Zdeňka Diváková
31.12.1920 Mariánské Hory, m.č.Ostravy – 7.12.2011 Ostrava
operní pěvkyně, pedagožka
Z.D. se narodila v rodině důlního dozorce Jana D. a jeho manželky Anny. Společně s bratrem Břetislavem vyrůstala v prostředí s hudebním zázemím (otec vynikal krásným barytonem). Zpěvu se začala věnovat již na měšťance, kde pod vedením učitele Kokeše vystupovala při sborových i sólových vystoupeních. Nesouhlas matky s povoláním operní pěvkyně přiměl nadějnou adeptku zpěvu nastoupit po ukončení měšťanky na dvouletou odbornou školu pro ženská povolání v Ostravě. Po úspěšném ukončení školy (22.6.1938) začala studovat hudbu na soukromé Hudební škole dr. Leoše Janáčka v Moravské Ostravě – Vítkovicích, určené pro výchovu učitelů hudby (1940-43, vysvědčení o učitelské způsobilosti z 12.12.1943). Základy zpěvu získala u tenoristy Karla Küglera, opravdového školení se jí však dostalo až u profesora Rudolfa Vaška, ke kterému se dostala na doporučení skladatele a pedagoga Josefa Schreibera. V roce 1943 složila na pražské konzervatoři závěrečnou státní zkoušku v oboru sólový zpěv a po úspěšném absolutoriu nastoupila jako profesorka zpěvu na Hudební škole dr. L. Janáčka v Moravské Ostravě – Vítkovicích.
Již během studia a krátce po jeho ukončení se D. prezentovala písňovou tvorbou na řadě regionálních kulturních akcí a na výchovných koncertech. Vystoupila na Jubilejním večeru k 20. výročí založení hudební školy v Ostravě – Vítkovicích (28.2.1942), Večeru české hudby (19.3.1942), Večeru Jaroslava Křičky k 60. výročí skladatelova narození (19.12.1942), Brahmsově koncertu na paměť 110. výročí autorova narození (16.4.1943), koncertu ke 100. výročí narození hudebního skladatele Jana Maláta (19.5.1943), koncertu k 15. výročí úmrtí skladatele Leoše Janáčka (19.11.1943), v pořadu Perly českých oper (7.12.1943), koncertu k 120. výročí narození skladatele Bedřicha Smetany (10.3.1944), Večeru moravských skladatelů (29.3.1944), koncertu hudební školy Leoše Janáčka (27.6.1944), koncertu na oslavu osvobození (12.6.1945) a mnoho dalších. Za svůj pěvecký výkon v rámci koncertů mladých umělců s názvem „Koncerty třiceti 1942“ (15. a 17.-18.12.1942) ve velkém sále Městské knihovny v Praze byla oceněna prvním místem.
V roce 1945 byla D. angažovaná na základě povinného předzpívání před dirigentem Zdeňkem Chalabalou na místo sólistky opery Zemského divadla v Ostravě. Publiku severomoravské metropole se představila rolí Lidunky v premiérovém nastudování opery Viléma Blodka V studni (1945), věhlas si však získala až titulní rolí Cho-Cho-San v Pucciniho opeře Madame Butterfly (1946). Neshody s vedením ostravské opery vedly k jednoročnímu přerušení ostravského angažmá a nástupu D. do opery Národního divadla v Opavě (div. sezóna 1948/49). Mladá operní pěvkyně byla v Opavě známá již svým hostováním v úloze Cho-Cho-San v průběhu roku 1948, nebylo proto divu, že se během jediné divadelní sezóny objevila v řadě úspěšně inscenovaných kusů z převážně ostravského repertoáru (A.Dvořák: Šelma sedlák, 1948; A.Dvořák: Rusalka, 1948; B. Smetana: Hubička, 1949). Ani během opavského intermezza však D. nepřerušila kontakty s Ostravou a nadále před tamním publikem hostovala v postavách Cho-Cho-San z Pucciniho opery Madame Butterfly, Antonie z Offenbachových Hoffmannových povídek (1949) a Vendulky ze Smetanovy Hubičky, kterou v roce 1950 nastudovala také v nové úpravě.
