Detail osoby

Miloslav Nekvasil

Miloslav Nekvasil
6. 11. 1930 - 12. 6. 2022

Spojil s ostravskou operou, kde zpočátku působil jako zpěvák a posléze jako režisér, svůj umělecký život na téměř čtyři desítky let (1955–1993); počátkem devadesátých let souboru také šéfoval (1990–1991). Miloslav Nekvasil, mj. také bývalý pedagog ostravské konzervatoře a pedagog pražské HAMU, vytvořil v ostravském angažmá více než šest desítek inscenací světového i domácího operního repertoáru (mj. Arabella, Veronika, Voják a tanečnice, Zlato Rýna, Jakobín, Rusalka, Samson a Dalila, Mignon, Čert a Káča, Trubadúr, Tosca, Carmen, Faust a Markétka, Prodaná nevěsta, Figarova svatba, Bohéma, Ženitba, Nápoj lásky a mnohé další). Zemřel 12. června 2022 v Praze.

Miloslav Nekvasil pro Hudební rozhledy 07/13
Maturoval jsem v roce 1950 na gymnáziu v Praze, složité okolnosti tehdejší doby mi ale zabránily ve studiu na vysoké škole. Miloval jsem operu a byl jejím nadšeným posluchačem a obdivovatelem. Učil jsem se zpívat a nakonec se rozhodl zkusit studium na Pražské konzervatoři. Uspěl jsem a dostal se do třídy prof. Jana Berlíka, někdejšího dramatického tenoristy a sólisty Národního divadla. Zpěv jsem miloval, ale věděl jsem, že to není úplně můj obor. V hodinách herectví na mne silně zapůsobil Hanuš Thein, kterého jsem obdivoval pro jeho spontánní herecký projev. Hodně mne na začátku ovlivnil a tušil jsem, že se v budoucnu nebudu věnovat zpěvu, ale operní režii. Thein nás učil především řemeslo – chodit, sedat, klekat – zkrátka všechno, co bylo nutné na jevišti umět. Vše muselo jít ruku v ruce s hudbou. Jeho přístup k operní režii založený na přirozeném hereckém projevu mne oslovil více než určitá záměrně nadnesená inscenační vznešenost Ferdinanda Pujmana. Za dob studií jsem viděl všechno, co bylo možné tehdy v Praze vidět. Z generace všech báječných pěvců jsem ctil zejména Viléma Zítka – ohromně na mě působil svým krásným hlasem, ale také herectvím, které se dokonale snoubilo se zpěvem. Uchvátily mne kvalitní inscenace Hanuše Theina, Ferdinanda Pujmana nebo Luďka Mandause.

V Ostravě
Po absolutoriu v roce 1955 jsem se stal sólistou ostravské opery. Zpíval jsem menší barytonové role, ale stále toužil po operní režii. Ilja Hylas, který tam tehdy působil jako režisér, potřeboval při zkouškách na Musorgského Borise Godunova pomoci a nakonec mne k sobě vzal jako asistenta. Na inscenaci Smetanových Dvou vdov, která Borisovi předcházela, mne seznámil s asistentskými povinnostmi a od té doby jsem intenzivně asistoval: asistent především přebírá názor režiséra – musel jsem zaznamenávat režisérův výklad postav, aranžmá, konkrétní pohyb na konkrétní hudbu atd. Pokud přijel nějaký host, měl jsem za povinnost ho se vším seznámit a před představením vše nazkoušet.

