Detail osoby

Maida Hundeling

Německá sopranistka Maida Hundeling získala základy svého pěveckého vzdělání u barytonisty Wernera Schürmanna. V roce 1997 se zúčastnila mistrovského pěveckého kurzu pod vedením Waltera Berryho a získala stipendium od Společnosti Richarda Wagnera v Bayreuthu. V letech 1999–2012 pokračovala ve studiu zpěvu a interpretace u sopranistky Olivery Miljakovic ve Vídni. V letech 2001–2003 byla sólistkou Zemského divadla v Eisenachu.
Od roku 2003 je Maida Hundeling umělkyní na volné noze.
Jejím stěžejním repertoárem jsou role Wagnerovy Alžběty a Venuše (Tannhäuser), Senty (Bludný Holanďan) a Elsy z Brabantu (Lohengrin), kterou ztvárnila i v inscenaci Národního divadla moravskoslezského (2013); Straussovy Ariadny (Ariadna na Naxu), Salome, Elektry a Chrysothemis (Elektra), Verdiho Amélie (Maškarní ples) a Aidy, Pucciniho Toscy, Turandot a Giorgetty (Plášť). Představila se také jako Weberova Agáta (Čarostřelec) a Rezia (Oberon), d’Albertova Marta (Nížina), Cileova Adriana Lecouvreur, Mozartova Donna Anna (Don Giovanni), Beethovenova Leonora (Fidelio) či Offenbachova Giulietta (Hoffmannovy povídky), Čajkovského Líza (Piková dáma), Bergova Marie (Vojcek) a Brittenova Ellen Orford (Peter Grimes).

V rámci českého repertoáru ztvárnila Kateřinu v Martinů Řeckých pašijích či Janáčkovu Jenůfu (Její pastorkyňa), kterou poprvé ztvárnila v NDM v roce 2011, v roce 2014 v pražském Národním divadle a nyní v této roli účinkuje v Národním divadle Brno. V roli Dvořákovy Cizí kněžny (Rusalka) debutovala v operním souboru Houston Grand Opera na začátku roku 2016 (inscenace festivalu v Glyndebourne).
 
Hostuje především na německých, rakouských, českých a slovenských jevištích: v Lipsku, Brunšviku, Wuppertalu, Řezně, Desavě, Oldenburgu, Hannoveru, Norimberku, Mannheimu, Münsteru, Freiburgu, Wiesbadenu, Lubeku či Salcburku, Vídni, v Praze, Brně, Ostravě a Bratislavě. Vystupovala ale také v koprodukci italských operních domů v Bolzanu, Modeně, Piacenze a Ferraře v roce 2010 v roli Straussovy Chrysothemis (Elektra) či v roli Verdiho Aidy v Japonsku (2005) a v Saarbrückenu (režisér Konwitschny). Jako Wagnerova Alžběta (Tannhäuser) pak v milánské La Scale (2010, dirigent Zubin Mehta, produkční tým La Fura del Baus) či jako Leonora v americké Houston Grand Opera a kanadské Edmonton Opera (2011/2012), kde posléze ztvárnila i roli Salome. V následující sezóně hostovala jako Wagnerova Senta (Bludný Holanďan) v kanadské Opera de Montreal a v Lublani. Roli Turandot ztvárnila v americké Utah Opera v Salt Lake City (2014, produkční tým Barbe/Doucet) – a především v newyorské Metropolitní opeře (2015/2016). V posledních letech se představila na festivalech Biberach-Stuttgart, Thurn a Taxis na zámku St. Emmeram v Řezně, Smetanova Litomyšl, Hudba v zahradách a zámku Kroměříž i na brněnské letní scéně Opera na Špilberku či na operním festivalu v maďarském Miškovci.

Věnuje se i koncertní činnosti, kdy vystoupila např. s rolí Senty ve Španělsku, na Wagner gala s Janáčkovou filharmonií Ostrava (2013), v komorním cyklu „... mezi řádky...“ v Pasovu a Landshutu (Wagnerovy Wesendonck Lieder) a na přelomu roku 2013/2014 s orchestrem La Verdi v Miláně (sopránové sólo v Beethovenově 9. symfonii). Ztvárnila také roli Magny Peccatrix (první soprán) v 8. symfonii Gustava Mahlera na festivalu Smetanova Litomyšl. Velké ovace sklidila jako Elektra Richarda Strausse se Slovenskou filharmonií pod vedením Juraje Valčuhy.

