Věra Heroldová (dříve Kolářová)
* 29. 9. 1921, Brno
sólistka ostravské opery (1944–1947, 1951–1964)
Brněnskou rodačku, absolventku dívčího reformního reálného gymnázia a konzervatoře v
rodném městě, osud na sedm desetiletí spojil s Ostravou... „Chtěla bych, aby tato vzpomínka začala už rokem 1903 – protože tehdy se v ostravském uměleckém životě poprvé objevilo jméno Herold. Tatínek mého manžela, Jiří Herold st. ze Stoda, pozdější violista Českého kvarteta, tehdy vystoupil v Národním domě v Moravské Ostravě se svým Heroldovým kvartetem.“
Znovu se zde toto jméno objevilo v roce 1944 – v červnu totiž Jaroslav Krombholc přijal do angažmá mladou sopranistku Věru Kolářovou a basistu Jiřího Herolda. Nestačili však ani začít novou sezónu v Prodané nevěstě jako Mařenka a Kecal, „i když už mně Brázda nabídl zároveň hostování v operetě a začala jsem studovat Rosalindu z Netopýra – ale 1. září přišlo těžké bombardování a do divadla jsme se vrátili až za rok, v červnu 1945. V Prodané nevěstě, kterou jsme pak až do půlky července hráli mnohokrát…“. Poté přišla Barče v Hubičce, Karolina ve Dvou vdovách, Žofie z Werthera – a na jaře 1946 svatba s Jiřím Heroldem. „V Prodance je Mařenka zamilovaná do Jeníka – ale já jsem se zamilovala do Kecala…“
Po narození dcery v roce 1947 se sice Věra Heroldová záhy vrátila na jeviště (a opět ji zlanařil Vladimír Brázda na hostování v operetě), v domovském souboru ale už nebyla příliš obsazovaná, a tak ji na dva roky „přetáhla“ do angažmá opavská opera. „Tam jsem měla na jaře 1951 svou první premiéru Traviaty. A k ní jsem dostala od maminky Heroldové cenný vějíř z poloviny 19. století, který ona sama dostala darem v Moskvě od jedné ruské šlechtičny. Všechny své Traviaty jsem s ním odehrála – bylo jich skoro čtyřicet. Věnovala jsem ten vějíř Ostravskému muzeu, které jej zapůjčilo do stálé expozice zámku ve Fryštátě – a tam dodnes je…“
Od podzimu 1951 se Věra Heroldová vrací do ostravské opery – nejdříve hostuje ve zdejší Traviatě a pak už nastudovává jednu roli za druhou: Oscara v Maškarním plese, Musettu (Bohéma), Lišáka v Příhodách lišky Bystroušky, Giuliettu z Hoffmannových povídek, Gildu (Rigoletto), Blaženku v Tajemství, znovu Violettu, Siebela (Faust), Neddu v Komediantech,
Mozartovu Zerlinu a mnohé jiné.
Mezitím stihla vychovávat dvě dcery, hostovat v dalších divadlech, koncertovat a také natočit jeden z nejslavnějších českých operních filmů: v roce 1954 si ji vybral Václav Krška do Dalibora jako nejlepší hereckou představitelku Milady. „Zavolali mě na Barrandov na konkurz, že nemohou nikoho najít; řekla jsem jim, že je to nesmysl, že jsem Jitka, ne Milada. Tvrdili, že potřebují především herečku – party budou nazpívány členy Národního divadla. Měla jsem z toho spíš legraci – ale druhý den mi přišlo telefonické oznámení o mém přijetí a okamžité účasti na natáčení.“
Film, který byl uveden na mezinárodním festivalu v Cannes a v němž získala Věra Heroldová vysoký kredit jako dramatická herečka, patří dnes do zlatého fondu české kinematografie.