Po ročním mezidobí se D. vrátila v roce 1949 zpět do Ostravy, kde navázala na svou předchozí práci a divadelní úspěchy. Severomoravské metropoli zůstala věrná až do odchodu na zasloužený odpočinek 29.6.1978. Během více než třiceti let vytvořila na ostravské operní scéně více než 100 rolí ve 2 000 představeních. Herecký temperament a pěvecký talent postavený na krásném hlasu sopránového typu s neuvěřitelně dynamickým rozpětím od mohutných forte po nedostižná pianissima předurčil pěvkyni především pro italský repertoár Verdiho a Pucciniho oper, ve kterých mohla uplatit kantilénový přednes a skvostnou pěveckou techniku (Aida, G.Verdi:Aida, 1952; Nella, G.Puccini: Gianni Schicchi, 1959; Tosca, G.Puccini: Tosca, 1960; Cho-Cho-San, G.Puccini: Madame Butterfly, 1946 a 1961; Flora, G.Verdi: La Traviata, 1964; Abigail, G.Verdi: Nabucco, 1968; Curra, G.Verdi: Síla osudu, 1969, Giovanna, G.Verdi: Rigoletto, 1975). Vedle rolí z italských zpěvoher, které byly D. vlastní, okouzlila pěvkyně ostravské publikum rovněž jako zasněná Senta ve Wagnerově Bludném Holanďanovi (1954 a 1957), nešťastná Elíza v Čajkovského Pikové dámě (1955), křehká Markétka v Gounodově Faustu a Markétce (1957), temperamentní Kateřina v Šebalinově Zkrocení zlé ženy (1959) a skvělá Jaroslavna v Borodinově Knížeti Igorovi (1965). Z českých oper se D. orientovala zejména na díla Janáčkova a Dvořákova. Na ostravském jevišti se objevila jako vášnivá i vznešená Krasava ve Smetanově Libuši (1954), Jenůfa v Janáčkově Její pastorkyni (1958), šarmantní Julie v Dvořákově Jakobínovi (1959), zamilovaná i nešťastná Rusalka v Dvořákově Rusalce (1960), Kněžna v Dvořákově opeře Čert a Káča (1961) a Kostelnička v Janáčkově Její pastorkyni (1967). S ostravským publikem se D. rozloučila rolí Ludmily ze Smetanovy opery Prodaná nevěsta.
Kromě své domovské scény v Ostravě vystupovala D. také v Opavě, Brně, Olomouci, Pardubicích, Plzni, Ústí nad Labem, Bratislavě a Košicích. V roce 1958 hostovala v představení Aidy v jugoslávském Splitu a o rok později (1959) absolvovala s Aidou, Madame Butterfly, Faustem a Markétkou a Pikovou dámou šestitýdenní turné po SSSR. Na počátku 70.let navštívila s ostravským souborem Německo (Mařenka, Smetana: Prodaná nevěsta, 1970), Itálii (Taťjána, Čajkovskij: Evžen Oněgin, 1972) a Polsko (Káča, Dvořák: Čert a Káča, 1972).
D. se kromě zpěvu věnovala také pedagogické činnosti. Bezprostředně po absolutoriu na pražské konzervatoři nastoupila svou učitelskou dráhu v Hudební škole dr. Leoše Janáčka v Moravské Ostravě – Vítkovicích. Společně se svým učitelem Rudolfem Vaškem zakládala pěvecké oddělení na ostravské konzervatoři, kde v letech 1953 – 1955 a 1962 – 1982 působila jako profesorka pěveckého oddělení. V letech 1956 – 1958 předávala své bohaté pěvecké zkušenosti také na Janáčkově akademii múzických umění v Brně. Vyučovala také soukromě. K jejím žákům patří např. Svatava Slavíčková (1949), Jiří Kubík (1955), Břetislav Vojkůvka (1957) a Eduard Klezla (1961).
I po ukončení aktivní pěvecké a později i pedagogické činnosti byla součástí ostravského kulturní života. Navštěvovala premiérová divadelní představení a koncerty vážné hudby, besedovala a poskytovala interview. Ostravská kulturní obec a operní publikum jí vzdalo čest při posledním rozloučení z jeviště divadla Antonína Dvořáka v Ostravě 16.12.2011.
