Detail osoby
Bohumil Hrdlička
(25. 4. 1919, Čáslav – 24. 2. 2006, Düsseldorf)Na Pražské konzervatoři vystudoval hru na klavír a hudební pedagogiku. V roce 1946, díky Zdeňku Chalabalovi, který se stal šéfem opery ostravského divadla, začal působit v tehdejším Zemském divadle v Moravské Ostravě. V ostravském operním souboru se odchodem Miloše Wasserbauera uvolnilo místo operního režiséra a Zdeněk Chalabala si s sebou přivedl svého někdejšího brněnského a pražského spolupracovníka Branka Gavellu a spolu s ním i Bohumila Hrdličku. Bohumil Hrdlička sledoval inscenační postupy napříč divadly a zásadním způsobem se jimi nechal inspirovat pro Ostravu. Poprvé se Ostravě představil realizací dvou populárních děl italského verismu – Mascagniho Sedláka kavalíra a Leoncavallových Komediantů. Scénu navrhl jeho vrstevník Josef Svoboda, tehdy ještě scénograf pražské Opery 5. května. Jejich vzájemná spolupráce pokračovala i po celá 50. léta a Josef Svoboda se tak stal Hrdličkovým dvorním scénografem. Z osmnácti ostravských inscenací byl autorem scénického řešení dvanáctkrát a v Praze byl tvůrcem výprav ke všem sedmi premiérám, jež Bohumil Hrdlička v Národním divadle nastudoval.
Po odchodu Zdeňka Chalabaly se šéfem opery v Ostravě stal opět Jaroslav Vogel, jenž Bohumilu Hrdličkovi umožnil i nadále rozvíjet operní potenciál ostravského souboru. Během šéfovského období Rudolfa Vašaty se Bohumil Hrdlička stal jeho režijním partnerem v inscenacích Mozartovy Figarovy svatby, Dvořákovy Rusalky a Verdiho Dona Carlose, opět vždy ve spolupráci s Josefem Svobodou. V nich byly plně přítomny základní rysy jeho jevištní poetiky, propojení realismu s básnivou stylizací, které později charakterizovaly jeho vrcholné inscenace v Národním divadle. K jeho nejlepším ostravským inscenacím patřily Beethovenův Fidelio a Smetanův Dalibor, pro které mu Josef Svoboda vytvořil monumentální scénické řešení. S Ostravou se Bohumil Hrdlička rozloučil v roce 1952 inscenací Verdiho Maškarního plesu.
Roku 1953 nastoupil do Národního divadla v Praze, kde režíroval 7 oper, včetně legendární inscenace Kouzelné flétny, na které opět spolupracoval s výtvarníkem Josefem Svobodou. Jeho režijní interpretace byla napadena prorežimní kritikou a stažena z repertoáru. Po incidentu emigroval do SRN, kde působil zejména v Düsseldorfu v Deutsche Oper am Rhein. Hrdlička je označován za jednoho z nejprogresivnějších západních operních režisérů. Ačkoliv v cizině propagoval českou operu, do České republiky už se nevrátil.
Zemřel roku 2006 v Düsseldorfu.
Inscenační tým
Inscenační tým
1946/1947
| Název inscenace | Funkce | Divadlo |
|---|---|---|
| KOMEDIANTI |
Režie
|
Zemské divadlo v Ostravě |
| SEDLÁK KAVALÍR |
Režie
|
Zemské divadlo v Ostravě |
| MADAME BUTTERFLY |
Režie
|
Zemské divadlo v Ostravě |
| LA TRAVIATA |
Režie
|
Zemské divadlo v Ostravě |
| DON PASQUALE |
Režie
|
Zemské divadlo v Ostravě |
1947/1948
| Název inscenace | Funkce | Divadlo |
|---|---|---|
| MADAME BUTTERFLY |
Režie
|
Zemské divadlo v Ostravě |
| LA TRAVIATA |
Režie
|
Zemské divadlo v Ostravě |
| DON PASQUALE |
Režie
|
Zemské divadlo v Ostravě |
| HOFFMANNOVY POVÍDKY |
Režie
|
Zemské divadlo v Ostravě |
| PELLÉAS A MÉLISANDA |
Režie
|
Zemské divadlo v Ostravě |
| OTELLO |
Režie
|
Zemské divadlo v Ostravě |
1948/1949
| Název inscenace | Funkce | Divadlo |
|---|---|---|
| MADAME BUTTERFLY |
Režie
|
Zemské divadlo v Ostravě |
| LA TRAVIATA |
Režie
|
Zemské divadlo v Ostravě |
| ČERTOVA STĚNA |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
| LAZEBNÍK SEVILLSKÝ |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
| DON GIOVANNI |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
1949/1950
| Název inscenace | Funkce | Divadlo |
|---|---|---|
| MADAME BUTTERFLY |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
| LA TRAVIATA |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
| ČERTOVA STĚNA |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
| LAZEBNÍK SEVILLSKÝ |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
| DON GIOVANNI |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
| FIGAROVA SVATBA |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
| RUSALKA |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
| CARMEN |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
1950/1951
| Název inscenace | Funkce | Divadlo |
|---|---|---|
| MADAME BUTTERFLY |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
| LA TRAVIATA |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
| LAZEBNÍK SEVILLSKÝ |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
| FIGAROVA SVATBA |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
| RUSALKA |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
| CARMEN |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
| DON CARLOS |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
| ŠÁRKA |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
| FIDELIO |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
1951/1952
| Název inscenace | Funkce | Divadlo |
|---|---|---|
| MADAME BUTTERFLY |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
| LA TRAVIATA |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
| RUSALKA |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
| CARMEN |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
| DON CARLOS |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
| ŠÁRKA |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
| FIDELIO |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
| DALIBOR |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
| MAŠKARNÍ PLES |
Režie Scéna
|
Státní divadlo v Ostravě |
1952/1953
| Název inscenace | Funkce | Divadlo |
|---|---|---|
| MADAME BUTTERFLY |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
| DON CARLOS |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
1953/1954
| Název inscenace | Funkce | Divadlo |
|---|---|---|
| MADAME BUTTERFLY |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
| DON CARLOS |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
1954/1955
| Název inscenace | Funkce | Divadlo |
|---|---|---|
| DON CARLOS |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
1955/1956
| Název inscenace | Funkce | Divadlo |
|---|---|---|
| DON CARLOS |
Režie
|
Státní divadlo v Ostravě |
Fotogalerie
Fotogalerie
MADAME BUTTERFLY (Premiéra: 23.10.1946)
Fotografie z představení
23.10.1946
Věra Prokopová (Suzuki, její služka), František Jílek, Zdeněk Soušek (Goro Nakodo, dohazovač), Bohumil Hrdlička, Alice Spohrová (Čo-Čo-San, zvaná Butterfly), Přemysl Kočí (Sharples, americký konzul v Nagasaki)
Články
Články
ZPRAVODAJ (04/2006) 
(1. 4. 2006)
CARMEN-recenze
(3. 7. 1950)