„V roce 1964 jsem z ostravského divadla po neshodách s vedením odešla. Překvapivé pro mě bylo, že rok poté mě divadlo pozvalo na ‚rozlučkové představení‘ s divadlem a diváky – v Traviatě. Následně jsem se stala inspektorkou kultury na MNV se stálou koncertní činností, ale jen do roku 1969, kdy jsem politicky neprošla.“
Od začátku 70. let začala další profesní kariéra Věry Heroldové – pedagogická, samozřejmě opět spojená s Ostravou. V lidové škole umění i na Lidové konzervatoři vychovala desítky žáků, zároveň absolvovala desítky úspěšných sólových koncertů.
V roce 1974 poprvé navázala kontakt s Heroldovým klubem v Praze a festivalem v Rakovníku – „a od té doby se snažím, aby jméno Herold nebylo zapomenuto. Nejen jako jméno mého milovaného manžela, vynikajícího ostravského operního pěvce, který odešel už skoro před 40 léty, ale hlavně jméno Jiřího Herolda otce, skvělého houslisty České filharmonie – kdysi hrál i ve Vídni s Mahlerem – a později vynikajícího violisty Českého kvarteta. Já sama za sebe nechci bilancovat ani se chlubit žádnou ze svých milovaných rolí. Jsem vděčná za to, co mi bylo v životě skrze hudbu i mého manžela dáno – včetně přátelství s takovými lidmi a umělci, jako byl především Václav Talich. Snad tedy mohu alespoň konstatovat, že to byl život nevšední, bohatý a smysluplný…“
(pb)
Obsazení
Obsazení
1945/1946
Název inscenace | Role | Divadlo |
---|---|---|
DVĚ VDOVY |
Karolina
|
Zemské divadlo v Ostravě |
WERTHER |
Žofie, její sestra
|
Zemské divadlo v Ostravě |
PSOHLAVCI |
Ženský hlas za scénou
|
Zemské divadlo v Ostravě |
LIBUŠE |
Čtyři ženci (za scénou)
|
Zemské divadlo v Ostravě |
ČERT A KÁČA |
Dvorní dáma
|
Zemské divadlo v Ostravě |
1946/1947
Název inscenace | Role | Divadlo |
---|---|---|
DVĚ VDOVY |
Karolina
|
Zemské divadlo v Ostravě |
PSOHLAVCI |
Hančí, jeho žena Ženský hlas za scénou
|
Zemské divadlo v Ostravě |
LIBUŠE |
Čtyři ženci (za scénou)
|
Zemské divadlo v Ostravě |
ČERT A KÁČA |
Dvorní dáma
|
Zemské divadlo v Ostravě |
SEDLÁK KAVALÍR |
Lola, jeho žena
|
Zemské divadlo v Ostravě |
PRODANÁ NEVĚSTA |
Mařenka, jejich dcera
|
Zemské divadlo v Ostravě |
MADAME BUTTERFLY |
Kate Pinkertonová
|
Zemské divadlo v Ostravě |
RUSALKA |
Kuchtík
|
Zemské divadlo v Ostravě |
1947/1948
Název inscenace | Role | Divadlo |
---|---|---|
MADAME BUTTERFLY |
Kate Pinkertonová
|
Zemské divadlo v Ostravě |
RUSALKA |
Kuchtík
|
Zemské divadlo v Ostravě |
KRÁL TULÁKŮ |
Kateřina de Vaucelles
|
Zemské divadlo v Ostravě |
ZVÍKOVSKÝ RARÁŠEK |
Petr, jejich syn
|
Zemské divadlo v Ostravě |