Lit.:Melnar, Josef: Zdeňka Diváková, MU FF Ústav hudební vědy, Hudební věda, Rybí 2009 (bakalářská práce); Hudec, Vladimír. Hudební kultura na Ostravsku po roce 1945, Ostrava 1984; Šuler, Oldřich. 40 let ostravského divadla 1919-1959. Ostrava, 1959; Sýkorová-Čapková, Eva. 60 let Státního divadla v Ostravě, Ostrava 1979; Kabeláč, Vojtěch. 70 let Státního divadla v Ostravě, Ostrava 1979. Almanach Národního divadla moravskoslezského 1919-1999, Ostrava 1999.
Kamil Rodan
Diváková Zdeňka. In: Biografický slovník Slezska a severní Moravy (Supplementum č.2). Ostrava : 2013. ISBN 978-80-7464-459-7, s. 40-42.
Obsazení
Obsazení
1945/1946
Název inscenace | Role | Divadlo |
---|---|---|
V STUDNI |
Lidunka, selská dcera
|
Zemské divadlo v Ostravě |
1946/1947
Název inscenace | Role | Divadlo |
---|---|---|
MADAME BUTTERFLY |
Čo-Čo-San, zvaná Butterfly
|
Zemské divadlo v Ostravě |
1947/1948
Název inscenace | Role | Divadlo |
---|---|---|
MADAME BUTTERFLY |
Čo-Čo-San, zvaná Butterfly
|
Zemské divadlo v Ostravě |
HOFFMANNOVY POVÍDKY |
Antonie
|
Zemské divadlo v Ostravě |
1948/1949
Název inscenace | Role | Divadlo |
---|---|---|
MADAME BUTTERFLY |
Čo-Čo-San, zvaná Butterfly
|
Zemské divadlo v Ostravě |
1949/1950
Název inscenace | Role | Divadlo |
---|---|---|
MADAME BUTTERFLY |
Čo-Čo-San, zvaná Butterfly
|
Státní divadlo v Ostravě |
SOROČINSKÝ JARMARK |
Paraša, dcera Čerevika
|
Státní divadlo v Ostravě |
CARMEN |
Mercedes
|
Státní divadlo v Ostravě |
1950/1951
Název inscenace | Role | Divadlo |
---|---|---|
ČERT A KÁČA |
Kněžna
|
Státní divadlo v Ostravě |
CARMEN |
Mercedes
|
Státní divadlo v Ostravě |
TOSCA |
Floria Tosca, slavná zpěvačka
|
Státní divadlo v Ostravě |
ŠÁRKA |
Libyna
|
Státní divadlo v Ostravě |
JAKOBÍN |
Julie, Bohušova žena
|
Státní divadlo v Ostravě |
EUGEN ONĚGIN |
Taťána
|
Státní divadlo v Ostravě |
1951/1952
Název inscenace | Role | Divadlo |
---|---|---|
MADAME BUTTERFLY |
Čo-Čo-San, zvaná Butterfly
|
Státní divadlo v Ostravě |
RUSALKA |
Cizí kněžna
|
Státní divadlo v Ostravě |
CARMEN |
Mercedes
|
Státní divadlo v Ostravě |
TOSCA |
Floria Tosca, slavná zpěvačka
|
Státní divadlo v Ostravě |
ŠÁRKA |
Libyna
|
Státní divadlo v Ostravě |
JAKOBÍN |
Julie, Bohušova žena
|
Státní divadlo v Ostravě |
EUGEN ONĚGIN |
Taťána
|
Státní divadlo v Ostravě |
PSOHLAVCI |
Kateřina, rozená z Lobkovic, jeho choť
|
Státní divadlo v Ostravě |
1952/1953
Název inscenace | Role | Divadlo |
---|---|---|
MADAME BUTTERFLY |
Čo-Čo-San, zvaná Butterfly
|
Státní divadlo v Ostravě |
EUGEN ONĚGIN |
Taťána
|
Státní divadlo v Ostravě |
HUBIČKA |
Vendulka, jeho dcera
|
Státní divadlo v Ostravě |
AIDA |
Aida, ethiopská otrokině
|
Státní divadlo v Ostravě |
1953/1954
Název inscenace | Role | Divadlo |
---|---|---|
