Petr Kotík
Skladatel, dirigent a flétnista Petr Kotík (1942, Praha) studoval v Praze a ve Vídni. Ještě na Pražské konzervatoři založil ansámbl pro novou hudbu Musica viva pragensis (1961-64), a po návratu ze studií na Vídeňské akademii pak QUaX Ensemble (1969-69).
V roce 1970, krátce po svém příchodu do Spojených států, založil S.E.M. Ensemble, který byl v roce 1992 rozšířen na The Orchestra of the S.E.M. Ensemble. V roce 1997 začal spolupracovat s Janáčkovou filharmonií v Ostravě a od roku 2001 žije střídavě v Ostravě a v New Yorku. Od počátku 60. let působil především jako komorní a sólový hráč. V roce 1992 přesunul svůj zájem na práci s orchestrem. Mezníkem byl koncert s 86-členným Orchestra of the S.E.M. Ensemble v Carnegie Hall s Davidem Tudorem jako sólistou. Kotík dirigoval premiéru kompletní verze Atlas Eclipticalis Johna Cage, kde Tudor hrál simultánně Cageovu Winter Music. Po této události následovaly významné orchestrální koncerty například v New Yorku, Berlíně, Praze, Ostravě, Varšavě a Tokiu.
V letech 1999-2005 dal podnět k provedení a byl jedním z dirigentů skladeb pro tři orchestry na koncertech v Ostravě, Praze, Berlíně a Varšavě. Na programu byly Gruppen Karlheinze Stockhausena i skladby Christiana Wolffa, Olgy Neuwirth, Philla Niblocka, Petra Kotíka, Earle Browna, Alvina Luciera a Martina Smolky, většinou psané na Kotíkovu objednávku.
V roce 2001 se pod vedením Petra Kotíka koná první bienále Ostravských dní, v roce 2005 zakládá pro festival Ostravské dny mezinárodní komorní orchestr pro soudobou hudbu Ostravská banda, se kterým pořádá coby jeho umělecký šéf také koncertní turné. V roce 2012 zakládá společně s Jiřím Nekvasilem, ředitelem NDM, festival Dny nové opery Ostrava (NODO).
Mezi nejznámější Kotíkovy skladby patří Hudba pro 3 „in Memoriam Jan Rychlík“ (1964), There is Singularly Nothingna text Gertrudy Stein (1971-73), Many Many Women na text Gertrudy Stein (1975-78), Explorations in the Geometry of Thinking na text R. Buckminstera Fullera (1978-80), Dopisy Olze na text Václava Havla (1989-91), Music in Two Movements pro orchestr (1998-2002), Variations for 3 Orchestras (2003-05) a Smyčcový kvartet č. 1 „Erinnerungen an Jan” (2007-09). Jeho trio pro bicí In Four Parts (2009) zaznělo v několika provedeních v Evropě i USA. KotíkůvSmyčcový kvartet č. 2 „Torso” měl premiéru v prosinci 2011 v newyorské Paula Cooper Gallery, rozšířená verze potom 1. března v ISSUE Project Room v provedení S.E.M. Ensemble, v české premiéře na festivalu Pražské jaro 2013. Do Kotíkovy dirigentské diskografie patří Cageovy skladby Atlas Eclipticalis a Concert for Piano and Orchestra(s klavíristou Josephem Kuberou, na značce Wergo; 103 a Atlas Eclipticalis (tentokrát s pianistou Davidem Tudorem, nahráno živě v Konzerthaus Berlin a vydáno na 4-CD u Asphodel); dále Turfan Fragments a For Samuel BeckettMortona Feldmana (na Dog W/A Bone); Music of Somei Satoh s Janáčkovou filharmonií a barytonistou Thomasem Bucknerem (na Mutablemusic) a orchestrální skladby Roscoe Mitchella a Muhala Richarda Abramse. Další nahrávka hodná zmínky je Treatise Cornelia Cardewa – dvouhodinové provedení QUaX Ensemble, nahrané živě v Praze v roce 1967 a vydané na 2CD u Mode Records (2009, New York).
