Bedřich Jansa
Činoherní, operetní a operní režisér Bedřich Jansa se narodil 5. června 1937 v Ústí nad Orlicí. S režií se poprvé setkal u ochotnického divadla ve svém rodném městě. Obor režie vystudoval na DAMU pod vedením pedagogů Antonína Dvořáka a Vítězslava Vejražky a už během studií působil jako asistent režie v Národním divadle v Praze.
Do Ostravy nastoupil 1. května 1966 za vrcholné éry režiséra Radima Kovala, který ostravskou činohru povýšil na celorepublikovou špičku. Nastudoval zde za dvacet pět let svého působení na šedesát inscenací titulů české i světové dramatiky. Výraznými milníky jeho tvorby se staly především inscenace moderního dramatu: Nashova Obchodníka s deštěm (1968), Lorcovy Krvavé svatby (1968), Dürrenmattových her Král Jan (1969) a Play Strindberg (1970), Giraudouxovy Bláznivé ze Chaillot (1971), Örkényho Kočičí hry (1973), Williamsovy Tramvaje do stanice Touha (1988), Simonových her Vstupte! (1974), Drobečky z perníku (1985) a rovněž Hodný pan doktor (1978), jehož znovunastudování po více než čtyřiceti letech roku 2019 v Divadle „12“ bylo také jeho posledním tvůrčím setkáním s Národním divadlem moravskoslezským.
Roku 1991 přešel do funkce uměleckého šéfa činohry dnešního Moravského divadla Olomouc, posléze na jednu sezónu přijal angažmá v Těšínském divadle a v letech 1994 až 2001 stanul v čele činoherního souboru Slezského divadla Opava. Přesto se stále vracel k režii v Ostravě, tentokráte ve spolupráci s operním a příležitostně i operetním souborem Národního divadla moravskoslezského. Inscenací Čajkovského opery Evžen Oněgin (1993) pro něj začala pravidelná, deset let trvající spolupráce s operním souborem NDM, během které nastudoval celkem jedenáct inscenací klasického českého i světového repertoáru.
Na začátku 70. let se významně zasloužil o založení hudebně-dramatického oddělení Janáčkovy konzervatoře v Ostravě. Po řadu let pak jako pedagog svědomitě vychovával několik nastupujících hereckých generací a nastudoval s nimi celou řadu mimořádně úspěšných absolventských inscenací. Spolupracoval také s ostravským rozhlasovým studiem a podepsán je rovněž pod více než dvěma desítkami televizních inscenací. Zemřel v Ostravě 14. září 2022 ve věku 85 let.
Vzpomínka první: Hamlet 1988. V téhle inscenaci jsme totálně odstrojili a odhalili celé jeviště DJM včetně otevření i zadní požární železné opony s průhledem až do skladu dekorací jako metaforu obrovského nepřátelského světa, s nímž se střetává a zápasí Hamlet, což mělo v té době zcela jasné společenské vyznění. Ale teď o něčem jiném: Vymysleli jsme si se scénografem prof. Vychodilem, se kterým jsem dělal hodně svých inscenací, že budeme ducha Hamletova otce promítat na mlhu na jevišti. Jenže jak k tomu dojít? Za vydatné pomoci tehdejšího technického šéfa divadla Ivana Bílka jsme dospěli k řešení: Na provaziště jsme dali tři pračky, které vyráběly ze suchého ledu těžká mlžná oblaka, jež padala na jeviště. A promítaný duch se na nich všelijak kroutil a deformoval a budilo to přesně tak hrůzostrašný dojem, jak jsme si představovali.
Vzpomínka druhá: Jak jsem nehráli v Praze. Naše inscenace Nebezpečných vztahů si získala takové renomé, že jsme s ní byli pozváni do Vinohradského divadla. Bylo to v listopadu 1989. Vyjeli jsme z Ostravy v den, kdy měla být pravděpodobně ukončena stávka divadel, ale ráno to ještě nebylo zcela jisté. Při zastávce u Devíti křížů jsme se dověděli, že komunistická vláda skutečně padla a že stávka je odvolána. Přijeli jsme do Prahy, ale naši vinohradští kolegové nás prosili, abychom nehráli, protože by rádi ještě jeden večer pobyli s věrným publikem, které v pohnutých listopadových dnech zaplňovalo při veřejných mítincích jejich hlediště. Pozvali nás, abychom se toho posledního večera zúčastnili s nimi. Představení se sice nekonalo, ale všichni jsme si z toho večera odnesli nezapomenutelný, fascinující zážitek.