V sezóně 2018/2019 absolvovala v roli Wagnerovy Brünhilde (Valkýra) tři významné debuty; první pod taktovkou Antonia Pappana v britské Královské opeře v Covent Gardenu, druhý v Staatsoper Hamburg řízený Kentem Naganem a třetí v divadle Fonfazione Petruzzelli v italském městě Bari. Vrcholem sezóny bylo v červnu 2019 vystoupení v Pekingské opeře v titulní roli Turandot. Sezónu uzavřela koncertním představením Zemlinského Lyrické symfonie a závěrečnou scénou Salome na ravellském festivalu.

Sezónu 2019/2020 zahájila sólovým sopránovým partem v Beethovenově 9. Symfonii, poté debutovala v roli Abigail (Nabucco) v bratislavském SND, kam se také opět vrátila do rolí Turandot a Toscy.

První inscenací roku 2020 byla pro Maidu Hundeling Wagnerova opera Tristan a Isolda, nastudovaná v Chorvatském národním divadle v Záhřebu v rámci Evropského hlavního města kultury 2020. Její zosobnění titulní ženské role zaznamenalo mimořádný ohlas.
 
V sezóně 2020/2021 přivedla tuto talentovanou sopranistku titulní role Verdiho Aidy nejen na Galaperformance v Chorvatském národním divadle v Záhřebu, ale také k jejímu premiérovému ztvárnění na scéně bratislavského SND. V ostravském NDM následně nastudovala roli Verdiho Abigail (Nabucco) a v současnosti se podílí na přípravě inscenace Pucciniho Toscy, která se stane její první premiérou roku 2021.

Očekávaným vrcholem sezóny by pak pro Maidu Hundeling mělo být ztělesnění titulních postav oper Aida, Nabucco a Turandot na slavném letním operním festivalu pořádaném ve Veronské aréně.
 
ČLÁNKY
(denik.cz, 6. 3. 2018)
 
(operaplus.cz, 4. 12. 2017)

Obsazení

Obsazení

2010/2011

Název inscenace Role Divadlo
JEJÍ PASTORKYŇA
Jenůfa
Národní divadlo moravskoslezské

2011/2012

Název inscenace Role Divadlo
JEJÍ PASTORKYŇA
Jenůfa
Národní divadlo moravskoslezské

2012/2013

Název inscenace Role Divadlo
LOHENGRIN
Elsa z Brabantu
Národní divadlo moravskoslezské

2013/2014

Název inscenace Role Divadlo
JEJÍ PASTORKYŇA
Jenůfa
Národní divadlo moravskoslezské
LOHENGRIN
Elsa z Brabantu
Národní divadlo moravskoslezské

2017/2018

Název inscenace Role Divadlo
OTELLO
Desdemona, Otellova manželka
Národní divadlo moravskoslezské

2018/2019

Název inscenace Role Divadlo
OTELLO
Desdemona, Otellova manželka
Národní divadlo moravskoslezské

2020/2021

Název inscenace Role Divadlo
NABUCCO
Abigail, otrokyně, jeho domnělá starší dcera
Národní divadlo moravskoslezské
TOSCA
Floria Tosca, slavná zpěvačka
Národní divadlo moravskoslezské
NAROZENINOVÝ GALAKONCERT EVY URBANOVÉ
Sólisté
Národní divadlo moravskoslezské

2021/2022

Název inscenace Role Divadlo
NABUCCO
Abigail, otrokyně, jeho domnělá starší dcera
Národní divadlo moravskoslezské
TOSCA
Floria Tosca, slavná zpěvačka
Národní divadlo moravskoslezské

2022/2023

Název inscenace Role Divadlo
NABUCCO
Abigail, otrokyně, jeho domnělá starší dcera
Národní divadlo moravskoslezské
TOSCA
Floria Tosca, slavná zpěvačka
Národní divadlo moravskoslezské
TANNHÄUSER (Tannhäuser und der Sängerkrieg auf Wartburg)
Alžběta, neteř lankraběte / Venuše
Národní divadlo moravskoslezské

2023/2024

Název inscenace Role Divadlo
NABUCCO
Abigail, otrokyně, jeho domnělá starší dcera
Národní divadlo moravskoslezské
TANNHÄUSER (Tannhäuser und der Sängerkrieg auf Wartburg)
Alžběta, neteř lankraběte / Venuše
Národní divadlo moravskoslezské

Fotogalerie

Fotogalerie

Sponzoři a partneři:
Sponsors and partners
Sponsors and partners
Sponsors and partners
Sponsors and partners
Sponsors and partners
Sponsors and partners
Sponsors and partners