Na podzim roku 2012 Petr Kotík v New Yorku inicioval a realizoval snad největší festival na oslavu 100. výročí narození Johna Cage. V rámci tohoto festivalu vystoupila mj. Janáčkova filharmonie Ostrava a Ostravská banda. V lednu 2013 provedl s Ostravskou bandou koncert pro rozhlasovou stanici WDR 3 v Kolíně nad Rýnem, kde byla rovněž premiérována jeho skladba Nine + 1.
Inscenační tým
Inscenační tým
2011/2012
Název inscenace | Funkce | Divadlo |
---|---|---|
Infinito Nero |
Dirigent
|
Národní divadlo moravskoslezské |
La porta della lege |
Dirigent
|
Národní divadlo moravskoslezské |
2013/2014
Název inscenace | Funkce | Divadlo |
---|---|---|
Mistrovská díla |
Autor Hudební nastudování
|
Národní divadlo moravskoslezské |
UNIVALSE TO WITNESS |
Dirigent
|
Národní divadlo moravskoslezské |
No no miya |
Dirigent
|
Národní divadlo moravskoslezské |
2014/2015
Název inscenace | Funkce | Divadlo |
---|---|---|
POCTA CUNNINGHAMOVI |
Dirigent Hudební nastudování
|
Národní divadlo moravskoslezské |
2015/2016
Název inscenace | Funkce | Divadlo |
---|---|---|
Master-Pieces / Mistrovská díla |
Autor Dirigent
|
Národní divadlo moravskoslezské |
William William |
Autor Libreto Dirigent
|
Národní divadlo moravskoslezské |
Aventures & Nouvelles Aventures |
Dirigent
|
Národní divadlo moravskoslezské |
Oresteia |
Dirigent
|
Národní divadlo moravskoslezské |
2017/2018
Název inscenace | Funkce | Divadlo |
---|---|---|
Master-Pieces / Mistrovská díla |
Autor Dirigent
|
Národní divadlo moravskoslezské |
A Woman Such as Myself |
Dirigent
|
Národní divadlo moravskoslezské |
Song Books |
Hudební nastudování
|
Národní divadlo moravskoslezské |
2020/2021
Název inscenace | Funkce | Divadlo |
---|---|---|
Hibiki, Hibiki, vzhmoť! |
Dirigent
|
Národní divadlo moravskoslezské |
2021/2022
Název inscenace | Funkce | Divadlo |
---|---|---|
Many Many Women |
Autor
|
Národní divadlo moravskoslezské |
Obsazení
Obsazení
2017/2018
Název inscenace | Role | Divadlo |
---|---|---|
Song Books |
Účinkující
|
Národní divadlo moravskoslezské |
Články
Články
Dny nové opery v Ostravě - inspirativně prožitý čas
(30. 6. 2022)
Pomíjivost a terorismus na Dnech nové opery se dvěma pozoruhodnými díly mladých tvůrců
(1. 7. 2024)
Lekce v naslouchání hudbě i lidem
(6. 7. 2022)
Na pietním koncertě Památníku ticha vystoupí skladatel a dirigent Petr Kotík
(12. 7. 2023)
NODO 2024 - Festival současné opery
(10. 6. 2024)
Festival NODO jako potřebná, přínosná a emoce vyvolávající přehlídka reflexí složité hudby
(1. 7. 2024)
Ceny Jantar mají své laureáty
(21. 5. 2025)
Ceny Jantar pro Petra Kotíka, Martina Kasíka nebo Smetanovský operní cyklus
(20. 5. 2025)
Jantar za celoživotní přínos dostal Petr Kotík
(19. 5. 2025)
Prometeo představoval vrchol operního festivalu v Ostravě
(1. 7. 2022)
Festivaly
(20. 5. 2024)
NODO 2024 je čerstvou minulostí
(1. 7. 2024)