Apolena Veldová
Od sedmi let navštěvovala Dismanův rozhlasový dětský soubor, každoročně se účastnila recitačních soutěží a díky DRDS měla možnost již jako dítě spolupracovat s Českým rozhlasem.
Hlavním hybatelem její kariéry byla ale maminka, která fungovala jako jakýsi „rodinný“ dramaturg. Tatínek jí totiž divadlo nejprve rozmlouval, ale nakonec ji k přijímacímu řízení na Pražskou konzervatoř sám připravil. Studium zahájila v roce 1979 a v šestém ročníku byla angažována do tehdejšího Státního divadla v Ostravě. První rolí zde, která se tak zároveň stala i rolí absolventskou, byla Desdemona v Kačerově inscenaci Othella z roku 1985.
V Ostravě zamýšlela pobýt nanejvýš pět let, nakonec to bylo let osmnáct, resp. dvacet, během nichž potkala mnoho zajímavých režisérů, učila se na velkých i malých rolích a prožívala dny i noci s úžasnými kolegy.
V Ostravě ji také potkaly tři významné životní události: seznámila se zde se svým manželem, tehdy ještě studentem konzervatoře, aktivně se účastnila Sametové revoluce a narodil se jí syn, který v roce 2016 absolvoval divadelní režii na DAMU.
V Ostravě rovněž sbírala své první pedagogické zkušenosti. Nejprve v LŠU v Hlučíně, pak na Janáčkově konzervatoři a na přelomu tisíciletí vzniklo při NDM Soukromé herecké studio Mileny Asmanové, jehož tehdejší studenti jsou dnes významnými hereckými osobnostmi.
Dalším podstatným životním i uměleckým bodem ostravské etapy bylo pravidelné hostování v Divadle hudby, posléze Komorní scéně Aréna. I zde nazkoušela řadu významných rolí, například Kateřinu ve Zkrocení zlé ženy, kterou pak ztvárnila i v NDM a obě inscenace se dokonce chvíli hrály současně.
Osudnou se jí ale stala role Mašle v inscenaci hry Portugálie, která změnila další tok jejího života. Při zkoušení se totiž potkala s režisérem Michalem Langem, který jí nabídl angažmá ve Švandově divadle v Praze. Nabídku přijala a v roce 2002 se stala členkou smíchovského souboru. Během tamějších deseti sezón si zahrála např. Kostelničku v Její pastorkyni, Baronesu Štralovou v Maškarádě nebo dohazovačku Teklu v Ženitbě. V té době se vrátila k pedagogické práci, nejprve na Pražské konzervatoři a poté na DAMU.
V roce 2013 přešla z pražského angažmá zpět na oblast, do plzeňského Divadla J. K. Tyla. Důvodem bylo jednak směřování Švandova divadla, se kterým úplně nesouzněla, a také to, že do DJKT nastupovala coby šéfka činohry režisérka Natália Deáková, jejíž způsob práce a vidění divadla jí konvenovalo. V Plzni ztvárnila například Mášu ze Tří sester v režii Michala Vajdičky (stejnou roli hrála i v Ostravě v režii Juraje Deáka), Dorinu z Tartuffa v režii Martina Čičváka, ale hlavně Margaret Thatcherovou v dramatizaci románu Linie krásy.
V roce 2019 přišla další životní výzva, když po odchodu Natálie Deákové z postu šéfky činohry byla touto funkcí pověřena. Pod jejím vedením se při DJKT podařilo založit Divadelní dramatickou dílnu pro žáky a studenty od 7 do 20 let, takže se vedle vedení činohry opět věnuje i pedagogické činnosti.