V roce 1960 byl v Ostravě premiérově uveden Trojanův Kolotoč. Na inscenaci se podílel celý ansámbl a vedení divadla proto hledalo úspornější titul, který by Kolotoč v repertoáru vyvážil. Volba padla na Pucciniho Tosku s tím, že inscenace má vzniknout především z ušetřeného materiálu. Hylas tehdy navrhl, abych ji dělal já. V Ostravě již tehdy několik let působil scénický výtvarník Vladimír Šrámek – nesmírně vzdělaný a vstřícný člověk, se kterým byla báječná spolupráce. Dlouho jsme přemýšleli, jak Tosku vzhledem k velmi nízkému finančnímu rozpočtu pojmout. Viděli jsme ji trochu jako takovou barokní záležitost – založenou na proměnlivosti pohybu, jaký jsme znali z barokních maleb. Rozhodli jsme se na jevišti postavit rozmanitě členěný půdorys o šikmých plochách. Na ně jsme přidali několik sloupů a ty jsme pobili papírovými platy na vajíčka. Pro všechna tři dějství jednotná scénografie vypadala přes naše počáteční obavy docela dobře, přičemž iluze jednotlivých dějišť jsme docilovali jednoduchým svícením. K dispozici jsem měl výborné zpěváky, s nimiž se mi velmi dobře pracovalo – například Maria Cavaradossiho zpíval vynikající Jiří Zahradníček a Scarpiu Čeněk Mlčák. Chtěl jsem, aby k výrazu přistupovali, jako kdybychom Tosku točili do filmu – aby vše bylo přirozené a prosté jakékoliv nadsázky. Dnes se mi zdá až neuvěřitelné, že se nám vše nakonec podařilo, inscenace byla úspěšná a následovala další režijní příležitost – Donizettiho Nápoj lásky. Tuto operu jsme miloval a jelikož se jedná o veselý námět, chtěl jsem, aby zpěváci své role hráli jako „na ochotnickém divadle“ – přirozeně a pro vlastní potěšení. Tak se zrodila velká herecká nadsázka, která byla velice milá. Rozhodli jsme se, že všechno „zmenšíme“ – na jevišti jsme postavili malou vesničku, jednotlivé stavby měli podobu maket, se kterými jsme si „hráli“. Ilja Hylas mi při mých režijních počátcích velice přál a měl z mé práce radost. Po premiéře jsme si většinou s výtvarníkem říkali, co bychom udělali jinak a lépe a to nás dále motivovalo. Stalo se ale také, že něco nevyšlo podle našich představ a výsledek nás neuspokojil. Pamatuji se například na ne úplně povedenou inscenaci Kovařovicovy opery Na starém Bělidle. Několikrát jsem se vracel k Němcové Babičce, která mne opětovně dojímala, vztahy mi byly jasné, převést je na operní jeviště se mi ale nedařilo. Možná to bylo i tím, že jsem zvolil nevhodného výtvarníka. Ostrava byla městem těžké práce, diváci tam vždy velmi milovali operetu a získat je pro operu bylo někdy těžší. Sám jsem k operetě neměl velký vztah, sice jsem operetní představení navštěvoval, ale nikdy jsem operetu nerežíroval. Vnímali jsme ji ale jako součást repertoáru, se kterou se počítá.

Spolupracovníci – dirigenti a výtvarníci
S dirigentem jsem nejprve pracoval z hlediska dramaturgického – případně jsme zvažovali, co a jak by bylo možné v případě nutnosti škrtnout. Někteří dirigenti jsou třeba jen muzikanti, divadlu třeba nerozumí, ale spontánně ho cítí a mají smysl pro dramatičnost. S výtvarníkem je spolupráce mnohem intenzivnější. Především ho musíte získat pro svůj záměr. Vyjasnit si, co chcete sdělit. Mezi mé nejčastější spolupracovníky – výtvarníky patřili Vladimír Šrámek a Otakar Schindler. S Vladimírem jsme společně dělali například Rusalku. Oba jsme vzpomínali na výkon Viléma Zítka v roli Vodníka, jak jsme ho kdysi jako studenti viděli v Národním divadle. Když zpíval „Prokletí živlů jsi propadla“ – stále jsme viděli ty živly a chtěli jsme je v naší inscenaci zobrazit. Nechtěli jsme je ale malovat, spíše k jejich zobrazení využít nějaký materiál – plech, železo, dřevo, koudel atd. Rozhodli jsme se, že vodu uděláme z plechu. Ve Vítkovicích jsme získali plechové pláty a naleštili je, aby se leskly jako zrcadlo. Položili jsme je na podlahu a okolo nich umístili dřevěné praktikábly, jejichž kovové konstrukce jakoby připomínaly kořeny. Ty jsme omotali koudelí. Celé jsme to umístili za závoj, čímž jsme docílili divadelní snovosti. V Rusalce najdete velké hudební plochy, my jsme jejich témata sledovali především světelnými prostředky. Od zpěváků, kteří zpočátku nevěřili, že tato scénografie bude na jevišti fungovat, jsem chtěl pravdivost citů, oduševnělost slov, aby zkrátka celé představení bylo pravdivé a citově naplněné. S Vladimírem jsme společně vytvořili řadu dalších inscenací – Figarovu svatbu, Rienziho atd., nad každým novým úkolem jsme se dlouho scházeli a hledali nové cesty. Vladimír také miloval přírodu a ta byla naším největším společným inspiračním zdrojem. Vzor jsme měli v Divadle 5. května, jehož inscenace jsme znali ze studentských let. Chtěli jsme na ně, po éře socialistického realismu, který vládl v 50. letech, na počátku šedesátých let navázat. Neměl jsem rád tzv. kašírku, chtěl jsem vše vyjádřit materiálem, nechtěli jsme ilustrovat, chtěli jsme představit, co hudba vyjadřuje, ne co popisuje. Vladimír byl architekt a naším společným výtvarným východiskem byl vždy architektonický prostor.

Otakar Schindler byl malíř, a pokud jsem tedy některé dílo cítil k inscenování spíše malířsky, nabídl jsem spolupráci jemu. Jeho výtvarné vidění divadla oplývalo neobyčejným vtipem a smyslem pro fantazii. Společně jsme inscenovali například již zmíněný Donizettiho Nápoj lásky, dále Martinů Dvakrát Alexander nebo Janáčkovu Její pastorkyni. Spolupracoval jsem také s Oldřichem Šimáčkem, Květoslavem Bubeníkem, zpočátku devadesátých let jsem oslovil ke spolupráci také svého syna Ondřeje, který jako architekt pojímá scénický prostor podobně jako Šrámek architektonicky. Společně jsme vytvořili mou vůbec poslední inscenaci – Čajkovského Evžena Oněgina v roce 1997 ve Státní opeře Praha.

