Marcela Martiníková
Narozena v Opavě. S baletním výcvikem začala jako dvanáctiletá ve škole Borise Slováka při divadle v Opavě. Na doporučení svého učitele odešla v roce 1954 studovat na taneční oddělení Konzervatoře Praha, kde ji učila Marie Tymichová a Olga Iljina. Po absolutoriu v roce 1958 byla do roku 1964 angažována v baletu Státního divadla Ostrava. Dobré fyzické dispozice a vyspělá technika jí záhy umožnily interpretovat velké role v choreografiích Emericha Gabzdyla, např. Kateřinu v Prokofjevově Kamenném kvítku (1958), Mášenku v Čajkovského Louskáčkovi (1959), Claricu v Burghausrově Sluhovi dvou pánů (1959), Felicianu v Kupkově Florelle (1960), Desdemonu v Hanušově Othellovi (1963).
Obrat v její taneční dráze způsobilo setkání s Pavlem Šmokem, který byl v roce 1961 angažován ve Státním divadle Ostrava jako druhý choreograf. Mladý umělec, hledající vlastní, netradiční umělecký výraz, nalezl v Martiníkové přizpůsobivou spolupracovnici a interpretku stěžejních rolí svých choreografických výtvorů: např. Candelas v de Fallově Čarodějné lásce (1963) a Svědomí v Bukového Hirošimě (1964). K plnému rozvinutí její umělecké osobnosti došlo během angažmá v Baletu Praha (1964–1970), kam následovala P. Šmoka hned po založení tohoto experimentálního souboru. V hlavních rolích jeho repertoáru, v Bartókově Podivuhodném mandarinovi (1964), ve Freskách Bohuslava Martinů (1965), Mingusově Sněti (1966) aj., se vypracovala v dokonalou tanečnici, jejíž výkony byly vysoce hodnoceny i na zahraničním turné souboru. Jejím interpretačním vrcholem se stala čtyřrole Matky-Milenky-Inspirace-Smrti ve Šmokově choreografii Janáčkových Listů důvěrných (1969).
Po zániku Baletu Praha v roce 1970 tančila dvě sezony (opět pod Šmokovým vedením) v Basileji. V letech 1972–1988 byla sólistkou baletu Národního divadla. Za rok 2016 získala Cenu Thálie za celoživotní taneční mistrovství.
Manželka herce Františka Husáka, potom Ivana Kroba.
Obsazení
Obsazení
1957/1958
| Název inscenace | Role | Divadlo |
|---|---|---|
| KAMENNÝ KVÍTEK |
Kateřina
|
Státní divadlo v Ostravě |
1958/1959
| Název inscenace | Role | Divadlo |
|---|---|---|
| SŮL NAD ZLATO |
Služebné - tanec rybářek Družina princezen
|
Státní divadlo v Ostravě |
| LOUSKÁČEK |
Mášenka (jejich dítě) Mášenka
|
Státní divadlo v Ostravě |
1959/1960
| Název inscenace | Role | Divadlo |
|---|---|---|
| LOUSKÁČEK |
Mášenka (jejich dítě) Mášenka
|
Státní divadlo v Ostravě |
| VESELÁ VDOVA |
Tritsch-Tratsch polku tančí
|
Státní divadlo v Ostravě |
| SLUHA DVOU PÁNŮ |
Clarice, jeho dcera
|
Státní divadlo v Ostravě |
| ŠPALÍČEK |
Kocour v botách Víla