Obsazení
Obsazení
1984/1985
Název inscenace | Role | Divadlo |
---|---|---|
OTHELLO |
Desdemona, Othellova choť
|
Státní divadlo v Ostravě |
ZLATÝ KOČÁR |
Marka, její dcera
|
Státní divadlo v Ostravě |
PEKAŘ JAN MARHOUL |
Slečna Veldová
|
Státní divadlo v Ostravě |
1985/1986
Název inscenace | Role | Divadlo |
---|---|---|
OTHELLO |
Desdemona, Othellova choť
|
Státní divadlo v Ostravě |
PEKAŘ JAN MARHOUL |
Slečna Veldová
|
Státní divadlo v Ostravě |
ČOKOLÁDOVÝ HRDINA |
Rajna
|
Státní divadlo v Ostravě |
POVÍDKY Z VÍDEŇSKÉHO LESA |
Děvče
|
Státní divadlo v Ostravě |
PADALO LISTÍ, PADALA JABLÍČKA |
Anna
|
Státní divadlo v Ostravě |
1986/1987
Název inscenace | Role | Divadlo |
---|---|---|
OTHELLO |
Desdemona, Othellova choť
|
Státní divadlo v Ostravě |
PRINCEZNA T. |
Adelma
|
Státní divadlo v Ostravě |
JAKO HADR NA HOLI |
Sybila
|
Státní divadlo v Ostravě |
STARÝ DŮM |
Saša Glebovová
|
Státní divadlo v Ostravě |
KREJCAROVÁ OPERA |
Lucy, jeho dcera
|
Státní divadlo v Ostravě |
1987/1988
Název inscenace | Role | Divadlo |
---|---|---|
LUCERNA |
Komorná
|
Státní divadlo v Ostravě |
VOJNA A MÍR |
Líza, Andrejevova žena
|
Státní divadlo v Ostravě |
TRAMVAJ DO STANICE TOUHA |
Mexikánka
|
Státní divadlo v Ostravě |
ANTIGONA |
Isména
|
Státní divadlo v Ostravě |
HAMLET |
Ofelie, dcera Polonia
|
Státní divadlo v Ostravě |
1988/1989
Název inscenace | Role | Divadlo |
---|---|---|
COMMEDIA FINITA |
Komorná
|
Státní divadlo v Ostravě |
LUCERNA |
Komorná
|
Státní divadlo v Ostravě |
HAMLET |
Ofelie, dcera Polonia
|
Státní divadlo v Ostravě |
PŘÍBĚH JANA JAKUBCE |
Káťa, její dcera
|
Státní divadlo v Ostravě |
DR. JOHANN FAUST ... |
Lotte
|
Státní divadlo v Ostravě |
RACEK |
Máša, jejich dcera
|
Státní divadlo v Ostravě |
CHUŤ MEDU |
Pepi, její dcera
|
Státní divadlo v Ostravě |
FRANK PÁTÝ |
Franziska, jeho dcera
|
Státní divadlo v Ostravě |
1989/1990
Název inscenace | Role | Divadlo |
---|---|---|
HAMLET |
Ofelie, dcera Polonia
|
Státní divadlo v Ostravě |
RACEK |
Máša, jejich dcera
|
Státní divadlo v Ostravě |
CHUŤ MEDU |
Pepi, její dcera
|
Státní divadlo v Ostravě |
VÝHYBKA |
Služka Marta
|
Státní divadlo v Ostravě |
FILOZOFSKÁ HISTORIE |
Lenka
|
Státní divadlo v Ostravě |
ČLOVĚK PRO KAŽDÉ POČASÍ |
Margareta Morová
|
Státní divadlo v Ostravě |
1990/1991
Název inscenace | Role | Divadlo |
---|---|---|
FILOZOFSKÁ HISTORIE |
Lenka
|
Státní divadlo v Ostravě |
ČLOVĚK PRO KAŽDÉ POČASÍ |
Margareta Morová
|
Státní divadlo v Ostravě |
FIDELIO |
Marcelina
|
Státní divadlo v Ostravě |
BETLÉMSKÁ HVĚZDA |
Maria
|
Státní divadlo v Ostravě |