Šéfování v Ostravě, HAMU
Na začátku devadesátých let jsem se na dva roky stal šéfem ostravské opery, snažil jsem se hlavně napravit některé nesrovnalosti, které se tam staly v souvislostech se změnou politického režimu. Vedle ne úplně příjemných administrativních povinností jsem ale měl volnou ruku ve výběru repertoáru – jsem šťastný, že jsem tam mohl uvést dvě neprávem opomíjená díla: Kubelíkovu Veroniku a Dvořákovu Armidu. Zařazení obou do repertoáru se v divadle nesetkalo s úplně kladnou odezvou. Době, která začínala přát muzikálu a dalším formám, už byl orientální příběh na Vrchlického libreto i přes geniální Dvořákovu hudbu vzdálený.

Nejtěžší pro mne bylo dělat opakovaně jeden titul, snažil jsem se vždy opravit to, co se předtím nepovedlo, a najít nové inscenační možnosti. Celkový inscenační názor ale zůstával stejný. Nikdy neříkám, že někdo dělal kdysi něco lépe a teď se to dělá špatně nebo hůř. Vše bylo a vždycky bude spjato s určitou dobou a je to zkrátka jiné. Padesátá léta se nesla ve znamení socialistického realismu, v letech šedesátých jsme se snažili navázat na poválečnou avantgardu, léta sedmdesátá byla naopak v duchu návratu ke konvencím a v letech osmdesátých se vše začalo opět uvolňovat. Devadesátá léta pro mne byla složitá, ztratil jsem zrak na pravé oko a přestal jsem vidět plasticky. Tomu, co se v té době v divadle dělo, jsem přestal rozumět. Začal jsem čím dál tím častěji vídat inscenace, ve kterých bylo mnoho nápadů, ale nebyly propracované tak, aby vedly k prospěchu celé inscenace. V současné době mám na HAMU seminář dramaturgie a svým studentům se snažím vštípit, aby si stáli za vlastním názorem, který vyjadřují. Musejí mít přehled v různých oblastech. Režisér musí znát, musí vědět. Pak teprve může tvořit podle své fantazie a směřovat k tomu nejdůležitějšímu – oslovit diváka, připravit mu zážitek.
 

Inscenační tým

Inscenační tým

1958/1959

Název inscenace Funkce Divadlo
BORIS GODUNOV
Asistent režie
Státní divadlo v Ostravě
JAKOBÍN
Asistent režie
Státní divadlo v Ostravě
VÝLETY PÁNĚ BROUČKOVY
Asistent režie
Státní divadlo v Ostravě

1959/1960

Název inscenace Funkce Divadlo
BORIS GODUNOV
Asistent režie
Státní divadlo v Ostravě
VÝLETY PÁNĚ BROUČKOVY
Asistent režie
Státní divadlo v Ostravě
GIANNI SCHICCHI
Asistent režie
Státní divadlo v Ostravě
KOMEDIANTI
Asistent režie
Státní divadlo v Ostravě
ZKROCENÍ ZLÉ ŽENY
Asistent režie
Státní divadlo v Ostravě
KOLOTOČ
Asistent režie
Státní divadlo v Ostravě
TOSCA
Režie
Státní divadlo v Ostravě
KOUZELNÁ FLÉTNA
Asistent režie
Státní divadlo v Ostravě

1960/1961

Název inscenace Funkce Divadlo
TOSCA
Režie
Státní divadlo v Ostravě
KÁŤA KABANOVÁ
Asistent režie
Státní divadlo v Ostravě
NÁPOJ LÁSKY
Režie
Státní divadlo v Ostravě
SICILSKÉ NEŠPORY
Asistent režie
Státní divadlo v Ostravě
ČERT A KÁČA
Režie
Státní divadlo v Ostravě
KRAKATIT
Režijní spolupráce
Státní divadlo v Ostravě

1961/1962

Název inscenace Funkce Divadlo
KÁŤA KABANOVÁ
Asistent režie
Státní divadlo v Ostravě
SICILSKÉ NEŠPORY
Asistent režie
Státní divadlo v Ostravě
KRAKATIT
Režijní spolupráce
Státní divadlo v Ostravě
MADAME BUTTERFLY
Asistent režie
Státní divadlo v Ostravě
STŘEVÍČKY
Asistent režie
Státní divadlo v Ostravě
DON GIOVANNI
Asistent režie
Státní divadlo v Ostravě
HUBIČKA
Režie
Státní divadlo v Ostravě

1962/1963

Název inscenace Funkce Divadlo
SICILSKÉ NEŠPORY
Asistent režie
Státní divadlo v Ostravě
MADAME BUTTERFLY
Asistent režie
Státní divadlo v Ostravě
DON GIOVANNI
Asistent režie
Státní divadlo v Ostravě
HUBIČKA
Režie
Státní divadlo v Ostravě
FIGAROVA SVATBA
Režie
Státní divadlo v Ostravě