MADAME BUTTERFLY |
Čo-Čo-San, zvaná Butterfly
|
Státní divadlo v Ostravě |
EUGEN ONĚGIN |
Taťána
|
Státní divadlo v Ostravě |
HUBIČKA |
Vendulka, jeho dcera
|
Státní divadlo v Ostravě |
AIDA |
Aida, ethiopská otrokině
|
Státní divadlo v Ostravě |
BLUDNÝ HOLANĎAN |
Senta
|
Státní divadlo v Ostravě |
LIBUŠE |
Krasava, Lutoborova dcera (obě na Libušině dvoře)
|
Státní divadlo v Ostravě |
MALÍŘSKÝ NÁPAD |
Dceruška správcova
|
Státní divadlo v Ostravě |
1954/1955
Název inscenace | Role | Divadlo |
---|---|---|
EUGEN ONĚGIN |
Taťána
|
Státní divadlo v Ostravě |
HUBIČKA |
Vendulka, jeho dcera
|
Státní divadlo v Ostravě |
AIDA |
Aida, ethiopská otrokině
|
Státní divadlo v Ostravě |
BLUDNÝ HOLANĎAN |
Senta
|
Státní divadlo v Ostravě |
LIBUŠE |
Krasava, Lutoborova dcera (obě na Libušině dvoře)
|
Státní divadlo v Ostravě |
ŠELMA SEDLÁK |
Kněžna
|
Státní divadlo v Ostravě |
SMRT KMOTŘIČKA |
Princezna
|
Státní divadlo v Ostravě |
PIKOVÁ DÁMA |
Elíza
|
Státní divadlo v Ostravě |
1955/1956
Název inscenace | Role | Divadlo |
---|---|---|
EUGEN ONĚGIN |
Taťána
|
Státní divadlo v Ostravě |
HUBIČKA |
Vendulka, jeho dcera
|
Státní divadlo v Ostravě |
AIDA |
Aida, ethiopská otrokině
|
Státní divadlo v Ostravě |
LIBUŠE |
Krasava, Lutoborova dcera (obě na Libušině dvoře)
|
Státní divadlo v Ostravě |
ŠELMA SEDLÁK |
Kněžna
|
Státní divadlo v Ostravě |
SMRT KMOTŘIČKA |
Princezna
|
Státní divadlo v Ostravě |
PIKOVÁ DÁMA |
Elíza
|
Státní divadlo v Ostravě |
HOFFMANNOVY POVÍDKY |
Antonia
|
Státní divadlo v Ostravě |
CARMEN |
Mercedes
|
Státní divadlo v Ostravě |
1956/1957
Název inscenace | Role | Divadlo |
---|---|---|
HUBIČKA |
Vendulka, jeho dcera
|
Státní divadlo v Ostravě |
LIBUŠE |
Krasava, Lutoborova dcera (obě na Libušině dvoře)
|
Státní divadlo v Ostravě |
PIKOVÁ DÁMA |
Elíza
|
Státní divadlo v Ostravě |
HOFFMANNOVY POVÍDKY |
Antonia
|
Státní divadlo v Ostravě |
ŠÁRKA |
Libina
|
Státní divadlo v Ostravě |
FAUST A MARKÉTKA |
Markéta
|
Státní divadlo v Ostravě |
1957/1958
Název inscenace | Role | Divadlo |
---|---|---|
BLUDNÝ HOLANĎAN |
Senta
|
Státní divadlo v Ostravě |
HUBIČKA |
Vendulka, jeho dcera
|
Státní divadlo v Ostravě |
LIBUŠE |
Krasava, Lutoborova dcera (obě na Libušině dvoře)
|
Státní divadlo v Ostravě |
PIKOVÁ DÁMA |
Elíza
|
Státní divadlo v Ostravě |
ČAROSTŘELEC |
Agáta, jeho dcera
|
Státní divadlo v Ostravě |
JEJÍ PASTORKYŇA |
Jenůfa, její pastorkyňa
|
Státní divadlo v Ostravě |
1958/1959
Název inscenace | Role | Divadlo |
---|---|---|
BLUDNÝ HOLANĎAN |
Senta
|
Státní divadlo v Ostravě |
HUBIČKA |
Vendulka, jeho dcera
|
Státní divadlo v Ostravě |
LIBUŠE |
Krasava, Lutoborova dcera (obě na Libušině dvoře)
|
Státní divadlo v Ostravě |
JEJÍ PASTORKYŇA |
Jenůfa, její pastorkyňa
|
Státní divadlo v Ostravě |