MANON LESCAUT |
Modesta
|
Státní divadlo v Ostravě |
PROCES |
Hrají
|
Divadlo hudby |
DON JUAN |
Elvíra
|
Státní divadlo v Ostravě |
LÁSKY? |
Flaminie
|
Státní divadlo v Ostravě |
1991/1992
Název inscenace | Role | Divadlo |
---|---|---|
FIDELIO |
Marcelina
|
Státní divadlo v Ostravě |
MANON LESCAUT |
Modesta
|
Státní divadlo v Ostravě |
LÁSKY? |
Flaminie
|
Státní divadlo v Ostravě |
DÁMSKÝ ORCHESTR |
Léona
|
Státní divadlo v Ostravě |
OBSLUHOVAL JSEM ANGLICKÉHO KRÁLE |
Hudebnice, ficka, slečna od Rajských, přítelkyně generálů a básníků, slečna z interního salónku hotelu Paříž, Němka, cikánka
|
Státní divadlo v Ostravě |
1992/1993
Název inscenace | Role | Divadlo |
---|---|---|
BETLÉMSKÁ HVĚZDA |
Maria
|
Státní divadlo v Ostravě |
OBSLUHOVAL JSEM ANGLICKÉHO KRÁLE |
Hudebnice, ficka, slečna od Rajských, přítelkyně generálů a básníků, slečna z interního salónku hotelu Paříž, Němka, cikánka
|
Státní divadlo v Ostravě |
FIESCO A JEHO JANOVSKÉ SPIKNUTÍ |
Julia, hraběnka Imperiali, Gianettinova sestra
|
Státní divadlo v Ostravě |
VZBOUŘENÍ V BLÁZINCI |
Erífila
|
Státní divadlo v Ostravě |
VŠECHNO JE MOŽNÉ, VŠECHNO SE MŮŽE STÁT (Zelenavý ptáček) |
Hrají
|
Divadlo hudby |
RADÚZ A MAHULENA |
Pria
|
Státní divadlo v Ostravě |
POPRASK NA LAGUNĚ |
Paní Pasqua, žena Toniho
|
Státní divadlo v Ostravě |
1993/1994
Název inscenace | Role | Divadlo |
---|---|---|
PROCES |
Hrají
|
Divadlo hudby |
VŠECHNO JE MOŽNÉ, VŠECHNO SE MŮŽE STÁT (Zelenavý ptáček) |
Hrají
|
Divadlo hudby |
POPRASK NA LAGUNĚ |
Paní Pasqua, žena Toniho
|
Státní divadlo v Ostravě |
JAK SE VÁM LÍBÍ |
Rosalinda
|
Státní divadlo v Ostravě |
KROCENÍ ŽENY |
Kateřina
|
Divadlo hudby |
ELEKTRA / ORESTÉS |
Elektra
|
Státní divadlo v Ostravě |
BARON VE VĚTVÍCH |
Viola
|
Státní divadlo v Ostravě |
CASANOVA VE SPA ANEB SESTRY |
Flaminie
|
Státní divadlo v Ostravě |
1994/1995
Název inscenace | Role | Divadlo |
---|---|---|
VŠECHNO JE MOŽNÉ, VŠECHNO SE MŮŽE STÁT (Zelenavý ptáček) |
Hrají
|
|
POPRASK NA LAGUNĚ |
Paní Pasqua, žena Toniho
|
Státní divadlo v Ostravě |
JAK SE VÁM LÍBÍ |
Rosalinda
|
Státní divadlo v Ostravě |
ELEKTRA / ORESTÉS |
Elektra
|
Státní divadlo v Ostravě |
SEN NOCI SVATOJÁNSKÉ |
Puk
|
Státní divadlo v Ostravě |
HAMLET |
Hrají
|
Komorní scéna Aréna |
LAKOMEC |
Frosina, dohazovačka
|
Státní divadlo v Ostravě |
JULIE UMÍRÁ KAŽDOU NOC |
Alba
|
Státní divadlo v Ostravě |
ŠUMAŘ NA STŘEŠE |
Hodl
|
Národní divadlo moravskoslezské |
1995/1996
Název inscenace | Role | Divadlo |
---|---|---|
JAK SE VÁM LÍBÍ |
Rosalinda
|
Národní divadlo moravskoslezské |
KROCENÍ ŽENY |