1963/1964

Název inscenace Funkce Divadlo
HUBIČKA
Režie
Státní divadlo v Ostravě
TROUBADOUR (TRUBADÚR)
Režie
Státní divadlo v Ostravě

1964/1965

Název inscenace Funkce Divadlo
HUBIČKA
Režie
Státní divadlo v Ostravě
TROUBADOUR (TRUBADÚR)
Režie
Státní divadlo v Ostravě
LA TRAVIATA
Režie
Státní divadlo v Ostravě
RUSALKA
Režie
Státní divadlo v Ostravě

1965/1966

Název inscenace Funkce Divadlo
HUBIČKA
Režie
Státní divadlo v Ostravě
TROUBADOUR (TRUBADÚR)
Režie
Státní divadlo v Ostravě
LA TRAVIATA
Režie
Státní divadlo v Ostravě
RUSALKA
Režie
Státní divadlo v Ostravě
MARYŠA
Režie
Státní divadlo v Ostravě
COSI FAN TUTTE
Režie
Státní divadlo v Ostravě

1966/1967

Název inscenace Funkce Divadlo
HUBIČKA
Režie
Státní divadlo v Ostravě
TROUBADOUR (TRUBADÚR)
Režie
Státní divadlo v Ostravě
LA TRAVIATA
Režie
Státní divadlo v Ostravě
RUSALKA
Režie
Státní divadlo v Ostravě
CHYTRAČKA
Režie
Státní divadlo v Ostravě
ŠPANĚLSKÁ HODINKA
Režie
Státní divadlo v Ostravě
PŘÍHODY LIŠKY BYSTROUŠKY
Režie
Státní divadlo v Ostravě

1967/1968

Název inscenace Funkce Divadlo
HUBIČKA
Režie
Státní divadlo v Ostravě
TROUBADOUR (TRUBADÚR)
Režie
Státní divadlo v Ostravě
LA TRAVIATA
Režie
Státní divadlo v Ostravě
RUSALKA
Režie
Státní divadlo v Ostravě
PŘÍHODY LIŠKY BYSTROUŠKY
Režie
Státní divadlo v Ostravě
LAZEBNÍK SEVILLSKÝ
Režie
Státní divadlo v Ostravě
NABUCCO
Režie
Státní divadlo v Ostravě

1968/1969

Název inscenace Funkce Divadlo
HUBIČKA
Režie
Státní divadlo v Ostravě
LA TRAVIATA
Režie
Státní divadlo v Ostravě
RUSALKA
Režie
Státní divadlo v Ostravě
PŘÍHODY LIŠKY BYSTROUŠKY
Režie
Státní divadlo v Ostravě
LAZEBNÍK SEVILLSKÝ
Režie
Státní divadlo v Ostravě
NABUCCO
Režie
Státní divadlo v Ostravě
KARLŠTEJN
Režie
Státní divadlo v Ostravě
LE NOZZE DI FIGARO (FIGAROVA SVATBA)
Režie
Státní divadlo v Ostravě
MANON
Režie
Státní divadlo v Ostravě

1969/1970

Název inscenace Funkce Divadlo
LA TRAVIATA
Režie
Státní divadlo v Ostravě
LAZEBNÍK SEVILLSKÝ
Režie
Státní divadlo v Ostravě
NABUCCO
Režie
Státní divadlo v Ostravě
MANON
Režie
Státní divadlo v Ostravě
PRODANÁ NEVĚSTA
Režie
Státní divadlo v Ostravě
HOFFMANNOVY POVÍDKY
Režie
Státní divadlo v Ostravě

1970/1971

Název inscenace Funkce Divadlo
LA TRAVIATA
Režie
Státní divadlo v Ostravě
LAZEBNÍK SEVILLSKÝ
Režie
Státní divadlo v Ostravě
PRODANÁ NEVĚSTA
Režie
Státní divadlo v Ostravě
MAŠKARNÍ PLES
Režie
Státní divadlo v Ostravě
ŽENITBA
Režie
Státní divadlo v Ostravě

1971/1972

Název inscenace Funkce Divadlo
PRODANÁ NEVĚSTA
Režie
Státní divadlo v Ostravě
RUSALKA
Režie
Státní divadlo v Ostravě
NABUCCO
Režie
Státní divadlo v Ostravě
MAŠKARNÍ PLES
Režie
Státní divadlo v Ostravě
NA STARÉM BĚLIDLE
Režie
Státní divadlo v Ostravě
KOMEDIANTI
Režie
Státní divadlo v Ostravě
SEDLÁK KAVALÍR
Režie
Státní divadlo v Ostravě
Z POHÁDKY DO POHÁDKY
Režie
Úprava textu
Státní divadlo v Ostravě