Vzpomínka třetí: Trochu humoru na závěr. V inscenaci Barnesovy hry Čtrnáctý hrabě Gurney umístil prof. Vychodil do středu scény obrovská vrata. Herec Mirek Horák (snad mi tu vzpomínku tam nahoře odpustí) jimi měl odejít z jeviště, ale nemohl je otevřít (otevíral je totiž směrem dozadu, tedy na opačnou stranu než je bylo možno otevřít). A tak po několikerém zalomcování nakonec mávl rukou a dveře prostě obešel.
Inscenační tým
Inscenační tým
1966/1967
| Název inscenace | Funkce | Divadlo |
|---|---|---|
| VÍTR VE VĚTVÍCH SASAFRASU |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
| NOC IGUANY |
Asistent režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
| ÚKLADY A LÁSKA |
Asistent režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
| ZAHRADA NA KŘÍDĚ |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
1967/1968
| Název inscenace | Funkce | Divadlo |
|---|---|---|
| ROZMARNÉ LÉTO |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
| OBCHODNÍK S DEŠTĚM |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
| TARTUFFE |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
1968/1969
| Název inscenace | Funkce | Divadlo |
|---|---|---|
| TARTUFFE |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
| KRVAVÁ SVATBA |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
| RIVALOVÉ |
Režie Úprava textu
|
Státní divadlo v Ostravě |
1969/1970
| Název inscenace | Funkce | Divadlo |
|---|---|---|
| KRÁL JAN |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
| PLAY STRINDBERG |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
| VZHŮRU NA LETNÍ BYT |
Režie Autor písňových textů Úprava textu
|
Státní divadlo v Ostravě |
1970/1971
| Název inscenace | Funkce | Divadlo |
|---|---|---|
| VZHŮRU NA LETNÍ BYT |
Režie Autor písňových textů Úprava textu
|
Státní divadlo v Ostravě |
| PROČ JSEM SE ZBLÁZNIL |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
| NEŽ KOHOUT ZAZPÍVÁ |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
| BLÁZNIVÁ ZE CHAILLOT |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
1971/1972
| Název inscenace | Funkce | Divadlo |
|---|---|---|
| MANON LESCAUT |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
| LÉTO |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
| VESELÉ PANIČKY WINDSORSKÉ |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
1972/1973
| Název inscenace | Funkce | Divadlo |
|---|---|---|
| VESELÉ PANIČKY WINDSORSKÉ |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
| KOČIČÍ HRA |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
| LOUPEŽNÍK |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
| STRAKONICKÝ DUDÁK |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
1973/1974
| Název inscenace | Funkce | Divadlo |
|---|---|---|
| HRÁTKY S ČERTEM |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
| ... VSTUPTE! |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
| DŮM PRO NEJMLADŠÍHO SYNA |
Režie Úprava textu
|
Státní divadlo v Ostravě |
1974/1975
| Název inscenace | Funkce | Divadlo |
|---|---|---|
| ZLÝ JELEN |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
| NĚMCI |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
| ODPUSŤ, ŽE JSEM TĚ ZABILA |
Režie Autor písňových textů
|
Státní divadlo v Ostravě |
1975/1976
| Název inscenace | Funkce | Divadlo |
|---|---|---|
| PAST NA MYŠI |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
| DRUHÝ KONEC TMY |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
| LUCERNA |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
1976/1977
| Název inscenace | Funkce | Divadlo |
|---|---|---|
| PAST NA MYŠI |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
| LUCERNA |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
