moravskoslezské |
| RYCHLÉ FRÉZY |
Alžběta Pospěchová, jeho žena
|
Národní divadlo moravskoslezské |
| ZKROCENÍ ZLÉ ŽENY |
Kateřina, Baptistova starší dcera
|
Národní divadlo moravskoslezské |
| SEX NOCI SVATOJÁNSKÉ |
Ariel
|
Národní divadlo moravskoslezské |
| MUŽ Z LA MANCHY |
Aldonza - Dulcinea
|
Národní divadlo moravskoslezské |
| ROMEO A JULIE |
Capuletová, jeho žena
|
Národní divadlo moravskoslezské |
| KRONIKA MĚSTA KOCOURKOVA |
Závistnice
|
Národní divadlo moravskoslezské |
| DOBŘE NALOŽENÉ VÁCLAVKY |
Drahomíra
|
Komorní scéna Aréna |
| OBSLUHOVAL JSEM ANGLICKÉHO KRÁLE |
bába, paní Rajská, dívka v Hotelu Tichota, Němka
|
Komorní scéna Aréna |
| KLÍČOVOU DÍRKOU |
Paní Prenticeová
|
Národní divadlo moravskoslezské |
| PAST NA MYŠI |
Slečna Casewellová
|
Národní divadlo moravskoslezské |
2000/2001
| Název inscenace | Role | Divadlo |
|---|---|---|
| ROMEO A JULIE |
Capuletová, jeho žena
|
Národní divadlo moravskoslezské |
| KRONIKA MĚSTA KOCOURKOVA |
Závistnice
|
Národní divadlo moravskoslezské |
| DOBŘE NALOŽENÉ VÁCLAVKY |
Drahomíra
|
Komorní scéna Aréna |
| KLÍČOVOU DÍRKOU |
Paní Prenticeová
|
Národní divadlo moravskoslezské |
| TŘI SESTRY |
Máša
|
Národní divadlo moravskoslezské |
| KRÁLOVSKÉ HRY |
Anna Boleynová, jeho dcera
|
Národní divadlo moravskoslezské |
| PORTUGÁLIE |
Mašle
|
Národní divadlo moravskoslezské |
2001/2002
| Název inscenace | Role | Divadlo |
|---|---|---|
| ROMEO A JULIE |
Capuletová, jeho žena
|
Národní divadlo moravskoslezské |
| KLÍČOVOU DÍRKOU |
Paní Prenticeová
|
Národní divadlo moravskoslezské |
| TŘI SESTRY |
Máša
|
Národní divadlo moravskoslezské |
| KRÁLOVSKÉ HRY |
Anna Boleynová, jeho dcera
|
Národní divadlo moravskoslezské |
| PORTUGÁLIE |
Mašle
|
Národní divadlo moravskoslezské |
| TRAMVAJ DO STANICE TOUHA |
Stella
|
Národní divadlo moravskoslezské |
2002/2003
| Název inscenace | Role | Divadlo |
|---|---|---|
| KLÍČOVOU DÍRKOU |
Paní Prenticeová
|
Národní divadlo moravskoslezské |
| KRÁLOVSKÉ HRY |
Anna Boleynová, jeho dcera
|
Národní divadlo moravskoslezské |
| PORTUGÁLIE |
Mašle
|
Národní divadlo moravskoslezské |
| TRAMVAJ DO STANICE TOUHA |
Stella
|
Národní divadlo moravskoslezské |
2003/2004
| Název inscenace | Role | Divadlo |
|---|---|---|
| PRŮBĚŽNÁ O(S)TRAVA KRVE |
Hrají
|
|
| PORTUGÁLIE |
Mašle
|
Národní divadlo moravskoslezské |
2008/2009
| Název inscenace | Role | Divadlo |
|---|---|---|
| DIVADELNÍ KOMEDIE |
Matylda, divadelní ředitelka a režisérka
|
Národní divadlo moravskoslezské |
2009/2010
| Název inscenace | Role | Divadlo |
|---|---|---|
| DIVADELNÍ KOMEDIE |