Kateřina
|
|
HAMLET |
Hrají
|
Komorní scéna Aréna |
LAKOMEC |
Frosina, dohazovačka
|
Národní divadlo moravskoslezské |
ŠUMAŘ NA STŘEŠE |
Hodl
|
Národní divadlo moravskoslezské |
VĚC MAKROPULOS |
Emilia Marty
|
Národní divadlo moravskoslezské |
HRDINA ZÁPADU |
Sára Tanseyová
|
Národní divadlo moravskoslezské |
HAROLD A MAUDE |
Sylvie Gazollová Nancy Merschová Viola Doré
|
Národní divadlo moravskoslezské |
S LÁSKOU NEJSOU ŽÁDNÉ ŽERTY |
Ona
|
Národní divadlo moravskoslezské |
1996/1997
Název inscenace | Role | Divadlo |
---|---|---|
HAMLET |
Hrají
|
Komorní scéna Aréna |
LAKOMEC |
Frosina, dohazovačka
|
Národní divadlo moravskoslezské |
ŠUMAŘ NA STŘEŠE |
Hodl
|
Národní divadlo moravskoslezské |
VĚC MAKROPULOS |
Emilia Marty
|
Národní divadlo moravskoslezské |
S LÁSKOU NEJSOU ŽÁDNÉ ŽERTY |
Ona
|
Národní divadlo moravskoslezské |
BALADA PRO BANDITU |
Mara, Morana
|
Národní divadlo moravskoslezské |
NAŠI FURIANTI |
Markýtka, obchodnice s nádobím
|
Národní divadlo moravskoslezské |
KOMIK |
Girls
|
Národní divadlo moravskoslezské |
REVIZOR |
Marja Antonovna, jeho dcera
|
Národní divadlo moravskoslezské |
RYCHLÉ FRÉZY |
Alžběta Pospěchová, jeho žena
|
Národní divadlo moravskoslezské |
1997/1998
Název inscenace | Role | Divadlo |
---|---|---|
ŠUMAŘ NA STŘEŠE |
Hodl
|
Národní divadlo moravskoslezské |
BALADA PRO BANDITU |
Mara, Morana
|
Národní divadlo moravskoslezské |
NAŠI FURIANTI |
Markýtka, obchodnice s nádobím
|
Národní divadlo moravskoslezské |
REVIZOR |
Marja Antonovna, jeho dcera
|
Národní divadlo moravskoslezské |
RYCHLÉ FRÉZY |
Alžběta Pospěchová, jeho žena
|
Národní divadlo moravskoslezské |
HRBÁČ |
Blanche
|
Národní divadlo moravskoslezské |
ZKROCENÍ ZLÉ ŽENY |
Kateřina, Baptistova starší dcera
|
Národní divadlo moravskoslezské |
SEX NOCI SVATOJÁNSKÉ |
Ariel
|
Národní divadlo moravskoslezské |
1998/1999
Název inscenace | Role | Divadlo |
---|---|---|
KROCENÍ ŽENY |
Kateřina
|
|
BALADA PRO BANDITU |
Mara, Morana
|
Národní divadlo moravskoslezské |
REVIZOR |
Marja Antonovna, jeho dcera
|
Národní divadlo moravskoslezské |
RYCHLÉ FRÉZY |
Alžběta Pospěchová, jeho žena
|
Národní divadlo moravskoslezské |
HRBÁČ |
Blanche
|
Národní divadlo moravskoslezské |
ZKROCENÍ ZLÉ ŽENY |
Kateřina, Baptistova starší dcera
|
Národní divadlo moravskoslezské |
SEX NOCI SVATOJÁNSKÉ |
Ariel
|
Národní divadlo moravskoslezské |
MUŽ Z LA MANCHY |
Aldonza - Dulcinea
|
Národní divadlo moravskoslezské |
ROMEO A JULIE |
Capuletová, jeho žena
|
Národní divadlo moravskoslezské |
OBERON |
Puk, Oberonův služebník
|
Národní divadlo moravskoslezské |