1972/1973

Název inscenace Funkce Divadlo
PRODANÁ NEVĚSTA
Režie
Státní divadlo v Ostravě
RUSALKA
Režie
Státní divadlo v Ostravě
LA TRAVIATA
Režie
Státní divadlo v Ostravě
NABUCCO
Režie
Státní divadlo v Ostravě
MAŠKARNÍ PLES
Režie
Státní divadlo v Ostravě
DON PASQUALE
Režie
Státní divadlo v Ostravě
DVĚ VDOVY
Režie
Státní divadlo v Ostravě

1973/1974

Název inscenace Funkce Divadlo
PRODANÁ NEVĚSTA
Režie
Státní divadlo v Ostravě
RUSALKA
Režie
Státní divadlo v Ostravě
LA TRAVIATA
Režie
Státní divadlo v Ostravě
NABUCCO
Režie
Státní divadlo v Ostravě
MAŠKARNÍ PLES
Režie
Státní divadlo v Ostravě
DVĚ VDOVY
Režie
Státní divadlo v Ostravě
ÚNOS ZE SERAILU
Režie
Státní divadlo v Ostravě
MADAME BUTTERFLY
Režie
Státní divadlo v Ostravě

1974/1975

Název inscenace Funkce Divadlo
PRODANÁ NEVĚSTA
Režie
Státní divadlo v Ostravě
RUSALKA
Režie
Státní divadlo v Ostravě
LA TRAVIATA
Režie
Státní divadlo v Ostravě
DVĚ VDOVY
Režie
Státní divadlo v Ostravě
MADAME BUTTERFLY
Režie
Státní divadlo v Ostravě
FAUST A MARKÉTKA
Režie
Státní divadlo v Ostravě

1975/1976

Název inscenace Funkce Divadlo
PRODANÁ NEVĚSTA
Režie
Státní divadlo v Ostravě
RUSALKA
Režie
Státní divadlo v Ostravě
MADAME BUTTERFLY
Režie
Státní divadlo v Ostravě
PIKOVÁ DÁMA
Režie
Státní divadlo v Ostravě
DVAKRÁT ALEXANDER
Režie
Státní divadlo v Ostravě
NESMĚLÝ CASANOVA
Režie
Státní divadlo v Ostravě

1976/1977

Název inscenace Funkce Divadlo
PRODANÁ NEVĚSTA
Režie
Státní divadlo v Ostravě
RUSALKA
Režie
Státní divadlo v Ostravě
PIKOVÁ DÁMA
Režie
Státní divadlo v Ostravě
BOHÉMA
Režie
Státní divadlo v Ostravě
FRANÇOIS VILLON
Režie
Úprava textu
Státní divadlo v Ostravě
LE NOZZE DI FIGARO (FIGAROVA SVATBA)
Režie
Státní divadlo v Ostravě

1977/1978

Název inscenace Funkce Divadlo
PRODANÁ NEVĚSTA
Režie
Státní divadlo v Ostravě
RUSALKA
Režie
Státní divadlo v Ostravě
BOHÉMA
Režie
Státní divadlo v Ostravě
LA TRAVIATA
Režie
Státní divadlo v Ostravě
CARMEN
Režie
Státní divadlo v Ostravě
RÁKOS RÁKOCZY
Režie
Úprava textu
Státní divadlo v Ostravě

1978/1979

Název inscenace Funkce Divadlo
PRODANÁ NEVĚSTA
Režie
Státní divadlo v Ostravě
RUSALKA
Režie
Státní divadlo v Ostravě
BOHÉMA
Režie
Státní divadlo v Ostravě
LA TRAVIATA
Režie
Státní divadlo v Ostravě
RÁKOS RÁKOCZY
Režie
Úprava textu
Státní divadlo v Ostravě
TOSCA
Režie
Státní divadlo v Ostravě
TAJEMSTVÍ
Režie
Státní divadlo v Ostravě

1979/1980

Název inscenace Funkce Divadlo
PRODANÁ NEVĚSTA
Režie
Státní divadlo v Ostravě
LA TRAVIATA
Režie
Státní divadlo v Ostravě
RÁKOS RÁKOCZY
Režie
Úprava textu
Státní divadlo v Ostravě
TOSCA
Režie
Státní divadlo v Ostravě
TAJEMSTVÍ
Režie
Státní divadlo v Ostravě
NAŠI FURIANTI
Režie
Státní divadlo v Ostravě
VESELÉ PANIČKY WINDSORSKÉ
Režie
Státní divadlo v Ostravě

1980/1981

Název inscenace Funkce Divadlo
PRODANÁ NEVĚSTA
Režie
Státní divadlo v Ostravě
RUSALKA
Režie
Státní divadlo v Ostravě
LA TRAVIATA
Režie
Státní divadlo v Ostravě
TOSCA
Režie
Státní divadlo v Ostravě
TAJEMSTVÍ
Režie
Státní divadlo v Ostravě
VESELÉ PANIČKY WINDSORSKÉ
Režie
Státní divadlo v Ostravě
NEVĚSTA MESSINSKÁ
Režie
Státní divadlo v Ostravě

