Simona Rybáková
Od roku 1996 je českou reprezentantkou v exekutivě (do 2009) a ve scénografické komisi mezinárodní organizace divadelníků (OISTAT). V roce 2007 se stala členkou Evropské filmové akademie a v roce 2015 též České filmové a televizní akademie. Na Pražském Quadriennale 2011 byla kurátorkou mezinárodní výstavy Extrémní kostým. V roce 2013 obhájila doktorskou práci zaměřenou na alternativy a nové cesty v kostýmním výtvarnictví.
Od absolvování VŠUP pracuje na volné noze jako textilní a kostýmní výtvarnice. Díky oborově širšímu vzdělání a zkušenostem z vlastní divadelně taneční skupiny se jí dařilo pracovat v mnoha oblastech kostýmní tvorby a využívat jejich vzájemný vliv a inspiraci.
Divadelními kostýmy se podílela na úspěchu Baletní jednotky Křeč. S tímto souborem a s jeho zakladateli Michalem a Šimonem Cabanovými je též spjato velké množství jejích divadelních realizací, stejně tak s Operou Mozart, Státní operou a Národním divadlem. Kostýmní návrhy vytvořila pro desítky inscenací od režisérů Smočka, Nekvasila, Drábka, Datnera, Herze, režijního dua SKUTR aj., v divadlech v Praze, Brně, Ostravě, Plzni, Hradci Králové, Oslu, Essenu apod.
Rozsáhlá je její kostýmní tvorba filmová, např. Don Gio (bratři Cabanové), ... a bude hůř, Lidice (P. Nikolaev), Habermannův mlýn (J. Herz), Post bellum (J. Brabec), Vratné lahve, Tři bratři, Po strništi bos (J. Svěrák), Milada (D. Mrnka), Pustina, Bezvědomí (I. Zachariáš). Navrhuje kostýmy i pro televizní klipy, reklamy a prezentační akce různých firem, stejně tak i pro specifické akce taneční a výtvarné.
Od roku 1983 vystavovala své práce na mnoha samostatných i kolektivních výstavách doma i v zahraničí (např. v Japonsku, USA, Francii, Dánsku aj.).
Přednášela na školách University of Nebraska v Lincolnu, University of Kansas v Kansas City, Ohio State University Columbus, University of Rio de Janeiro, Aalto University Helsinki, USITT v Pittsburgu, Long Beach a Salt Lake City, v Tokiu, Soulu, Manile a Velké Británii. Byla účastnicí a iniciátorkou mnoha workshopů pořádaných kostýmní sekcí scénografické komise OISTAT, do jejíhož vedení byla zvolena v roce 2015.
Její práce získaly významná ocenění – např. v roce 1995 obdržela 1. cenu v soutěži Swarowski Award, v témže roce i zlatou medaili za design textilu na Mezinárodním veletrhu Brno, hlavní cenu Zlaté Trigy za kolektivní českou expozici PQ 99 či zvláštní uznání za výtvarnou stránku tanečního videa KusPoKusu na Festivalu tance ve Frankfurtu. Sedm nominací na Českého lva za nejlepší kostýmy (2007, 2014, 2017, 2018) proměnila v cenu pro filmy Tři bratři a Milada. Významná pro její divadelní tvorbu je hlavní cena za kostýmy na výstavě World stage design 2013 v Cardiffu, bronzová medaile na World stage design 2017 v Tchaj-peji a ISTAN Award of excelence 2018 v Pekingu.
Inscenační tým
Inscenační tým
2010/2011
Název inscenace | Funkce | Divadlo |
---|---|---|
PARDON MY ENGLISH |
Kostýmy
|
Národní divadlo moravskoslezské |
2011/2012
Název inscenace | Funkce | Divadlo |
---|---|---|
PARDON MY ENGLISH |
Kostýmy
|
Národní divadlo moravskoslezské |
ARMIDA |
Kostýmy
|
Národní divadlo moravskoslezské |
GUYS AND DOLLS |
Kostýmy
|
Národní divadlo moravskoslezské |
2012/2013
Název inscenace | Funkce | Divadlo |
---|---|---|
ARMIDA |
Kostýmy
|
Národní divadlo moravskoslezské |
GUYS AND DOLLS |
Kostýmy
|
Národní divadlo moravskoslezské |
2013/2014
Název inscenace | Funkce | Divadlo |
---|---|---|
GUYS AND DOLLS |
Kostýmy
|
Národní divadlo moravskoslezské |
MIRANDOLINA |
Kostýmy
|
Národní divadlo moravskoslezské |
2014/2015
Název inscenace | Funkce | Divadlo |
---|---|---|
VÝLETY PÁNĚ BROUČKOVY |
Kostýmy
|
Národní divadlo moravskoslezské |
FILOKTÉTÉS |
Kostýmy
|
Národní divadlo moravskoslezské |
2016/2017
Název inscenace | Funkce | Divadlo |
---|---|---|
LA CLEMENZA DI TITO |
Kostýmy
|
Národní divadlo moravskoslezské |
ZNEUCTĚNÍ LUKRÉCIE |
Kostýmy
|
Národní divadlo moravskoslezské |
2017/2018
Název inscenace | Funkce | Divadlo |
---|---|---|
ZNEUCTĚNÍ LUKRÉCIE |
Kostýmy
|
Národní divadlo moravskoslezské |
ROMEO A JULIE, poselství lásky |
Kostýmy
|
Národní divadlo moravskoslezské |
2018/2019
Název inscenace | Funkce | Divadlo |
---|---|---|
ROMEO A JULIE, poselství lásky |
Kostýmy
|
Národní divadlo moravskoslezské |
OSUD |
Kostýmy
|
Národní divadlo moravskoslezské |
JULIETTA aneb SNÁŘ |
Kostýmy
|
Národní divadlo moravskoslezské |
2019/2020
Název inscenace | Funkce | Divadlo |
---|---|---|
MRTVÉ MĚSTO |
Kostýmy
|
Národní divadlo moravskoslezské |
ROMEO A JULIE, poselství lásky |
Kostýmy
|
Národní divadlo moravskoslezské |
OSUD |
Kostýmy
|
Národní divadlo moravskoslezské |
JULIETTA aneb SNÁŘ |
Kostýmy
|
Národní divadlo moravskoslezské |
2020/2021
Název inscenace | Funkce | Divadlo |
---|---|---|
MRTVÉ MĚSTO |
Kostýmy
|
Národní divadlo moravskoslezské |
HUBIČKA |
Kostýmy
|
Národní divadlo moravskoslezské |
2021/2022
2022/2023
2023/2024
Název inscenace | Funkce | Divadlo |
---|---|---|
HUBIČKA |
Kostýmy
|
Národní divadlo moravskoslezské |
PŘÍHODY LIŠKY BYSTROUŠKY |
Kostýmy
|
Národní divadlo moravskoslezské |
2024/2025
Název inscenace | Funkce | Divadlo |
---|---|---|
PŘÍHODY LIŠKY BYSTROUŠKY |
Kostýmy
|
Národní divadlo moravskoslezské |
Články
Články
Ostravská Manon se řadí k zásadním divadelním počinům současnosti
(29. 4. 2022)
Massenetova Manon v Ostravě byla správná volba
(9. 5. 2022)
Roztančenou Bystroušku si v Ostravě podmanily Lada Bočková a Dominika Škrabalová
(17. 6. 2024)
Ostravská Hubička jako zážitek
(26. 9. 2021)
Jak je les divukrásný
(12. 11. 2024)