KRONIKA MĚSTA KOCOURKOVA |
Závistnice
|
Národní divadlo moravskoslezské |
1999/2000
Název inscenace | Role | Divadlo |
---|---|---|
BALADA PRO BANDITU |
Mara, Morana
|
Národní divadlo moravskoslezské |
RYCHLÉ FRÉZY |
Alžběta Pospěchová, jeho žena
|
Národní divadlo moravskoslezské |
ZKROCENÍ ZLÉ ŽENY |
Kateřina, Baptistova starší dcera
|
Národní divadlo moravskoslezské |
SEX NOCI SVATOJÁNSKÉ |
Ariel
|
Národní divadlo moravskoslezské |
MUŽ Z LA MANCHY |
Aldonza - Dulcinea
|
Národní divadlo moravskoslezské |
ROMEO A JULIE |
Capuletová, jeho žena
|
Národní divadlo moravskoslezské |
KRONIKA MĚSTA KOCOURKOVA |
Závistnice
|
Národní divadlo moravskoslezské |
DOBŘE NALOŽENÉ VÁCLAVKY |
Drahomíra
|
Komorní scéna Aréna |
OBSLUHOVAL JSEM ANGLICKÉHO KRÁLE |
bába, paní Rajská, dívka v Hotelu Tichota, Němka
|
Komorní scéna Aréna |
KLÍČOVOU DÍRKOU |
Paní Prenticeová
|
Národní divadlo moravskoslezské |
PAST NA MYŠI |
Slečna Casewellová
|
Národní divadlo moravskoslezské |
2000/2001
Název inscenace | Role | Divadlo |
---|---|---|
ROMEO A JULIE |
Capuletová, jeho žena
|
Národní divadlo moravskoslezské |
KRONIKA MĚSTA KOCOURKOVA |
Závistnice
|
Národní divadlo moravskoslezské |
DOBŘE NALOŽENÉ VÁCLAVKY |
Drahomíra
|
Komorní scéna Aréna |
KLÍČOVOU DÍRKOU |
Paní Prenticeová
|
Národní divadlo moravskoslezské |
TŘI SESTRY |
Máša
|
Národní divadlo moravskoslezské |
KRÁLOVSKÉ HRY |
Anna Boleynová, jeho dcera
|
Národní divadlo moravskoslezské |
PORTUGÁLIE |
Mašle
|
Národní divadlo moravskoslezské |
2001/2002
Název inscenace | Role | Divadlo |
---|---|---|
ROMEO A JULIE |
Capuletová, jeho žena
|
Národní divadlo moravskoslezské |
KLÍČOVOU DÍRKOU |
Paní Prenticeová
|
Národní divadlo moravskoslezské |
TŘI SESTRY |
Máša
|
Národní divadlo moravskoslezské |
KRÁLOVSKÉ HRY |
Anna Boleynová, jeho dcera
|
Národní divadlo moravskoslezské |
PORTUGÁLIE |
Mašle
|
Národní divadlo moravskoslezské |
TRAMVAJ DO STANICE TOUHA |
Stella
|
Národní divadlo moravskoslezské |
2002/2003
Název inscenace | Role | Divadlo |
---|---|---|
KLÍČOVOU DÍRKOU |
Paní Prenticeová
|
Národní divadlo moravskoslezské |
KRÁLOVSKÉ HRY |
Anna Boleynová, jeho dcera
|
Národní divadlo moravskoslezské |
PORTUGÁLIE |
Mašle
|
Národní divadlo moravskoslezské |
TRAMVAJ DO STANICE TOUHA |
Stella
|
Národní divadlo moravskoslezské |
2003/2004
Název inscenace | Role | Divadlo |
---|---|---|
PRŮBĚŽNÁ O(S)TRAVA KRVE |
Hrají
|
|
PORTUGÁLIE |
Mašle
|
Národní divadlo moravskoslezské |
2008/2009
Název inscenace | Role | Divadlo |
---|---|---|
DIVADELNÍ KOMEDIE |
Matylda, divadelní ředitelka a režisérka
|