1981/1982

Název inscenace Funkce Divadlo
PRODANÁ NEVĚSTA
Režie
Státní divadlo v Ostravě
RUSALKA
Režie
Státní divadlo v Ostravě
LA TRAVIATA
Režie
Státní divadlo v Ostravě
TOSCA
Režie
Státní divadlo v Ostravě
TAJEMSTVÍ
Režie
Státní divadlo v Ostravě
ŠELMA SEDLÁK
Režie
Úprava textu
Státní divadlo v Ostravě
RIENZI
Režie
Státní divadlo v Ostravě
TRUBADÚR
Režie
Státní divadlo v Ostravě

1982/1983

Název inscenace Funkce Divadlo
PRODANÁ NEVĚSTA
Režie
Státní divadlo v Ostravě
RUSALKA
Režie
Státní divadlo v Ostravě
LA TRAVIATA
Režie
Státní divadlo v Ostravě
TOSCA
Režie
Státní divadlo v Ostravě
TAJEMSTVÍ
Režie
Státní divadlo v Ostravě
TRUBADÚR
Režie
Státní divadlo v Ostravě
OPERA NEOPERNĚ ANEB CARMEN NA FIGAROVĚ SVATBĚ
Libreto
Režie
Státní divadlo v Ostravě
DVĚ VDOVY
Režie
Státní divadlo v Ostravě

1983/1984

Název inscenace Funkce Divadlo
PRODANÁ NEVĚSTA
Režie
Státní divadlo v Ostravě
RUSALKA
Režie
Státní divadlo v Ostravě
LA TRAVIATA
Režie
Státní divadlo v Ostravě
TOSCA
Režie
Státní divadlo v Ostravě
TAJEMSTVÍ
Režie
Státní divadlo v Ostravě
TRUBADÚR
Režie
Státní divadlo v Ostravě
DVĚ VDOVY
Režie
Státní divadlo v Ostravě
TUREK V ITÁLII
Režie
Státní divadlo v Ostravě
ČERT A KÁČA
Režie
Státní divadlo v Ostravě

1984/1985

Název inscenace Funkce Divadlo
PRODANÁ NEVĚSTA
Režie
Státní divadlo v Ostravě
RUSALKA
Režie
Státní divadlo v Ostravě
LA TRAVIATA
Režie
Státní divadlo v Ostravě
TOSCA
Režie
Státní divadlo v Ostravě
TRUBADÚR
Režie
Státní divadlo v Ostravě
DVĚ VDOVY
Režie
Státní divadlo v Ostravě
ČERT A KÁČA
Režie
Státní divadlo v Ostravě
SIMONE BOCCANEGRA
Režie
Státní divadlo v Ostravě
MIGNON
Režie
Státní divadlo v Ostravě

1985/1986

Název inscenace Funkce Divadlo
RUSALKA
Režie
Státní divadlo v Ostravě
LA TRAVIATA
Režie
Státní divadlo v Ostravě
TOSCA
Režie
Státní divadlo v Ostravě
ČERT A KÁČA
Režie
Státní divadlo v Ostravě
SIMONE BOCCANEGRA
Režie
Státní divadlo v Ostravě
NÁPOJ LÁSKY
Režie
Státní divadlo v Ostravě
PLANETA
Libreto
Režie
Státní divadlo v Ostravě
PODIVUHODNÝ MANDARÍN
Režie
Státní divadlo v Ostravě
SAMSON A DALILA
Režie
Státní divadlo v Ostravě

1986/1987

Název inscenace Funkce Divadlo
RUSALKA
Režie
Státní divadlo v Ostravě
LA TRAVIATA
Režie
Státní divadlo v Ostravě
TOSCA
Režie
Státní divadlo v Ostravě
TRUBADÚR
Režie
Státní divadlo v Ostravě
ČERT A KÁČA
Režie
Státní divadlo v Ostravě
SIMONE BOCCANEGRA
Režie
Státní divadlo v Ostravě
NÁPOJ LÁSKY
Režie
Státní divadlo v Ostravě
SPĚCH
Libreto
Státní divadlo v Ostravě
CAR A TESAŘ
Režie
Státní divadlo v Ostravě

1987/1988

Název inscenace Funkce Divadlo
RUSALKA
Režie
Státní divadlo v Ostravě
LA TRAVIATA
Režie
Státní divadlo v Ostravě
TOSCA
Režie
Státní divadlo v Ostravě
TRUBADÚR
Režie
Státní divadlo v Ostravě
ČERT A KÁČA
Režie
Státní divadlo v Ostravě
SIMONE BOCCANEGRA
Režie
Státní divadlo v Ostravě
NÁPOJ LÁSKY
Režie
Státní divadlo v Ostravě
IFIGENIE NA TAURIDĚ
Režie
Státní divadlo v Ostravě