| JULIE UMÍRÁ KAŽDOU NOC |
Režie Autor písňových textů
|
Státní divadlo v Ostravě |
| MAŠKARÁDA |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
1977/1978
| Název inscenace | Funkce | Divadlo |
|---|---|---|
| PAST NA MYŠI |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
| LUCERNA |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
| MAŠKARÁDA |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
| EŠELON |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
| HODNÝ PAN DOKTOR |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
1978/1979
| Název inscenace | Funkce | Divadlo |
|---|---|---|
| HODNÝ PAN DOKTOR |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
| DVOJITÝ TEP SRDCE |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
| ŽIVNOST PANÍ WARRENOVÉ |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
| DVA MUŽI V ŠACHU |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
| KOMEDIE MASOPUSTU (VEČER TŘÍKRÁLOVÝ) |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
1979/1980
| Název inscenace | Funkce | Divadlo |
|---|---|---|
| HODNÝ PAN DOKTOR |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
| ŽIVNOST PANÍ WARRENOVÉ |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
| KOMEDIE MASOPUSTU (VEČER TŘÍKRÁLOVÝ) |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
| LETNÍ TOULKY |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
1980/1981
| Název inscenace | Funkce | Divadlo |
|---|---|---|
| HODNÝ PAN DOKTOR |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
| PYGMALION |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
| CESTA KARLA IV. DO FRANCIE A ZPĚT |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
1981/1982
| Název inscenace | Funkce | Divadlo |
|---|---|---|
| PYGMALION |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
| CESTA KARLA IV. DO FRANCIE A ZPĚT |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
| ZLODĚJKA Z MĚSTA LONDÝNA |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
| DOBRÝ VOJÁK ŠVEJK |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
| ČTRNÁCTÝ HRABĚ GURNEY |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
1982/1983
| Název inscenace | Funkce | Divadlo |
|---|---|---|
| PYGMALION |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
| ČTRNÁCTÝ HRABĚ GURNEY |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
| MARIANA PINEDOVÁ |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
| KŘIŠŤÁLOVÁ NOC |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
1983/1984
| Název inscenace | Funkce | Divadlo |
|---|---|---|
| ČTRNÁCTÝ HRABĚ GURNEY |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
| MARIANA PINEDOVÁ |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
| KŘIŠŤÁLOVÁ NOC |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
| KRÁSNÁ HELENA |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
| VAJÍČKO |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
1984/1985
| Název inscenace | Funkce | Divadlo |
|---|---|---|
| KŘIŠŤÁLOVÁ NOC |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
| DROBEČKY Z PERNÍKU |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
| DOVOLENÁ S RIZIKEM |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
1985/1986
| Název inscenace | Funkce | Divadlo |
|---|---|---|
| VASSA ŽELEZNOVOVÁ |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
| POVÍDKY Z VÍDEŇSKÉHO LESA |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
1986/1987
| Název inscenace | Funkce | Divadlo |
|---|---|---|
| POVÍDKY Z VÍDEŇSKÉHO LESA |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
| JAKO HADR NA HOLI |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
| DÁMA OD MAXIMA |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
1987/1988