ŽEBRAVÝ STUDENT |
Laura, její dcera
|
Zemské divadlo v Ostravě |
JEJÍ PASTORKYŇA |
Barena, služka ze mlýna
|
Zemské divadlo v Ostravě |
1948/1949
Název inscenace | Role | Divadlo |
---|---|---|
LIBUŠE |
Čtyři ženci (za scénou)
|
Státní divadlo v Ostravě |
MADAME BUTTERFLY |
Kate Pinkertonová
|
Zemské divadlo v Ostravě |
RUSALKA |
Kuchtík
|
Zemské divadlo v Ostravě |
JEJÍ PASTORKYŇA |
Barena, služka ze mlýna
|
Zemské divadlo v Ostravě |
1949/1950
1950/1951
Název inscenace | Role | Divadlo |
---|---|---|
ČERT A KÁČA |
Dvorní dáma
|
Státní divadlo v Ostravě |
CARMEN |
Frasquita
|
Státní divadlo v Ostravě |
1951/1952
Název inscenace | Role | Divadlo |
---|---|---|
LA TRAVIATA |
Violetta Valéry
|
Státní divadlo v Ostravě |
RUSALKA |
Kuchtík První žínka
|
Státní divadlo v Ostravě |
CARMEN |
Frasquita
|
Státní divadlo v Ostravě |
BOCCACCIO |
Fiametta, jejich schovanka
|
Státní divadlo v Ostravě |
PSOHLAVCI |
Kateřina, rozená z Lobkovic, jeho choť
|
Státní divadlo v Ostravě |
MAŠKARNÍ PLES |
Oskar, páže
|
Státní divadlo v Ostravě |
MLADÁ GARDA |
Ljuba Ševcovová
|
Státní divadlo v Ostravě |
ŽENY JSOU ŽENY (COSI FAN TUTTE) |
Despina
|
Státní divadlo v Ostravě |
1952/1953
1953/1954
Název inscenace | Role | Divadlo |
---|---|---|
BOHÉMA |
Musette
|
Státní divadlo v Ostravě |
HUBIČKA |
Barča, děvečka u Palouckých
|
Státní divadlo v Ostravě |
LIŠKA BYSTROUŠKA (PŘÍHODY LIŠKY BYSTROUŠKY) |
Lišák
|
Státní divadlo v Ostravě |
LIBUŠE |
Čtyři ženci
|
Státní divadlo v Ostravě |
PRODANÁ NEVĚSTA |
Esmeralda
|
Státní divadlo v Ostravě |
MALÍŘSKÝ NÁPAD |
Dceruška správcova
|
Státní divadlo v Ostravě |
1954/1955
Název inscenace | Role | Divadlo |
---|---|---|
BOHÉMA |
Musette
|
Státní divadlo v Ostravě |
HUBIČKA |
Barča, děvečka u Palouckých
|
Státní divadlo v Ostravě |
LIBUŠE |
Čtyři ženci
|
Státní divadlo v Ostravě |
PRODANÁ NEVĚSTA |
Esmeralda
|
Státní divadlo v Ostravě |
ŠELMA SEDLÁK |
Bětuška
|
Státní divadlo v Ostravě |
SMRT KMOTŘIČKA |
Vrchní sestra
|
Státní divadlo v Ostravě |
PIKOVÁ DÁMA |
Máša
|
Státní divadlo v Ostravě |
BRANIBOŘI V ČECHÁCH |
Vlčenka
|
Státní divadlo v Ostravě |
1955/1956
Název inscenace | Role | Divadlo |
---|---|---|
HUBIČKA |
Barča, děvečka u Palouckých
|
Státní divadlo v Ostravě |
LIBUŠE |
Čtyři ženci
|
Státní divadlo v Ostravě |
PRODANÁ NEVĚSTA |
Esmeralda
|
Státní divadlo v Ostravě |
ŠELMA SEDLÁK |
Bětuška
|
Státní divadlo v Ostravě |
SMRT KMOTŘIČKA |
Vrchní sestra
|
Státní divadlo v Ostravě |
PIKOVÁ DÁMA |
Máša
|
Státní divadlo v Ostravě |
BRANIBOŘI V ČECHÁCH |
Vlčenka
|
Státní divadlo v Ostravě |