JAKOBÍN |
Julie, žena Bohušova
|
Státní divadlo v Ostravě |
1959/1960
Název inscenace | Role | Divadlo |
---|---|---|
HUBIČKA |
Vendulka, jeho dcera
|
Státní divadlo v Ostravě |
LIBUŠE |
Krasava, Lutoborova dcera (obě na Libušině dvoře)
|
Státní divadlo v Ostravě |
GIANNI SCHICCHI |
Nella
|
Státní divadlo v Ostravě |
ZKROCENÍ ZLÉ ŽENY |
Kateřina, Baptistova dcera
|
Státní divadlo v Ostravě |
TOSCA |
Floria Tosca
|
Státní divadlo v Ostravě |
RUSALKA |
Rusalka
|
Státní divadlo v Ostravě |
1960/1961
Název inscenace | Role | Divadlo |
---|---|---|
TOSCA |
Floria Tosca
|
Státní divadlo v Ostravě |
ČERT A KÁČA |
Kněžna
|
Státní divadlo v Ostravě |
1961/1962
Název inscenace | Role | Divadlo |
---|---|---|
MADAME BUTTERFLY |
Butterfly
|
Státní divadlo v Ostravě |
HUBIČKA |
Vendulka, jeho dcera
|
Státní divadlo v Ostravě |
ARIADNA NA NAXU |
Skladatel
|
Státní divadlo v Ostravě |
1962/1963
Název inscenace | Role | Divadlo |
---|---|---|
HUBIČKA |
Vendulka, jeho dcera
|
Státní divadlo v Ostravě |
SEMJON KOTKO |
II. žena
|
Státní divadlo v Ostravě |
VILÉM TELL |
Hedvika
|
Státní divadlo v Ostravě |
EVŽEN ONĚGIN (EUGEN ONĚGIN) |
Larina, statkářka
|
Státní divadlo v Ostravě |
1963/1964
Název inscenace | Role | Divadlo |
---|---|---|
HUBIČKA |
Vendulka, jeho dcera
|
Státní divadlo v Ostravě |
SEMJON KOTKO |
II. žena
|
Státní divadlo v Ostravě |
EVŽEN ONĚGIN (EUGEN ONĚGIN) |
Larina, statkářka
|
Státní divadlo v Ostravě |
TROUBADOUR (TRUBADÚR) |
Leonora
|
Státní divadlo v Ostravě |
APOKRYFY |
Paní Sára
|
Státní divadlo v Ostravě |
1964/1965
Název inscenace | Role | Divadlo |
---|---|---|
HUBIČKA |
Vendulka, jeho dcera
|
Státní divadlo v Ostravě |
EVŽEN ONĚGIN (EUGEN ONĚGIN) |
Larina, statkářka
|
Státní divadlo v Ostravě |
TROUBADOUR (TRUBADÚR) |
Leonora
|
Státní divadlo v Ostravě |
LA TRAVIATA |
Flora Bervoix
|
Státní divadlo v Ostravě |
DON QUIJOTE |
Garcias
|
Státní divadlo v Ostravě |
1965/1966
Název inscenace | Role | Divadlo |
---|---|---|
HUBIČKA |
Vendulka, jeho dcera
|
Státní divadlo v Ostravě |
TROUBADOUR (TRUBADÚR) |
Leonora
|
Státní divadlo v Ostravě |
LA TRAVIATA |
Flora Bervoix
|
Státní divadlo v Ostravě |
DON QUIJOTE |
Garcias
|
Státní divadlo v Ostravě |
KNÍŽE IGOR |
Jaroslavna, jeho manželka
|
Státní divadlo v Ostravě |
MARYŠA |
Lízalka
|
Státní divadlo v Ostravě |
ČTYŘI PÁNI HRUBIÁNI |
Marina, jeho žena
|
Státní divadlo v Ostravě |
CARMEN |
Mercédes
|
Státní divadlo v Ostravě |
1966/1967
Název inscenace | Role | Divadlo |
---|---|---|
HUBIČKA |
Vendulka, jeho dcera
|
Státní divadlo v Ostravě |
TROUBADOUR (TRUBADÚR) |
Leonora
|
Státní divadlo v Ostravě |
LA TRAVIATA |
Flora Bervoix
|
Státní divadlo v Ostravě |
CARMEN |
Mercédes
|
Státní divadlo v Ostravě |
PŘÍHODY LIŠKY BYSTROUŠKY |
Revírníková