| Název inscenace | Funkce | Divadlo |
|---|---|---|
| TRAMVAJ DO STANICE TOUHA |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
| HAMLET |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
1988/1989
| Název inscenace | Funkce | Divadlo |
|---|---|---|
| TRAMVAJ DO STANICE TOUHA |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
| HAMLET |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
| LES LIAISONS DANGEREUSES - NEBEZPEČNÉ VZTAHY |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
| FRANK PÁTÝ |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
1989/1990
| Název inscenace | Funkce | Divadlo |
|---|---|---|
| HAMLET |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
| LES LIAISONS DANGEREUSES - NEBEZPEČNÉ VZTAHY |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
| HRA O LÁSCE A SMRTI |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
| FILOZOFSKÁ HISTORIE |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
1990/1991
| Název inscenace | Funkce | Divadlo |
|---|---|---|
| FILOZOFSKÁ HISTORIE |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
| MANON LESCAUT |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
| BROUK V HLAVĚ |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
1991/1992
| Název inscenace | Funkce | Divadlo |
|---|---|---|
| MANON LESCAUT |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
| BROUK V HLAVĚ |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
| NEJKRÁSNĚJŠÍ VÁLKA |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
1992/1993
| Název inscenace | Funkce | Divadlo |
|---|---|---|
| NEJKRÁSNĚJŠÍ VÁLKA |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
1993/1994
| Název inscenace | Funkce | Divadlo |
|---|---|---|
| EUGEN ONĚGIN |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
| DALIBOR |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
1994/1995
| Název inscenace | Funkce | Divadlo |
|---|---|---|
| EUGEN ONĚGIN |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
| DALIBOR |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
| RUSALKA |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
1995/1996
| Název inscenace | Funkce | Divadlo |
|---|---|---|
| DALIBOR |
Režie
|
Národní divadlo moravskoslezské |
| RUSALKA |
Režie
|
Národní divadlo moravskoslezské |
| LA BOHÈME (BOHÉMA) |
Režie
|
Národní divadlo moravskoslezské |
1996/1997
| Název inscenace | Funkce | Divadlo |
|---|---|---|
| RUSALKA |
Režie
|
Národní divadlo moravskoslezské |
| LA BOHÈME (BOHÉMA) |
Režie
|
Národní divadlo moravskoslezské |
| ÚNOS ZE SERAILU |
Režie
|
Národní divadlo moravskoslezské |
| DIMITRIJ |
Režie
|
Národní divadlo moravskoslezské |
1997/1998
| Název inscenace | Funkce | Divadlo |
|---|---|---|
| RUSALKA |
Režie
|
Národní divadlo moravskoslezské |
| LA BOHÈME (BOHÉMA) |
Režie
|
Národní divadlo moravskoslezské |
| TOSCA |
Režie
|
Národní divadlo moravskoslezské |
| KDE JE CHARLEY? |
Režie
|
Národní divadlo moravskoslezské |
1998/1999
| Název inscenace | Funkce | Divadlo |
|---|---|---|
| RUSALKA |
Režie
|
Národní divadlo moravskoslezské |
| LA BOHÈME (BOHÉMA) |
Režie
|
Národní divadlo moravskoslezské |
| TOSCA |
Režie
|
Národní divadlo moravskoslezské |
| KDE JE CHARLEY? |
Režie
|
Národní divadlo moravskoslezské |
1999/2000
2000/2001
2001/2002
| Název inscenace | Funkce | Divadlo |
|---|---|---|
| RUSALKA |
Režie
|
Národní divadlo moravskoslezské |
| TOSCA |
Režie
|
Národní divadlo moravskoslezské |
| AIDA |
Režie
|
Národní divadlo moravskoslezské |
| MANON |
Režie Úprava textu
|
Národní divadlo moravskoslezské |
| TURANDOT |
Režie
|
Národní divadlo moravskoslezské |
| LAZEBNÍK SEVILLSKÝ |
Režie Úprava textu
|
Národní divadlo moravskoslezské |
| VÍDEŇSKÁ KREV |
Režie
|
Národní divadlo moravskoslezské |
