Detail inscenace

ŽIVOT PROSTOPÁŠNÍKA

Divadlo: Národní divadlo moravskoslezské
Soubor: Opera
Scéna: Jeviště DAD
Premiéra: 1.3.2012
Popis:

Pozor na spolupráci s ďáblem!

Autor/ři: Igor Stravinskij

Inscenační tým

Představení

Seznam představení

Datum Začátek Místo Typ
Detail
6.6.201218:30Jeviště DADDerniéraDetail
25.5.201218:30Jeviště DADReprízaDetail
22.5.201219:00ND PrahaReprízaDetail
17.5.201218:30Jeviště DADReprízaDetail
26.4.201218:30Jeviště DADReprízaDetail
22.4.201215:00Jeviště DADReprízaDetail
14.4.201218:30Jeviště DADReprízaDetail
20.3.201218:30Jeviště DADReprízaDetail
15.3.201218:30Jeviště DADReprízaDetail
9.3.201218:30Jeviště DADReprízaDetail
3.3.201218:30Jeviště DAD2. premiéraDetail
1.3.201218:30Jeviště DADPremiéraDetail

Fotogalerie

Fotogalerie

Články, video, audio

Články, video, audio

Popis

Popis

 

Stravinského Život prostopášníka je inspirován stejnojmenným cyklem rytin Williama Hogartha. Autory libreta jsou Wystan Hugh Auden a Chester Kallman. Opera vznikla v letech 1948–1951 v Americe, ale světovou premiéru měla v benátském Teatro La Fenice 11. září 1951, kdy ji dirigoval sám Stravinskij, který měl tehdy k dispozici hvězdné obsazení v čele s Elisabeth Schwarzkopf v roli Anne Trulove.

Hlavní „hrdina“ příběhu Tom Rakewell je lehkovážný zaháleč. Sní o bezstarostném životě bez práce. Je zasnouben s počestnou Anne Trulove a pokud se s ní chce oženit, musí si najít pořádnou práci. Je to ale lenoch, a proto se stane snadným cílem vtěleného ďábla Nicka Shadowa. Ten mu namluví, že zdědil po zemřelém strýci velké jmění. Tom odjíždí do Londýna, kde skutečně převezme velké dědictví. Začne hýřit a vést neřestný život. Anna se rozhodne Toma ze spárů neřesti zachránit, odjíždí za ním do Londýna, kde se mezitím její smyslů zbavený snoubenec oženil s Babou Turkyní. Nakonec, když Tomovi vyprší roční lhůta, setkává se s Nickem na hřbitově, kde je mu nabídnuta partie karet jako poslední hra o jeho duši. Nick v kartách sice prohraje, ale sešle na Toma šílenství. Tom se ocitá v blázinci, kde zanedlouho umírá. Život prostopášníka dnes patří mezi divácky nejúspěšnější opery dvacátého století. Je vzorovým dílem hudebního neoklasicismu, jehož byl Igor Stravinskij jedním z hlavních představitelů. Velmi osobitým způsobem navazuje na tradiční formu italské opery osmnáctého století, hudební složka díla ovšem nezapře svůj původ ve století dvacátém. Zároveň je to hudba plně srozumitelná a přístupná.

Nastudováno v anglickém originálu s českými titullky.

 



Nad inscenací Život prostopášníka
převzalo záštitu Velvyslanectví USA v Praze. 


PRACOVNÍ LISTY
Originální inspirace pro práci s žáky a studenty pro NDM připravila Mgr. Markéta Šňupárková, Matiční gymnázium v Ostravě.