|
Státní divadlo v Ostravě |
RŮŽOVÝ KAVALÍR |
Marianna, její dueňa
|
Státní divadlo v Ostravě |
1967/1968
Název inscenace | Role | Divadlo |
---|---|---|
HUBIČKA |
Vendulka, jeho dcera
|
Státní divadlo v Ostravě |
TROUBADOUR (TRUBADÚR) |
Leonora
|
Státní divadlo v Ostravě |
LA TRAVIATA |
Flora Bervoix
|
Státní divadlo v Ostravě |
CARMEN |
Mercédes
|
Státní divadlo v Ostravě |
JEJÍ PASTORKYŇA |
Kostelnička
|
Státní divadlo v Ostravě |
NABUCCO |
Abigail, dcera Nabucca a otrokyně
|
Státní divadlo v Ostravě |
1968/1969
Název inscenace | Role | Divadlo |
---|---|---|
HUBIČKA |
Vendulka, jeho dcera
|
Státní divadlo v Ostravě |
LA TRAVIATA |
Flora Bervoix
|
Státní divadlo v Ostravě |
CARMEN |
Mercédes
|
Státní divadlo v Ostravě |
NABUCCO |
Abigail, dcera Nabucca a otrokyně
|
Státní divadlo v Ostravě |
LIBUŠE |
Ženci
|
Státní divadlo v Ostravě |
MANON |
Pousette
|
Státní divadlo v Ostravě |
SÍLA OSUDU |
Curra, komorná Leonory
|
Státní divadlo v Ostravě |
1969/1970
Název inscenace | Role | Divadlo |
---|---|---|
LA TRAVIATA |
Flora Bervoix
|
Státní divadlo v Ostravě |
JEJÍ PASTORKYŇA |
Kostelnička
|
Státní divadlo v Ostravě |
MANON |
Pousette
|
Státní divadlo v Ostravě |
PRODANÁ NEVĚSTA |
Ludmila, jeho manželka
|
Státní divadlo v Ostravě |
1970/1971
Název inscenace | Role | Divadlo |
---|---|---|
LA TRAVIATA |
Flora Bervoix
|
Státní divadlo v Ostravě |
SÍLA OSUDU |
Curra, komorná Leonory
|
Státní divadlo v Ostravě |
PRODANÁ NEVĚSTA |
Ludmila, jeho manželka
|
Státní divadlo v Ostravě |
STRAŠIDELNÝ DVŮR |
Stolníková, jejich tetinka
|
Státní divadlo v Ostravě |
ITALKA V ALŽÍRU |
Zulma
|
Státní divadlo v Ostravě |
1971/1972
Název inscenace | Role | Divadlo |
---|---|---|
PRODANÁ NEVĚSTA |
Ludmila, jeho manželka
|
Státní divadlo v Ostravě |
ITALKA V ALŽÍRU |
Zulma
|
Státní divadlo v Ostravě |
NA STARÉM BĚLIDLE |
Paní Prošková Jeho žena
|
Státní divadlo v Ostravě |
KATEŘINA IZMAJLOVOVÁ |
Trestankyně
|
Státní divadlo v Ostravě |
EUGEN ONĚGIN |
Larina, statkářka
|
Státní divadlo v Ostravě |
1972/1973
Název inscenace | Role | Divadlo |
---|---|---|
PRODANÁ NEVĚSTA |
Ludmila, jeho manželka
|
Státní divadlo v Ostravě |
LA TRAVIATA |
Flora Bervoix
|
Státní divadlo v Ostravě |
ITALKA V ALŽÍRU |
Zulma
|
Státní divadlo v Ostravě |
KATEŘINA IZMAJLOVOVÁ |
Trestankyně
|
Státní divadlo v Ostravě |
EUGEN ONĚGIN |
Larina, statkářka
|
Státní divadlo v Ostravě |
PŘÍBĚH OPRAVDOVÉHO ČLOVĚKA |
Petrovna, kolchoznice
|
Státní divadlo v Ostravě |
ČERT A KÁČA |
Máma
|
Státní divadlo v Ostravě |
1973/1974
Název inscenace | Role | Divadlo |
---|---|---|
PRODANÁ NEVĚSTA |
Ludmila, jeho manželka
|
Státní divadlo v Ostravě |
EUGEN ONĚGIN |
Larina, statkářka
|
Státní divadlo v Ostravě |
PŘÍBĚH OPRAVDOVÉHO ČLOVĚKA |
Petrovna, kolchoznice