DALIBOR |
Jitka, selské děvče
|
Státní divadlo v Ostravě |
HOFFMANNOVY POVÍDKY |
Giulietta
|
Státní divadlo v Ostravě |
CARMEN |
Frasquita
|
Státní divadlo v Ostravě |
1956/1957
Název inscenace | Role | Divadlo |
---|---|---|
HUBIČKA |
Barča, děvečka u Palouckých
|
Státní divadlo v Ostravě |
LIBUŠE |
Čtyři ženci
|
Státní divadlo v Ostravě |
PRODANÁ NEVĚSTA |
Esmeralda
|
Státní divadlo v Ostravě |
PIKOVÁ DÁMA |
Máša
|
Státní divadlo v Ostravě |
BRANIBOŘI V ČECHÁCH |
Vlčenka
|
Státní divadlo v Ostravě |
DALIBOR |
Jitka, selské děvče
|
Státní divadlo v Ostravě |
HOFFMANNOVY POVÍDKY |
Giulietta
|
Státní divadlo v Ostravě |
RIGOLETTO |
Gilda, jeho dcera
|
Státní divadlo v Ostravě |
ŠÁRKA |
Svatava
|
Státní divadlo v Ostravě |
TAJEMSTVÍ |
Blaženka, dcera Malinova
|
Státní divadlo v Ostravě |
KRÚTŇAVA |
Marka
|
Státní divadlo v Ostravě |
ŽENICH Z ONOHO SVĚTA |
Djula, dcera z prvního manželství
|
Státní divadlo v Ostravě |
FAUST A MARKÉTKA |
Siebel
|
Státní divadlo v Ostravě |
1957/1958
Název inscenace | Role | Divadlo |
---|---|---|
HUBIČKA |
Barča, děvečka u Palouckých
|
Státní divadlo v Ostravě |
LIBUŠE |
Čtyři ženci
|
Státní divadlo v Ostravě |
PRODANÁ NEVĚSTA |
Esmeralda
|
Státní divadlo v Ostravě |
PIKOVÁ DÁMA |
Máša
|
Státní divadlo v Ostravě |
BRANIBOŘI V ČECHÁCH |
Vlčenka
|
Státní divadlo v Ostravě |
DALIBOR |
Jitka, selské děvče
|
Státní divadlo v Ostravě |
RIGOLETTO |
Gilda, jeho dcera
|
Státní divadlo v Ostravě |
TAJEMSTVÍ |
Blaženka, dcera Malinova
|
Státní divadlo v Ostravě |
TRAVIATA |
Violetta Valéry
|
Státní divadlo v Ostravě |
JEJÍ PASTORKYŇA |
Barena, služka ze mlýna
|
Státní divadlo v Ostravě |
1958/1959
Název inscenace | Role | Divadlo |
---|---|---|
HUBIČKA |
Barča, děvečka u Palouckých
|
Státní divadlo v Ostravě |
LIBUŠE |
Čtyři ženci
|
Státní divadlo v Ostravě |
PRODANÁ NEVĚSTA |
Esmeralda
|
Státní divadlo v Ostravě |
DALIBOR |
Jitka, selské děvče
|
Státní divadlo v Ostravě |
RIGOLETTO |
Gilda, jeho dcera
|
Státní divadlo v Ostravě |
TRAVIATA |
Violetta Valéry
|
Státní divadlo v Ostravě |
JEJÍ PASTORKYŇA |
Barena, služka ze mlýna
|
Státní divadlo v Ostravě |
BORIS GODUNOV |
Xenie (jeho děti)
|
Státní divadlo v Ostravě |
VÝLETY PÁNĚ BROUČKOVY |
Číšnice, Zázračné dítě, Žák
|
Státní divadlo v Ostravě |
1959/1960
Název inscenace | Role | Divadlo |
---|---|---|
HUBIČKA |
Barča, děvečka u Palouckých
|
Státní divadlo v Ostravě |
LIBUŠE |
Čtyři ženci
|
Státní divadlo v Ostravě |
DALIBOR |
Jitka, selské děvče
|
Státní divadlo v Ostravě |
RIGOLETTO |
Gilda, jeho dcera
|