Matylda, divadelní ředitelka a režisérka
|
Národní divadlo moravskoslezské |
Fotogalerie
Fotogalerie
OTHELLO (Premiéra: 1.2.1985)
Fotografie z představení
PEKAŘ JAN MARHOUL (Premiéra: 8.6.1985)
Fotografie z představení
RACEK (Premiéra: 7.1.1989)
Fotografie z představení
CHUŤ MEDU (Premiéra: 1.4.1989)
Fotografie z představení
BETLÉMSKÁ HVĚZDA (Premiéra: 27.10.1990)
Fotografie z představení
FIESCO A JEHO JANOVSKÉ SPIKNUTÍ (Premiéra: 14.11.1992)
Fotografie z představení
POPRASK NA LAGUNĚ (Premiéra: 19.6.1993)
Fotografie z představení
JAK SE VÁM LÍBÍ (Premiéra: 13.11.1993)
Fotografie z představení
KROCENÍ ŽENY (Premiéra: 29.11.1993)
Fotografie z představení
Z reprízy na divadelní přehlídce Setkání/Stretnutí v květnu 1994 ve Zlíně
Z reprízy na divadelní přehlídce Setkání/Stretnutí v květnu 1994 ve Zlíně
BARON VE VĚTVÍCH (Premiéra: 9.4.1994)
Fotografie z představení
HAMLET (Premiéra: 2.1.1995)
Fotografie z představení
ŠUMAŘ NA STŘEŠE (Premiéra: 10.6.1995)
Fotografie z představení
VĚC MAKROPULOS (Premiéra: 18.11.1995)
Fotografie z představení
BALADA PRO BANDITU (Premiéra: 28.9.1996)
Fotografie z představení
NAŠI FURIANTI (Premiéra: 16.11.1996)
Fotografie z představení
REVIZOR (Premiéra: 5.4.1997)
Fotografie z představení
RYCHLÉ FRÉZY (Premiéra: 14.6.1997)
Fotografie z představení
ZKROCENÍ ZLÉ ŽENY (Premiéra: 20.12.1997)
Fotografie z představení
SEX NOCI SVATOJÁNSKÉ (Premiéra: 14.3.1998)
Fotografie z představení
MUŽ Z LA MANCHY (Premiéra: 21.11.1998)
Fotografie z představení
KRONIKA MĚSTA KOCOURKOVA (Premiéra: 22.5.1999)
Fotografie z představení
KLÍČOVOU DÍRKOU (Premiéra: 22.1.2000)
Fotografie z představení
TŘI SESTRY (Premiéra: 3.3.2001)
Fotografie z představení
KRÁLOVSKÉ HRY (Premiéra: 28.4.2001)
Fotografie z představení
PORTUGÁLIE (Premiéra: 8.9.2001)
Fotografie z představení
DIVADELNÍ KOMEDIE (Premiéra: 31.1.2009)
Fotografie z představení
Články
Články
ZPRAVODAJ (01/1996) 
(1. 1. 1996)
ZPRAVODAJ (04/1996) 
(1. 4. 1996)
ZPRAVODAJ (05/2000) 
(1. 5. 2000)
ZPRAVODAJ (12/1984) 
(1. 12. 1984)
VZBOUŘENÍ V BLÁZINCI-recenze
(2. 2. 1993)
DIVADLO je tvůrčím místem, které mě nepřestává bavit
(27. 5. 2024)
REVIZOR-tisk
(10. 2. 1998)
JAK SE VÁM LÍBÍ, KROCENÍ ŽENY-recenze
(3. 12. 1993)
JAK SE VÁM LÍBÍ-recenze
(16. 11. 1993)
REVIZOR-recenze
(8. 4. 1997)
JAK SE VÁM LÍBÍ-recenze
(22. 11. 1993)
VZBOUŘENÍ V BLÁZINCI-recenze
(6. 2. 1993)
FIESCO-recenze
(23. 11. 1992)
JAK SE VÁM LÍBÍ-recenze
(15. 12. 1993)
FIESCO-recenze
(23. 11. 1992)



















































































































