Itzik Galili
Narodil se v Izraeli, tančil v taneční společnosti Bat-Dor, Batsheva II a Batsheva Dance Company, kde se začal věnovat choreografii. Robert Cohan, umělecký poradce Batsheva Dance Company a umělecký ředitel London Contemporary Dance Company, ho podnítil k účasti v mezinárodním Gulbenkianově kurzu pro profesionální skladatele a choreografy ve Velké Británii. V roce 1990 jeho choreografie Old Cartoon získala cenu za originalitu v soutěži choreografů Gvanim. V roce 1991 se Galili přemístil do Nizozemska a v Amsterodamu vytvořil soubor založený na vlastních projektech. Jeho kontroverzní dílo The Butterfly Effect (Motýlí efekt) získalo Cenu publika na mezinárodní soutěži pro choreografy v Groningenu a stalo se jeho průlomovým počinem, kterým si získal mezinárodní uznání. V roce 1997 ho ministerstvo kultury jmenovalo uměleckým ředitelem nově založené taneční skupiny NND/Galili Dance v Groningenu, která pod více než 11letým Galiliho vedením proslavila nejen jeho, ale i město a celou oblast Groningenu, jakož i další provincie Drentsko a Frísko zanesla na taneční mapu.
V letech 1998 a 2001 řídil Groningenskou mezinárodní soutěž pro choreografy. V roce 2009 se Galili vrátil do Amsterodamu jako spoluzakladatel a umělecký ředitel souboru moderního tance Dansgroep Amsterdam, reprezentujícího toto město.
V letech 2016 až 2020 působil jako umělecký ředitel izraelské platformy pro nezávislé izraelské choreografy Curtain Up, kterou založilo a podporovalo izraelské ministerstvo kultury a sportu.
Od roku 2018 je uměleckým poradcem pro současný repertoár souboru Boston Dance Theater, kde se snaží propojovat své umělecké vazby na Izrael a Boston.
Ocenění:
V roce 1994 Galili získal cenu Final Selection Culture Award (Phillip Morris) za výjimečný talent a přínos nizozemské kultuře.
Je držitelem ceny Nizozemské asociace divadelních a hudebních režisérů za přínos v oblasti nizozemského tance.
Za svůj přínos nizozemskému tanci byl v dubnu 2006 oceněn královnou Beatrix Rytířským řádem dynastie Oranje-Nassau.
V roce 2009 bylo jeho dílo A Linha Curva – vytvořené pro soubor Balé da Cidade de São Paulo a uvedené taneční skupinou Rambert Dance Company na taneční scéně Sadler’s Wells Theatre ve Velké Británii – nominováno na tři ceny: Rytíři osvětlení (za návrh světelného designu), Cenu Kruhu kritiků (za nejlepší moderní choreografii) a Cenu Laurence Oliviera (za nejlepší novou produkci).
Choreografická tvorba:
Do dnešního dne Galili vytvořil více než 90 stylově různorodých choreografií a jako hostující choreograf pracoval s mnoha soubory po celém světě:
Stuttgart Ballet, Staatsballet Berlin, Gauthier Dance, Bayerisches Staatsoper Munich, Ballett Kiel, Ballet Zurich, Basel Ballet, Ballets de Monte Carlo, English National Ballet, Ballet de l’ Opéra National de Bordeaux, Balé da Cidade, Gulbenkian Ballet, Danza Contemporánea de Cuba, Les Grands Ballets Canadiens, Ballet Jazz Montréal, Finnish National Ballet, Royal Winnipeg Ballet, Het Nationale Ballet, Compañía Nacional de Danza, Lithuanian National Opera and Ballet Theatre, National Moravian Silesian Theatre aj.
Balet Národního divadla moravskoslezského nastudoval v roce 2016 choreografii Itzika Galiliho SUB na hudbu Michaela Gordona v rámci inscenace Dva světy / jeden svět a v roce 2017 choreografii O Balcão de Amor na hudbu Péreze Prada v rámci inscenace All That Jazz, Rock, Blues.
Operní tvorba:
• choreografie Poloveckých tanců v opeře Kníže Igor v režii Dmitrije Čerňakova v newyorské Metropolitní opeře (2014) a v nizozemské Národní opeře a baletu v Amsterodamu (2017)
• spolurežisér a choreograf opery Orfeus a Eurydika v Izraelské opeře v Tel Avivu (2018)
• režisér, choreograf, světelný designér, scénický a kostýmní výtvarník taneční opery Forever and a Day (Na věky věků a jeden den), vytvořené ve spolupráci s Litevským národním divadlem opery a baletu ve Vilniusu (2019)
• režisér, choreograf a světelný designér opery Příhody lišky Bystroušky v Národním divadle moravskoslezském v Ostravě (2024)
Filmová tvorba:
• taneční filmy, např. A Sense of Gravity (2002, zakázka pro BBC2, Velká Británie) a Come Across (1996, zakázka pro NPS, Nizozemko)
• taneční film a živé představení Emovere; projekt The Dying Swans, Gauthier Dance / Theaterhaus (2021)
Aktualizováno 30. 9. 2024
Inscenační tým
Inscenační tým
2016/2017
Název inscenace | Funkce | Divadlo |
---|---|---|
DVA SVĚTY / JEDEN SVĚT |
Choreografie Světelný design
|
Národní divadlo moravskoslezské |
2017/2018
Název inscenace | Funkce | Divadlo |
---|---|---|
DVA SVĚTY / JEDEN SVĚT |
Choreografie Světelný design
|
Národní divadlo moravskoslezské |
All That Jazz, Rock, Blues |
Kostýmy Choreografie Světelný design
|
Národní divadlo moravskoslezské |
BALET GALA |
Choreografie
|
Národní divadlo moravskoslezské |
2018/2019
Název inscenace | Funkce | Divadlo |
---|---|---|
DVA SVĚTY / JEDEN SVĚT |
Choreografie Světelný design
|
Národní divadlo moravskoslezské |
All That Jazz, Rock, Blues |
Kostýmy Choreografie Světelný design
|
Národní divadlo moravskoslezské |
OD BAROCCA K JAZZU |
Kostýmy Choreografie Světelný design
|
Národní divadlo moravskoslezské |
2019/2020
Název inscenace | Funkce | Divadlo |
---|---|---|
All That Jazz, Rock, Blues |
Kostýmy Choreografie Světelný design
|
Národní divadlo moravskoslezské |
2023/2024
Název inscenace | Funkce | Divadlo |
---|---|---|
PŘÍHODY LIŠKY BYSTROUŠKY |
Režie Choreografie Light design
|
Národní divadlo moravskoslezské |
2024/2025
Název inscenace | Funkce | Divadlo |
---|---|---|
Sofa |
Autor Kostýmy Choreografie Světelný design
|
Národní divadlo moravskoslezské |
PŘÍHODY LIŠKY BYSTROUŠKY |
Režie Choreografie Light design
|
Národní divadlo moravskoslezské |
Články
Články
Opravdu čistá radost. Nová inscenace NDM v Ostravě uči diváky milovat tanec ve všech jeho podobách
(19. 10. 2024)
Roztančenou Bystroušku si v Ostravě podmanily Lada Bočková a Dominika Škrabalová
(17. 6. 2024)
Rok české hudby na operních scénách
(10. 6. 2024)
Národní divadlo moravskoslezské uvede roztančené Příhody lišky Bystroušky
(1. 6. 2024)
Jak je les divukrásný
(12. 11. 2024)