|
Státní divadlo v Ostravě |
1960/1961
| Název inscenace | Role | Divadlo |
|---|---|---|
| LOUSKÁČEK |
Mášenka (jejich dítě) Mášenka
|
Státní divadlo v Ostravě |
| FLORELLA |
Feliciana (jeho dcera)
|
Státní divadlo v Ostravě |
| AŽ SE OZVE BARCELONA |
Tančí a zpívají
|
Státní divadlo v Ostravě |
| PETRUŠKA |
Jiné tanečnice
|
Státní divadlo v Ostravě |
| PODIVUHODNÝ MANDARIN |
Dívka velkoměsta
|
Státní divadlo v Ostravě |
1961/1962
| Název inscenace | Role | Divadlo |
|---|---|---|
| LOUSKÁČEK |
Mášenka (jejich dítě) Mášenka
|
Státní divadlo v Ostravě |
| ŠPANĚLSKÉ CAPRICCIO |
Dívka
|
Státní divadlo v Ostravě |
| VIKTORKA |
Víly
|
Státní divadlo v Ostravě |
| LAŠSKÉ TANCE |
Starodávný II. (účinkuje mj. sbor dívek)
|
Státní divadlo v Ostravě |
| LOWICZSKÉ TANCE |
Kujaviak Oberek (mj. celý baletní soubor)
|
Státní divadlo v Ostravě |
| MANŽELSKÉ KONTRAPUNKTY |
Nevěsta
|
Státní divadlo v Ostravě |
1962/1963
| Název inscenace | Role | Divadlo |
|---|---|---|
| LOUSKÁČEK |
Mášenka (jejich dítě) Mášenka
|
Státní divadlo v Ostravě |
| MANŽELSKÉ KONTRAPUNKTY |
Nevěsta
|
Státní divadlo v Ostravě |
| METAMORFÓZY |
3. Rapsódie krvavého měsíce - Holka z ulice
|
Státní divadlo v Ostravě |
| OTHELLO |
Nevěstky a cyperské ženy
|
Státní divadlo v Ostravě |
| ZPÍVAJÍCÍ BENÁTKY |
Tančí
|
Divadlo Petra Bezruče |
1963/1964
| Název inscenace | Role | Divadlo |
|---|---|---|
| ČARODĚJNÁ LÁSKA |
Candelas
|
Státní divadlo v Ostravě |
| PYGMALION |
Modelka
|
Státní divadlo v Ostravě |
| LYSISTRATA |
Sóla tančí
|
Státní divadlo v Ostravě |
| MILOSTNÁ PÍSEŇ |
Noci milá Loňské sněhy Pod lipami Anno domini Stesk
|
Státní divadlo v Ostravě |
| SVĚDOMÍ |
Svědomí
|
Státní divadlo v Ostravě |
Fotogalerie
Fotogalerie
SLUHA DVOU PÁNŮ (Premiéra: 7.11.1959)
Fotografie z představení
ŠPALÍČEK (Premiéra: 14.5.1960)
Fotografie z představení
I. jednání - Pohádka o kocourovi v botách
FLORELLA (Premiéra: 16.10.1960)
Fotografie z představení
PODIVUHODNÝ MANDARIN (Premiéra: 4.3.1961)
Fotografie z představení
MANŽELSKÉ KONTRAPUNKTY (Premiéra: 3.2.1962)
Fotografie z představení
Vyletí ptáček
Články
Články
VEČER TŘÍ BALETŮ-tisk
(4. 8. 1964)
FLORELLA-recenze
(18. 10. 1960)
BALETNÍ TRIPTYCH-recenze
(4. 12. 1963)
BALETNÍ TRIPTYCH-recenze
(10. 11. 1963)
VEČER TŘÍ BALETŮ-recenze
(15. 5. 1964)
VEČER TŘÍ BALETŮ-recenze
(16. 5. 1964)
PETRUŠKA/PODIVUHODNÝ MANDARIN-recenze
(22. 3. 1961)
LOUSKÁČEK-recenze
(2. 6. 1959)
Odešla múza Pavla Šmoka
(21. 7. 2024)
ŠPALÍČEK-recenze
(28. 6. 1960)
PETRUŠKA/PODIVUHODNÝ MANDARIN-recenze
(11. 3. 1961)
LOUSKÁČEK-recenze
(4. 6. 1959)













