2002/2003
| Název inscenace | Funkce | Divadlo |
|---|---|---|
| RUSALKA |
Režie
|
Národní divadlo moravskoslezské |
| TOSCA |
Režie
|
Národní divadlo moravskoslezské |
| AIDA |
Režie
|
Národní divadlo moravskoslezské |
| TURANDOT |
Režie
|
Národní divadlo moravskoslezské |
| LAZEBNÍK SEVILLSKÝ |
Režie Úprava textu
|
Národní divadlo moravskoslezské |
| ČERT A KÁČA |
Režie
|
Národní divadlo moravskoslezské |
2003/2004
| Název inscenace | Funkce | Divadlo |
|---|---|---|
| RUSALKA |
Režie
|
Národní divadlo moravskoslezské |
| LAZEBNÍK SEVILLSKÝ |
Režie Úprava textu
|
Národní divadlo moravskoslezské |
| ČERT A KÁČA |
Režie
|
Národní divadlo moravskoslezské |
2004/2005
| Název inscenace | Funkce | Divadlo |
|---|---|---|
| ČERT A KÁČA |
Režie
|
Národní divadlo moravskoslezské |
2005/2006
| Název inscenace | Funkce | Divadlo |
|---|---|---|
| ČERT A KÁČA |
Režie
|
Národní divadlo moravskoslezské |
2006/2007
| Název inscenace | Funkce | Divadlo |
|---|---|---|
| ČERT A KÁČA |
Režie
|
Národní divadlo moravskoslezské |
2007/2008
| Název inscenace | Funkce | Divadlo |
|---|---|---|
| ČERT A KÁČA |
Režie
|
Národní divadlo moravskoslezské |
2019/2020
| Název inscenace | Funkce | Divadlo |
|---|---|---|
| HODNÝ PAN DOKTOR |
Režie
|
Národní divadlo moravskoslezské |
2020/2021
| Název inscenace | Funkce | Divadlo |
|---|---|---|
| HODNÝ PAN DOKTOR |
Režie
|
Národní divadlo moravskoslezské |
2021/2022
| Název inscenace | Funkce | Divadlo |
|---|---|---|
| HODNÝ PAN DOKTOR |
Režie
|
Národní divadlo moravskoslezské |
2022/2023
| Název inscenace | Funkce | Divadlo |
|---|---|---|
| HODNÝ PAN DOKTOR |
Režie
|
Národní divadlo moravskoslezské |
Obsazení
Obsazení
1967/1968
| Název inscenace | Role | Divadlo |
|---|---|---|
| TARTUFFE |
Královský zmocněnec
|
Státní divadlo v Ostravě |
1968/1969
| Název inscenace | Role | Divadlo |
|---|---|---|
| TARTUFFE |
Královský zmocněnec
|
Státní divadlo v Ostravě |
1976/1977
1977/1978
1982/1983
| Název inscenace | Role | Divadlo |
|---|---|---|
| ČTRNÁCTÝ HRABĚ GURNEY |
Sluhové, lordi
|
Státní divadlo v Ostravě |
1983/1984
| Název inscenace | Role | Divadlo |
|---|---|---|
| ČTRNÁCTÝ HRABĚ GURNEY |
Sluhové, lordi
|
Státní divadlo v Ostravě |
1987/1988
| Název inscenace | Role | Divadlo |
|---|---|---|
| HAMLET |
3. herec
|
Státní divadlo v Ostravě |
1988/1989
| Název inscenace | Role | Divadlo |
|---|---|---|
| HAMLET |
3. herec
|
Státní divadlo v Ostravě |
| LES LIAISONS DANGEREUSES - NEBEZPEČNÉ VZTAHY |
Majordomus
|
Státní divadlo v Ostravě |
1989/1990
| Název inscenace | Role | Divadlo |
|---|---|---|
| HAMLET |
3. herec
|
Státní divadlo v Ostravě |
| LES LIAISONS DANGEREUSES - NEBEZPEČNÉ VZTAHY |
Majordomus
|
Státní divadlo v Ostravě |
2020/2021
| Název inscenace | Role | Divadlo |
|---|---|---|
| SEŇOR KLUB |
Hosté
|
Národní divadlo moravskoslezské |
Fotogalerie
Fotogalerie
TARTUFFE (Premiéra: 28.4.1968)
Fotografie z představení
LAZEBNÍK SEVILLSKÝ (Premiéra: 13.4.2002)
Fotografie ze zkoušek
Články
Články
FILOZOFSKÁ HISTORIE-tisk
(5. 4. 1990)
DÁMA OD MAXIMA-tisk
(8. 4. 1987)
FILOZOFSKÁ HISTORIE-tisk
(4. 4. 1990)
PAST NA MYŠI-tisk
(4. 1. 1976)
ZPRAVODAJ (06/1997) 
(1. 6. 1997)
ZPRAVODAJ (06/2000) 
(1. 6. 2000)
ZPRAVODAJ (10/2000) 
(1. 10. 2000)
ZPRAVODAJ (12/1983) 
(1. 12. 1983)
Odešel Bedřich Jansa, dlouholetý ostravský režisér
(14. 9. 2022)
ČERT A KÁČA-recenze
(2. 6. 2003)
Zemřel ostravský divadelní režisér Bedřich Jansa
(14. 9. 2022)
KRVAVÁ SVATBA-recenze
(31. 10. 1968)
Povídkové leporelo Hodný pan doktor pohladí diváky na duši a rozvibruje jejich bránice
(8. 11. 2019)
TARTUFFE-recenze
(19. 5. 1968)
ČERT A KÁČA-recenze
(18. 4. 2003)
KRVAVÁ SVATBA-recenze
(2. 12. 1968)
PODZIMNÍ ZAHRADA-recenze
(24. 2. 1969)

