Národní divadlo moravskoslezské |
2009/2010
Název inscenace | Role | Divadlo |
---|---|---|
DIVADELNÍ KOMEDIE |
Matylda, divadelní ředitelka a režisérka
|
Národní divadlo moravskoslezské |
Fotogalerie
Fotogalerie
OTHELLO (Premiéra: 1.2.1985)
Fotografie z představení
PEKAŘ JAN MARHOUL (Premiéra: 8.6.1985)
Fotografie z představení
RACEK (Premiéra: 7.1.1989)
Fotografie z představení
CHUŤ MEDU (Premiéra: 1.4.1989)
Fotografie z představení
BETLÉMSKÁ HVĚZDA (Premiéra: 27.10.1990)
Fotografie z představení
FIESCO A JEHO JANOVSKÉ SPIKNUTÍ (Premiéra: 14.11.1992)
Fotografie z představení
POPRASK NA LAGUNĚ (Premiéra: 19.6.1993)
Fotografie z představení
JAK SE VÁM LÍBÍ (Premiéra: 13.11.1993)
Fotografie z představení
KROCENÍ ŽENY (Premiéra: 29.11.1993)
Fotografie z představení
Z reprízy na divadelní přehlídce Setkání/Stretnutí v květnu 1994 ve Zlíně
Z reprízy na divadelní přehlídce Setkání/Stretnutí v květnu 1994 ve Zlíně
BARON VE VĚTVÍCH (Premiéra: 9.4.1994)
Fotografie z představení
HAMLET (Premiéra: 2.1.1995)
Fotografie z představení
ŠUMAŘ NA STŘEŠE (Premiéra: 10.6.1995)
Fotografie z představení
VĚC MAKROPULOS (Premiéra: 18.11.1995)
Fotografie z představení
BALADA PRO BANDITU (Premiéra: 28.9.1996)
Fotografie z představení
NAŠI FURIANTI (Premiéra: 16.11.1996)
Fotografie z představení
REVIZOR (Premiéra: 5.4.1997)
Fotografie z představení
RYCHLÉ FRÉZY (Premiéra: 14.6.1997)
Fotografie z představení
ZKROCENÍ ZLÉ ŽENY (Premiéra: 20.12.1997)
Fotografie z představení
SEX NOCI SVATOJÁNSKÉ (Premiéra: 14.3.1998)
Fotografie z představení
MUŽ Z LA MANCHY (Premiéra: 21.11.1998)
Fotografie z představení
KRONIKA MĚSTA KOCOURKOVA (Premiéra: 22.5.1999)
Fotografie z představení
KLÍČOVOU DÍRKOU (Premiéra: 22.1.2000)
Fotografie z představení
TŘI SESTRY (Premiéra: 3.3.2001)
Fotografie z představení
KRÁLOVSKÉ HRY (Premiéra: 28.4.2001)
Fotografie z představení
PORTUGÁLIE (Premiéra: 8.9.2001)
Fotografie z představení
DIVADELNÍ KOMEDIE (Premiéra: 31.1.2009)
Fotografie z představení
Články
Články
ZPRAVODAJ (01/1996)
(1. 1. 1996)
ZPRAVODAJ (04/1996)
(1. 4. 1996)
ZPRAVODAJ (05/2000)
(1. 5. 2000)
ZPRAVODAJ (12/1984)
(1. 12. 1984)
VZBOUŘENÍ V BLÁZINCI-recenze
(2. 2. 1993)
DIVADLO je tvůrčím místem, které mě nepřestává bavit
(27. 5. 2024)
REVIZOR-tisk
(10. 2. 1998)
JAK SE VÁM LÍBÍ, KROCENÍ ŽENY-recenze
(3. 12. 1993)
JAK SE VÁM LÍBÍ-recenze
(16. 11. 1993)
REVIZOR-recenze
(8. 4. 1997)
JAK SE VÁM LÍBÍ-recenze
(22. 11. 1993)
VZBOUŘENÍ V BLÁZINCI-recenze
(6. 2. 1993)
FIESCO-recenze
(23. 11. 1992)
JAK SE VÁM LÍBÍ-recenze
(15. 12. 1993)
FIESCO-recenze
(23. 11. 1992)