Státní divadlo v Ostravě |
TAJEMSTVÍ |
Blaženka, dcera Malinova
|
Státní divadlo v Ostravě |
TRAVIATA |
Violetta Valéry
|
Státní divadlo v Ostravě |
KOMEDIANTI |
Nedda
|
Státní divadlo v Ostravě |
PRODANÁ NEVĚSTA |
Esmeralda
|
Státní divadlo v Ostravě |
KOLOTOČ |
Kolotoč
|
Státní divadlo v Ostravě |
RUSALKA |
Kuchtík Žínky
|
Státní divadlo v Ostravě |
KOUZELNÁ FLÉTNA |
I. dáma královny
|
Státní divadlo v Ostravě |
1960/1961
Název inscenace | Role | Divadlo |
---|---|---|
RIGOLETTO |
Gilda, jeho dcera
|
Státní divadlo v Ostravě |
TAJEMSTVÍ |
Blaženka, dcera Malinova
|
Státní divadlo v Ostravě |
TRAVIATA |
Violetta Valéry
|
Státní divadlo v Ostravě |
PRODANÁ NEVĚSTA |
Esmeralda
|
Státní divadlo v Ostravě |
NÁPOJ LÁSKY |
Giannetta
|
Státní divadlo v Ostravě |
ČERT A KÁČA |
Komorná
|
Státní divadlo v Ostravě |
KRAKATIT |
Neznámá dívka, prostitutka
|
Státní divadlo v Ostravě |
1961/1962
Název inscenace | Role | Divadlo |
---|---|---|
TAJEMSTVÍ |
Blaženka, dcera Malinova
|
Státní divadlo v Ostravě |
PRODANÁ NEVĚSTA |
Esmeralda
|
Státní divadlo v Ostravě |
DON GIOVANNI |
Zerlina
|
Státní divadlo v Ostravě |
HUBIČKA |
Barče, děvečka u Palouckých
|
Státní divadlo v Ostravě |
1962/1963
Název inscenace | Role | Divadlo |
---|---|---|
PRODANÁ NEVĚSTA |
Esmeralda
|
Státní divadlo v Ostravě |
HUBIČKA |
Barče, děvečka u Palouckých
|
Státní divadlo v Ostravě |
FIGAROVA SVATBA |
Barbarina
|
Státní divadlo v Ostravě |
1963/1964
Název inscenace | Role | Divadlo |
---|---|---|
PRODANÁ NEVĚSTA |
Esmeralda
|
Státní divadlo v Ostravě |
HUBIČKA |
Barče, děvečka u Palouckých
|
Státní divadlo v Ostravě |
1964/1965
Název inscenace | Role | Divadlo |
---|---|---|
PRODANÁ NEVĚSTA |
Esmeralda
|
Státní divadlo v Ostravě |
1965/1966
Název inscenace | Role | Divadlo |
---|---|---|
PRODANÁ NEVĚSTA |
Esmeralda
|
Státní divadlo v Ostravě |
Fotogalerie
Fotogalerie
ŽEBRAVÝ STUDENT (Premiéra: 14.2.1948)
Fotografie z představení
HUBIČKA (Premiéra: 21.9.1952)
Fotografie z představení
RIGOLETTO (Premiéra: 13.10.1956)
Fotografie z představení
ŠÁRKA (Premiéra: 9.12.1956)
Fotografie z představení
ŽENICH Z ONOHO SVĚTA (Premiéra: 12.5.1957)
Fotografie z představení
1. dějství: Loupání kukuřice
1. dějství: Loupání kukuřice
3. dějství: Na jarmarku
TRAVIATA (Premiéra: 23.2.1958)
Fotografie z představení
Scéna Wieslaw Lange
Scéna Wieslaw Lange
BORIS GODUNOV (Premiéra: 7.2.1959)
Fotografie z představení
První dějství (5. obraz - carova komnata v Kremlu)
NÁPOJ LÁSKY (Premiéra: 19.11.1960)
Fotografie z představení
Články
Články
ZPRAVODAJ (11/2006)
(1. 11. 2006)