1988/1989

Název inscenace Funkce Divadlo
RUSALKA
Režie
Státní divadlo v Ostravě
RUSALKA
Režie
Státní divadlo v Ostravě
LA TRAVIATA
Režie
Státní divadlo v Ostravě
TOSCA
Režie
Státní divadlo v Ostravě
ČERT A KÁČA
Režie
Státní divadlo v Ostravě
IFIGENIE NA TAURIDĚ
Režie
Státní divadlo v Ostravě
JAKOBÍN
Režie
Státní divadlo v Ostravě

1989/1990

Název inscenace Funkce Divadlo
RUSALKA
Režie
Státní divadlo v Ostravě
LA TRAVIATA
Režie
Státní divadlo v Ostravě
ČERT A KÁČA
Režie
Státní divadlo v Ostravě
ZLATO RÝNA
Režie
Státní divadlo v Ostravě
VOJÁK A TANEČNICE
Režie
Státní divadlo v Ostravě

1990/1991

Název inscenace Funkce Divadlo
RUSALKA
Režie
Státní divadlo v Ostravě
TOSCA
Režie
Státní divadlo v Ostravě
ČERT A KÁČA
Režie
Státní divadlo v Ostravě
HLAS LESA
Režie
Státní divadlo v Ostravě
FIDELIO
Režie
Státní divadlo v Ostravě
VERONIKA
Režie
Státní divadlo v Ostravě
EVVIVA MOZART! (BASTIEN A BASTIENKA)
Dramaturgie
Scénář
Divadlo loutek Ostrava
ARMIDA
Režie
Státní divadlo v Ostravě

1991/1992

Název inscenace Funkce Divadlo
RUSALKA
Režie
Státní divadlo v Ostravě
TOSCA
Režie
Státní divadlo v Ostravě
FIDELIO
Režie
Státní divadlo v Ostravě
VERONIKA
Režie
Státní divadlo v Ostravě
EVVIVA MOZART! (BASTIEN A BASTIENKA)
Dramaturgie
Scénář
Divadlo loutek Ostrava
ARABELLA
Režie
Státní divadlo v Ostravě

1992/1993

Název inscenace Funkce Divadlo
RUSALKA
Režie
Státní divadlo v Ostravě
TOSCA
Režie
Státní divadlo v Ostravě
ČERT A KÁČA
Režie
Státní divadlo v Ostravě
VERONIKA
Režie
Státní divadlo v Ostravě
EVVIVA MOZART! (BASTIEN A BASTIENKA)
Dramaturgie
Scénář
Divadlo loutek Ostrava
ARABELLA
Režie
Státní divadlo v Ostravě

1993/1994

Název inscenace Funkce Divadlo
RUSALKA
Režie
Státní divadlo v Ostravě
ČERT A KÁČA
Režie
Státní divadlo v Ostravě
EVVIVA MOZART! (BASTIEN A BASTIENKA)
Dramaturgie
Scénář
Divadlo loutek Ostrava

1994/1995

Název inscenace Funkce Divadlo
RUSALKA
Režie
Státní divadlo v Ostravě
ČERT A KÁČA
Režie
Státní divadlo v Ostravě

1995/1996

Název inscenace Funkce Divadlo
ČERT A KÁČA
Režie
Národní divadlo moravskoslezské
BROUČCI
Režie
Národní divadlo moravskoslezské

1996/1997

Název inscenace Funkce Divadlo
BROUČCI
Režie
Národní divadlo moravskoslezské

1997/1998

Název inscenace Funkce Divadlo
BROUČCI
Režie
Národní divadlo moravskoslezské

1999/2000

Název inscenace Funkce Divadlo
EVVIVA MOZART! (BASTIEN A BASTIENKA)
Dramaturgie
Scénář
Divadlo loutek Ostrava

Obsazení

Obsazení

1952/1953

Název inscenace Role Divadlo
HUBIČKA
Tomeš, švagr Lukášův
Státní divadlo v Ostravě

1953/1954

Název inscenace Role Divadlo
HUBIČKA
Tomeš, švagr Lukášův
Státní divadlo v Ostravě

1954/1955

Název inscenace Role Divadlo
HUBIČKA
Tomeš, švagr Lukášův
Státní divadlo v Ostravě

1955/1956

Název inscenace Role Divadlo
HUBIČKA
Tomeš, švagr Lukášův
Státní divadlo v Ostravě
DALIBOR
Budivoj, velitel stráže a správce žaláře
Státní divadlo v Ostravě
HOFFMANNOVY POVÍDKY
Schlemil
Státní divadlo v Ostravě
CARMEN
Morales
Státní divadlo v Ostravě

1956/1957

Název inscenace Role Divadlo
HUBIČKA
Tomeš, švagr Lukášův
Státní divadlo v Ostravě
DALIBOR
Budivoj, velitel stráže a správce žaláře
Státní divadlo v Ostravě
HOFFMANNOVY POVÍDKY
Schlemil
Státní divadlo v Ostravě
RIGOLETTO
Marullo
Státní divadlo v Ostravě
TAJEMSTVÍ
Mistr zednický
Státní divadlo v Ostravě
KRÚTŇAVA
Hríň
Státní divadlo v Ostravě
LEGENDA O JOSEFU
Kupec asyrský
Státní divadlo v Ostravě