O inscenaci napsali:

Ostravské Národní divadlo moravskoslezské uvedením Stravinského opery Život prostopášníka opět suverénně potvrdilo svou pozici na špici našich divadel – jak dramaturgicky, tak vlastním provedením. (Helena Havlíková, Lidové noviny)

Inscenátoři báječně vyřešili nejgrotesknější postavu, Babu – Turka přizváním Yvonny Škvárové, která se nebojí až obludné herecké nadsázky, aniž by rezignovala na přesné pěvecké pojetí role – už jen nechat si na hlavu narazit krabici a bez hnutí v ní setrvat notnou dobu do dalšího výstupu by mnohá pěvkyně nezkousla. (Josef Herman, Divadelní noviny)

Jestli chceme do operní Evropy, tak tudy: repertoárem, názorem na operní divadlo, propojením hereckého a pěveckého výrazu, nasazením a schopnostmi kolektivních těles. A mezinárodním obsazením lidí stoupajících v kariéře! Takové inscenace se mohou koprodukovat a v Evropě bez uzardění ukazovat. (Josef Herman, Divadelní noviny)

Jakub Klecker má s moderním operním repertoárem bohaté zkušenosti (na své domovské scéně v Brně uvádí Janáčka, Martinů, ale i Philipa Glasse), které teď vrchovatě zúročil obdivuhodně přesvědčivým hudebním nastudováním, za což se mu orchestr odměnil pozorným výkonem i barevně bohatým zvukem. (Antonín Matzner, Hudební rozhledy)

Ostravská opera tak má na svém kontě po zdařilém Cardillacovi již druhou gotickou operu, za kterou by se nemusel stydět možná ani Tim Burton. (Martin Jiroušek, Mladá fronta DNES)

Stravinského morální poselství se ostravskému opernímu souboru podařilo tlumočit moderním, sdělným
a sugestivním hudebním i divadelním jazykem. (Helena Havlíková, Lidové noviny)

Jestli chceme do operní Evropy, tak tudy. Takové inscenace se mohou koprodukovat a v Evropě bez uzardění ukazovat. (Josef Herman, Divadelní noviny)

 

  Články    Video     Audio

Život prostopášníka má skvělé obsazení
(René Stejskal, 27. 2. 2012)

Stravinského opera bude událostí sezóny
(Aleš Honus: Právo, 1. 3. 2011, s. 11)

Prostopášník mezi kýčem a gotickou operou utržil ovace
(Martin Jiroušek: Mladá fronta DNES, 3. 3. 2012, s. 5) 

Nadšené přijetí Stravinského morality v Ostravě

(Helena Havlíková: Operaplus.cz, 6. 3. 2012)

Po práci poslouchám hip hop a Lady Gaga, říká americký tenorista
(Jiří Tomíček, Lenka Bolková: Sedmicka.cz, 7.3. 2012)

Život prostopášníka: mystika, erotika i vynikající pěvecké výkony
(Ladislav Vrchovský: E15, s. 23, 8. 3. 2012)

První ohlasy předpovídají inscenaci punc události operní sezóny
(Antonín Matzner, Hudební rozhledy, 5. 4. 2012, s.12)

Jestli chceme do operní Evropy, tak tudy
(Josef Herman: Divadelní noviny, 20. 3. 2012, s. 6)

Prostopášníkova moralita
(Helena Havlíková, Lidové noviny, s. 9, 28.4. 2012) 

Ostravský prostopášník zářil v Praze
Radmila Hrdinová, Právo, s. 9, 24. 5. 2012

Žertovně pojatý Stravinskij
Frank Kuznik, Hospodářské noviny

Ostravský Prostopášník si podmanil pražské publikum
Opera PULS, 26. května 2012



 
 

Oficiální videospot

Slavná ruská moderna v Ostravě
(ČT 1: Události v regionech, 29. 2. 2012)

Život prostopášníka ohlásí v Ostravě jaro
(reportáž z  ČT24)

Život prostopášníka v NDM
(magazín Terra musica, ČT2, 19.4. 2012)

 


Oficiální audiospot

Život prostopášníka v Divadelním koktejlu
(Český rozhlas Ostrava, 05.03.2012 od 19.12)

Operní panorama Heleny Havlíkové
(Český rozhlas Vltava)

Operní triumf na Pražském jaru
(Helena Havlíková, ČRo Vltava,  Operní panorama)

 

Sponzoři a partneři:
Sponsors and partners
Sponsors and partners
Sponsors and partners
Sponsors and partners
Sponsors and partners
Sponsors and partners
Sponsors and partners