|
Státní divadlo v Ostravě |
JEJÍ PASTORKYŇA |
Pastuchyňa
|
Státní divadlo v Ostravě |
1974/1975
Název inscenace | Role | Divadlo |
---|---|---|
PRODANÁ NEVĚSTA |
Ludmila, jeho manželka
|
Státní divadlo v Ostravě |
LA TRAVIATA |
Flora Bervoix
|
Státní divadlo v Ostravě |
EUGEN ONĚGIN |
Larina, statkářka
|
Státní divadlo v Ostravě |
JEJÍ PASTORKYŇA |
Pastuchyňa
|
Státní divadlo v Ostravě |
Z MRTVÉHO DOMU |
Poběhlice
|
Státní divadlo v Ostravě |
1975/1976
Název inscenace | Role | Divadlo |
---|---|---|
PRODANÁ NEVĚSTA |
Ludmila, jeho manželka
|
Státní divadlo v Ostravě |
EUGEN ONĚGIN |
Larina, statkářka
|
Státní divadlo v Ostravě |
JEJÍ PASTORKYŇA |
Pastuchyňa
|
Státní divadlo v Ostravě |
Z MRTVÉHO DOMU |
Poběhlice
|
Státní divadlo v Ostravě |
RIGOLETTO |
Giovanna
|
Státní divadlo v Ostravě |
PIKOVÁ DÁMA |
Guvernantka
|
Státní divadlo v Ostravě |
VOJNA A MÍR |
Marja Achrosimovová
|
Státní divadlo v Ostravě |
1976/1977
Název inscenace | Role | Divadlo |
---|---|---|
PRODANÁ NEVĚSTA |
Ludmila, jeho manželka
|
Státní divadlo v Ostravě |
EUGEN ONĚGIN |
Larina, statkářka
|
Státní divadlo v Ostravě |
RIGOLETTO |
Giovanna
|
Státní divadlo v Ostravě |
PIKOVÁ DÁMA |
Guvernantka
|
Státní divadlo v Ostravě |
VOJNA A MÍR |
Marja Achrosimovová
|
Státní divadlo v Ostravě |
NÍŽINA |
Antonia
|
Státní divadlo v Ostravě |
1977/1978
Název inscenace | Role | Divadlo |
---|---|---|
PRODANÁ NEVĚSTA |
Ludmila, jeho manželka
|
Státní divadlo v Ostravě |
LA TRAVIATA |
Flora Bervoix
|
Státní divadlo v Ostravě |
Z MRTVÉHO DOMU |
Poběhlice
|
Státní divadlo v Ostravě |
Fotogalerie
Fotogalerie
MADAME BUTTERFLY (Premiéra: 23.10.1946)
Fotografie z představení
TOSCA (Premiéra: 3.9.1950)
Fotografie z představení
ŠELMA SEDLÁK (Premiéra: 26.9.1954)
Fotografie z představení
ŠÁRKA (Premiéra: 9.12.1956)
Fotografie z představení
FAUST A MARKÉTKA (Premiéra: 29.6.1957)
Fotografie z představení
JEJÍ PASTORKYŇA (Premiéra: 15.6.1958)
Fotografie z představení
Scéna a kostýmy Jana Sládka
TOSCA (Premiéra: 27.2.1960)
Fotografie z představení
TROUBADOUR (TRUBADÚR) (Premiéra: 23.11.1963)
Fotografie z představení
Scéna Mikuláš Kravjanský
LA TRAVIATA (Premiéra: 21.11.1964)
Fotografie z představení
DON QUIJOTE (Premiéra: 20.3.1965)
Fotografie z představení
ČTYŘI PÁNI HRUBIÁNI (Premiéra: 27.3.1966)
Fotografie z představení
CARMEN (Premiéra: 11.6.1966)
Fotografie z představení
RŮŽOVÝ KAVALÍR (Premiéra: 10.6.1967)
Fotografie z představení
NABUCCO (Premiéra: 8.6.1968)
Fotografie z představení
Scéna Vladimír Šrámek
Kostýmy Bedřiška Ustohalová
Členové operního sboru
PRODANÁ NEVĚSTA (Premiéra: 21.9.1969)
Fotografie z představení
Články
Články
ZPRAVODAJ (11/2006)
(1. 11. 2006)
ZPRAVODAJ (12/1990)
(1. 12. 1990)
ZPRAVODAJ (12/1995)
(1. 12. 1995)