1957/1958

Název inscenace Role Divadlo
HUBIČKA
Tomeš, švagr Lukášův
Státní divadlo v Ostravě
DALIBOR
Budivoj, velitel stráže a správce žaláře
Státní divadlo v Ostravě
RIGOLETTO
Marullo
Státní divadlo v Ostravě
TAJEMSTVÍ
Mistr zednický
Státní divadlo v Ostravě
DĚKABRISTÉ
Benkendorf
1. strážník
Státní divadlo v Ostravě
TRAVIATA
Markýz d´Aubigny
Státní divadlo v Ostravě
ČAROSTŘELEC
Kilián, sedlák
Státní divadlo v Ostravě

1958/1959

Název inscenace Role Divadlo
HUBIČKA
Tomeš, švagr Lukášův
Státní divadlo v Ostravě
DALIBOR
Budivoj, velitel stráže a správce žaláře
Státní divadlo v Ostravě
RIGOLETTO
Marullo
Státní divadlo v Ostravě
TRAVIATA
Markýz d´Aubigny
Státní divadlo v Ostravě
LAZEBNÍK SEVILLSKÝ
Fiorillo, Almavivův sluha
Státní divadlo v Ostravě
BORIS GODUNOV
Jezuita Černikovskij
Státní divadlo v Ostravě
VÝLETY PÁNĚ BROUČKOVY
I. Táborita
Státní divadlo v Ostravě

1959/1960

Název inscenace Role Divadlo
HUBIČKA
Tomeš, švagr Lukášův
Státní divadlo v Ostravě
DALIBOR
Budivoj, velitel stráže a správce žaláře
Státní divadlo v Ostravě
RIGOLETTO
Marullo
Státní divadlo v Ostravě
TAJEMSTVÍ
Mistr zednický
Státní divadlo v Ostravě
TRAVIATA
Markýz d´Aubigny
Státní divadlo v Ostravě
LAZEBNÍK SEVILLSKÝ
Fiorillo, Almavivův sluha
Státní divadlo v Ostravě
KOMEDIANTI
1. sedlák
Státní divadlo v Ostravě

1960/1961

Název inscenace Role Divadlo
RIGOLETTO
Marullo
Státní divadlo v Ostravě
TAJEMSTVÍ
Mistr zednický
Státní divadlo v Ostravě
TRAVIATA
Markýz d´Aubigny
Státní divadlo v Ostravě
KÁŤA KABANOVÁ
Kuligin
Státní divadlo v Ostravě
SICILSKÉ NEŠPORY
Roberto
Státní divadlo v Ostravě

1961/1962

Název inscenace Role Divadlo
TAJEMSTVÍ
Mistr zednický
Státní divadlo v Ostravě
SICILSKÉ NEŠPORY
Roberto
Státní divadlo v Ostravě
MADAME BUTTERFLY
Komisař
Státní divadlo v Ostravě
STŘEVÍČKY
Ceremoniář
Státní divadlo v Ostravě

1962/1963

Název inscenace Role Divadlo
SICILSKÉ NEŠPORY
Roberto
Státní divadlo v Ostravě
DON CARLOS
Flámští vyslanci
Státní divadlo v Ostravě

1963/1964

Název inscenace Role Divadlo
DON CARLOS
Flámští vyslanci
Státní divadlo v Ostravě

1975/1976

Název inscenace Role Divadlo
PIKOVÁ DÁMA
Surin
Státní divadlo v Ostravě

2010/2011

Název inscenace Role Divadlo
DOSTAVENÍČKO S OPEROU - SETKÁNÍ S MILOSLAVEM NEKVASILEM
.
Národní divadlo moravskoslezské

2020/2021

Název inscenace Role Divadlo
SEŇOR KLUB
Hosté
Národní divadlo moravskoslezské

Fotogalerie

Fotogalerie

Články

Články

NÁPOJ LÁSKY_recenze
(1. 12. 1960)

ZPRAVODAJ (11/1980)
(1. 11. 1980)

ZPRAVODAJ (11/1987)
(1. 11. 1987)

ZPRAVODAJ (11/1990)
(1. 11. 1990)

ARABELLA-recenze
(12. 8. 1992)

BROUČCI-recenze
(4. 11. 1995)

BROUČCI-recenze
(12. 11. 1995)

BROUČCI-recenze
(1. 11. 1995)

NÁPOJ LÁSKY_recenze
(24. 11. 1960)

BROUČCI-recenze
(21. 1. 1997)

BROUČCI-recenze
(23. 1. 1997)

BROUČCI-tisk
(19. 10. 1995)

BROUČCI-recenze
(1. 11. 1995)

BROUČCI-recenze
(15. 11. 1995)

ARABELLA-recenze
(27. 5. 1992)

Sponzoři a partneři:
Sponsors and partners
Sponsors and partners
Sponsors and partners
Sponsors and partners
Sponsors and partners
Sponsors and partners
Sponsors and partners