Petr Kotík
Skladatel, dirigent a flétnista Petr Kotík (1942, Praha) studoval v Praze a ve Vídni. Ještě na Pražské konzervatoři založil ansámbl pro novou hudbu Musica viva pragensis (1961-64), a po návratu ze studií na Vídeňské akademii pak QUaX Ensemble (1969-69).
V roce 1970, krátce po svém příchodu do Spojených států, založil S.E.M. Ensemble, který byl v roce 1992 rozšířen na The Orchestra of the S.E.M. Ensemble. V roce 1997 začal spolupracovat s Janáčkovou filharmonií v Ostravě a od roku 2001 žije střídavě v Ostravě a v New Yorku. Od počátku 60. let působil především jako komorní a sólový hráč. V roce 1992 přesunul svůj zájem na práci s orchestrem. Mezníkem byl koncert s 86-členným Orchestra of the S.E.M. Ensemble v Carnegie Hall s Davidem Tudorem jako sólistou. Kotík dirigoval premiéru kompletní verze Atlas Eclipticalis Johna Cage, kde Tudor hrál simultánně Cageovu Winter Music. Po této události následovaly významné orchestrální koncerty například v New Yorku, Berlíně, Praze, Ostravě, Varšavě a Tokiu.
V letech 1999-2005 dal podnět k provedení a byl jedním z dirigentů skladeb pro tři orchestry na koncertech v Ostravě, Praze, Berlíně a Varšavě. Na programu byly Gruppen Karlheinze Stockhausena i skladby Christiana Wolffa, Olgy Neuwirth, Philla Niblocka, Petra Kotíka, Earle Browna, Alvina Luciera a Martina Smolky, většinou psané na Kotíkovu objednávku.
V roce 2001 se pod vedením Petra Kotíka koná první bienále Ostravských dní, v roce 2005 zakládá pro festival Ostravské dny mezinárodní komorní orchestr pro soudobou hudbu Ostravská banda, se kterým pořádá coby jeho umělecký šéf také koncertní turné. V roce 2012 zakládá společně s Jiřím Nekvasilem, ředitelem NDM, festival Dny nové opery Ostrava (NODO).
Mezi nejznámější Kotíkovy skladby patří Hudba pro 3 „in Memoriam Jan Rychlík“ (1964), There is Singularly Nothingna text Gertrudy Stein (1971-73), Many Many Women na text Gertrudy Stein (1975-78), Explorations in the Geometry of Thinking na text R. Buckminstera Fullera (1978-80), Dopisy Olze na text Václava Havla (1989-91), Music in Two Movements pro orchestr (1998-2002), Variations for 3 Orchestras (2003-05) a Smyčcový kvartet č. 1 „Erinnerungen an Jan” (2007-09). Jeho trio pro bicí In Four Parts (2009) zaznělo v několika provedeních v Evropě i USA. KotíkůvSmyčcový kvartet č. 2 „Torso” měl premiéru v prosinci 2011 v newyorské Paula Cooper Gallery, rozšířená verze potom 1. března v ISSUE Project Room v provedení S.E.M. Ensemble, v české premiéře na festivalu Pražské jaro 2013. Do Kotíkovy dirigentské diskografie patří Cageovy skladby Atlas Eclipticalis a Concert for Piano and Orchestra(s klavíristou Josephem Kuberou, na značce Wergo; 103 a Atlas Eclipticalis (tentokrát s pianistou Davidem Tudorem, nahráno živě v Konzerthaus Berlin a vydáno na 4-CD u Asphodel); dále Turfan Fragments a For Samuel BeckettMortona Feldmana (na Dog W/A Bone); Music of Somei Satoh s Janáčkovou filharmonií a barytonistou Thomasem Bucknerem (na Mutablemusic) a orchestrální skladby Roscoe Mitchella a Muhala Richarda Abramse. Další nahrávka hodná zmínky je Treatise Cornelia Cardewa – dvouhodinové provedení QUaX Ensemble, nahrané živě v Praze v roce 1967 a vydané na 2CD u Mode Records (2009, New York).
Na podzim roku 2012 Petr Kotík v New Yorku inicioval a realizoval snad největší festival na oslavu 100. výročí narození Johna Cage. V rámci tohoto festivalu vystoupila mj. Janáčkova filharmonie Ostrava a Ostravská banda. V lednu 2013 provedl s Ostravskou bandou koncert pro rozhlasovou stanici WDR 3 v Kolíně nad Rýnem, kde byla rovněž premiérována jeho skladba Nine + 1.
Inscenační tým
Inscenační tým
2011/2012
Název inscenace | Funkce | Divadlo |
---|---|---|
Infinito Nero |
Dirigent
|
Národní divadlo moravskoslezské |
La porta della lege |
Dirigent
|
Národní divadlo moravskoslezské |
2013/2014
Název inscenace | Funkce | Divadlo |
---|---|---|
Mistrovská díla |
Autor Hudební nastudování
|
Národní divadlo moravskoslezské |
UNIVALSE TO WITNESS |
Dirigent
|
Národní divadlo moravskoslezské |
No no miya |
Dirigent
|
Národní divadlo moravskoslezské |
2014/2015
Název inscenace | Funkce | Divadlo |
---|---|---|
POCTA CUNNINGHAMOVI |
Dirigent Hudební nastudování
|
Národní divadlo moravskoslezské |
2015/2016
Název inscenace | Funkce | Divadlo |
---|---|---|
Master-Pieces / Mistrovská díla |
Autor Dirigent
|
Národní divadlo moravskoslezské |
William William |
Autor Libreto Dirigent
|
Národní divadlo moravskoslezské |
Aventures & Nouvelles Aventures |
Dirigent
|
Národní divadlo moravskoslezské |
Oresteia |
Dirigent
|
Národní divadlo moravskoslezské |
2017/2018
Název inscenace | Funkce | Divadlo |
---|---|---|
Master-Pieces / Mistrovská díla |
Autor Dirigent
|
Národní divadlo moravskoslezské |
A Woman Such as Myself |
Dirigent
|
Národní divadlo moravskoslezské |
Song Books |
Hudební nastudování
|
Národní divadlo moravskoslezské |
2020/2021
Název inscenace | Funkce | Divadlo |
---|---|---|
Hibiki, Hibiki, vzhmoť! |
Dirigent
|
Národní divadlo moravskoslezské |
2021/2022
Název inscenace | Funkce | Divadlo |
---|---|---|
Many Many Women |
Autor
|
Národní divadlo moravskoslezské |
Obsazení
Obsazení
2017/2018
Název inscenace | Role | Divadlo |
---|---|---|
Song Books |
Účinkující
|
Národní divadlo moravskoslezské |
Články
Články
Dny nové opery v Ostravě - inspirativně prožitý čas
(30. 6. 2022)
Pomíjivost a terorismus na Dnech nové opery se dvěma pozoruhodnými díly mladých tvůrců
(1. 7. 2024)
Lekce v naslouchání hudbě i lidem
(6. 7. 2022)
Na pietním koncertě Památníku ticha vystoupí skladatel a dirigent Petr Kotík
(12. 7. 2023)
NODO 2024 - Festival současné opery
(10. 6. 2024)
Festival NODO jako potřebná, přínosná a emoce vyvolávající přehlídka reflexí složité hudby
(1. 7. 2024)
Prometeo představoval vrchol operního festivalu v Ostravě
(1. 7. 2022)
Festivaly
(20. 5. 2024)
NODO 2024 je čerstvou minulostí
(1. 7. 2024)